Windows 10 opdatering: Massivt boost til gamere

Win logo
Windows 10 version 2004 er den næste store funktionsopdatering, og den leveres med små forbedringer overalt i OS. For gamere kommer Windows 10. maj 2020 Update med DirectX 12 Ultimate, forbedret ray tracing support, DirectX Mesh Shader og forskellige andre funktioner. Sagt med Microsofts egne ord; Massivt boost til gamere.


Windows 10 version 2004 er også kendt som maj 2020 opdateringen (kodenavnet 20H1), rygtes til at blive frigivet den 28. maj 2020.

Den nye opdatering bringer nogle nyttige funktioner med sig til til brugerne, herunder Cloud reset, WSL 2.0, hurtigere ydelse og såvel som den meget forventede DirectX 12 Ultimate med forbedret ray tracing support.

Ud over DirectX 12 har Microsoft også arbejdet på andre områder af operativsystemet for at forbedre spiloplevelsen:


WDDM 2.7

Windows 10. maj 2020 opdatering inkluderer Windows Display Driver Model (WDDM) 2.7, som skal forbedre brugernes samlede spilydelse.

I henhold til flere test bliver opdateringsfrekvensen for opsætninger af flere skærme endelig bedre, efter at opdateringen er installeret.

Der er rapporteret om stuttering i konfigurationer med flere skærme med forskellige opdateringshastigheder for hver skærm. Her opleves stuttering, når arbejdet på skærmene gør du flytter objekter mellem skærmene.

Det samme problem kan replikeres under gaming på standalone skærme, når du afvikler et spil såsom CS: GO i borderless windowed mode, og et andet vindue kører ved siden. Hvis du flytter et andet vindue på Windows 10, vil du potentielt kunne tvinge stuttering frem i vinduet med spillet.

Problemerne ser ud til at være rettet i Windows 10 version 2004, og bevægelser af vinduet mellem to skærme skulle have stoppet problemet med stuttering.

WDDM opdatering tilføjer også support til hardware-accelerated GPU scheduling, og det giver grafikkort bedre mulighed for at styre og optimere deres videohukommelse. Dette resulterer i mere flydende afvikling af videoindhold og forbedret spiloplevelse takket være den reducerede latenstid og forbedrede gennemsnitlige FPS.

WDDM 2.7 i Windows 10 version 2004 kræver Nvidia drivere 450.12 og Intel driver 27.20.100.7859 eller nyere.

Forbedret diskbrug

Den kommende Windows 10. maj 2020 opdatering ændrer også, hvordan den indekseres til Windows Search, hvilket reducerer et bekræftet problem med højt diskforbrug, der sænker systemets generelle ydelse. Det inkluderer en ny algoritme, der automatisk registrerer høj diskforbrug og bremser indekseringsprocessen for at begrænse forhøjet ressourceforbrug. 

Microsoft afslørede også, at indekseringsprocessen for Windows Search kan stoppe med at fungere, når du aktiverer for Spiltilstand. Dette vil hjælpe dig, når du spiller spil, opdaterer spil eller når disken bruges aktivt.


Ray tracing 1.1

Opdateringen i maj 2020 tilføjer også support til DirectX Raytracing 1.1, der inkluderer nye teknologier, herunder inline ray tracing og indirekte udførelse af rays.

I version 1.1 afgøres ray tracing executions på run time, og de er derfor kke foruddefineret.

Inline-ray tracing er ifølge Microsoft mere effektiv end dynamisk shader-baseret ray tracing.

DXR 1.1 tillader også game-engines at indlæse ray tracing shaders efter behov. For eksempel vil tracking shaders blive indlæst, når din spilkarakter bevæger sig rundt i et in-game miljø og nye objekter gengives.


Skygge med variabel hastighed

Dette er en anden velkommen tilføjelse, der åbner muligheden for at lade spiludviklere justere spillets shading rate i real-time. Det giver GPU’en mulighed for at blive udnyttet optimalt i spil, og som derfor vil sætte mindre krav til din GPU. Resultatet er bedre frame rates.

Variable Rate Shading (VRS), Mesh Shaders og Sampler Feedback er en del af den nye DirectX 12 Ultimate API. Hvis du ejer et high-end grafikkort som RTX 20xx, vil du være i stand til at drage fuld fordel af DirectX 12 Ultimate.

Alle disse ændringer understøttes af Windows 10 maj 2020 opdatering - også kaldet Windows 10 version 2004.

Opdateringen fra maj 2020 forventes at være tilgængelig for offentligheden mellem 26. og 28. maj.

Source & Image credit:

Microsoft


Vores partnere