computer

AUTHOR : Uber
PUBLISHED : 2020-05-18 11:59

Chrome kan nu blokere processor sultne reklamer


Google melder en ny funktion, der kan blokere annoncer, der under overfladen trækker hårdt på dine CPU-ressourcer, båndbredde og elektricitet.

tweak_dk_intel_core_i9_9900k_01


Tiltaget fra Google som en følge af, at sider og annoncer, der for første gang blev sat fokus på tilbage i 2017, at unikt udviklet reklamer, kunne bruge de besøgenes computere til at udnytte mining af bitcoins og andre cryptocurrencies. Når websteder eller annoncer viser indhold, udfører den integrerede kode de ressourceintensive beregninger og deponerer den udvindende valuta i en udviklers tegnebog. For at skjule svindlen, er koden ofte stærkt tilsløret, og umildbart umulig at spore for de utrænede øje. De eneste tegn på, at der er noget galt, er aktiveringen af blæserne på din computer, hurtig dræning af batteriet på laptops med videre, og for dem, der holder øje med, øget forbrug af netværksressourcer.

I et indlæg offentliggjort i torsdag forklarede Chrome Project Manager Marshall Vale, at selv om procentdelen af misbrugte annoncer er ekstremt lav - et sted omkring 0,3 procent - udgør de 28 procent af CPU-forbruget og 27 procent af netværksdata.

“We have recently discovered that a fraction of a percent of ads consume a disproportionate share of device resources, such as battery and network data, without the user knowing about it,” Vale wrote. “These ads (such as those that mine cryptocurrency, are poorly programmed, or are unoptimized for network usage) can drain battery life, saturate already strained networks, and cost money.”

For at begrænse denne praksis begrænser Chrome nu ressourcerne, som en displayannonce kan forbruge, før en bruger interagerer med den. Hvis grænsen er nået, vil annoncerammen navigere til en fejlside, der informerer brugeren om, at annoncen har brugt for mange ressourcer.

For at nå frem til tærsklen for deaktivering af en annonce målte Chrome-udviklere en stor sample af annoncer, som en Chrome bruger vil støder på. Annoncer, der bruger flere CPU-ressourcer eller netværksdata end 99,9 procent af de samlede annoncer, blokeres. Det betyder 4 megabyte netværksdata eller 15 sekunders CPU-forbrug i en periode på 30 sekunder eller 60 sekunder af den samlede CPU-forbrug.

Chrome-udviklere planlægger at eksperimentere med grænserne i løbet af de næste par måneder og føje dem til den stabile version af browseren i slutningen af august. Formålet med den forsinkede rollout er at give annonce-skabere og banner-udbydere tid til at integrere grænserne i deres kodning. Chrome brugere, der ønsker at aktivere funktionen før officiel frigivelse, kan aktivere omtalte flag i chrome://flags/#enable-heavy-ad-intervention.

Firefox tilføjede sidste år en lignende mekanisme til blokering af cryptojacking. Det fungerer ved at blokere kendte cryptojacking-domæner. Flere antivirusudbydere har allerede leveret værktøjer til brugere til at blokere disse former for annoncer, der udfører såkaldt cryptojacking eller lignende former for misbrug. 

Nu har Chrome-brugere et lignede tiltag på trapperne til at gøre det samme.