Aorus FI27Q 165 Hz IPS Gaming Skærm

P2720341
Skærmen er meget afgørende for din oplevelse, hvis man kaster sig ud i high-end gaming. I dag tager vi et kig på en gaming skærm fra Aorus, som de selv kalder verdens første taktiske gaming skærm.


I striben af kommende test af gaming skærme, tager vi denne gang et kig på Aorus FI27Q, som af Aorus, kaldes for verdens første taktiske monitor. Hvad det dækker over er stadig ikke helt klart. På samme måde som det heller ikke helt forklares, hvordan Aorus kan have flere skærme med den titel.

I vores nedenstående video, giver vi et let spiseligt overblik over, hvad Aorus FI27Q har at byde på.

 

Specifikationer på AORUS FI27Q 

AORUS FI27Q et en 27 tommer skærm med en opløsning på 2560x1440. AORUS FI27Q tilbyder et 165 Hz IPS panel med en responstid, som er anført til 1 ms. Det er dog en MPRT angivelse og ikke den mere traditionelle GtG, hvilket betyder at jeg er lidt skeptisk overfor det tal.

Panelet dækker 95% af DCO-P3 farvespektret, og er af Aorus anført som et 10 bits display, selvom det reelt set ikke er helt 10 bit men derimod 8bits+FRC, hvilket de dog også selv gør opmærksom på. Det er dog først når man dykker ned i specifikationerne det oplyses, så hvis man bare læser på kassen, vil man altså blive lidt snydt, for det er ikke fuld 10 bit man får ud af skærmen. 

tilslutningerAorus-fi27q.jpg

Skærmen får også et HDR prædikat, men det er som på langt de fleste PC skærme kun HDR400, som er en light version af HDR. 

Af tilslutninger byder AORUS FI27Q på to HDMI stik og en enkelt DisplayPort. Der er også passthrough til mikrofon og lyd sammen med en USB 3.0 hub med to stik. 


Designet på AORUS FI27Q 
Aorus har lagt en afdæmpet stil for deres skærme, og det er ihvertfald hos mig, en værdsat praksis. På fronten er der ikke meget at se ud over et Aorus logo i bunden over en lille power diode. Rammen er udført i mørkegrå plast, og der er meget tynde kanter omkring skærmen i toppen og siderne med en lidt bredere ramme i bunden.

gaming-monitor-aorus-fi27q-ramme.jpg

Der snydes dog lidt, da der på selve skærmen også er en lille ramme, som betyder, at der er ca. 8 mm fra kanten ind til, hvor skærmen reelt begynder. Samlet set ser det hele lækkert ud, og der er ikke noget der stikker i øjnene. 

På bagsiden sker der lidt mere, for her ser vi den RGB Fusion 2.0 implementering, som er der, hvor skærmen. Dette finder vi både på selve skærmen og på standen. For langt de fleste kommer det ikke til at betyde noget, da det ikke kan ses hvis man stiller skærmen op af en væg og det kan derfor virke lidt ligegyldig.. 

rgb-ledAorus-fi27q.jpg

Hvis man har AORUS FI27Q skærmen placeret sted hvor det kan ses, så er der dog en fin lille bonus og Aorus’ implementering ser  godt ud, og kan selvfølgelig kontrolleres, så det passer med eventuelt andet RGB lys.

Standen til AORUS FI27Q er lavet i robust metal og sikre en god stabil skærm. Der er mulighed for at justere AORUS FI27Q i højde, tilt og rotering, og den kan drejes til et vertikal setup, hvis man har brug for det. Så der er masser af fleksibilitet at hente.

Hvis du vil montere AORUS FI27Q skærmen på væggen, er der mulighed for det via et standard VESA beslag. 


Test af AORUS FI27Q 

Med tanke på der er tale om en gaming-skærm, har jeg naturligvis primært testet Aorus FI27Q til netop det formål på tværs af en række forskellige spil. Det er dog også blevet til en portion almindeligt desktop brug. 

Mit umiddelbare indtryk af AORUS FI27Q er utrolig godt. Ud af kassen kommer Aorus FI27Q med gode farver, og kombinationen af 2560x1440 opløsningen og størrelsen, giver et skarpt billede med en høj pixeltæthed.

IPS panelet sikrer også en god farvegengivelse og en god dybe sort, som vil tilfredse de fleste. Aorus angiver selv at AORUS FI27Q gamer skærmen kan klare 10 bits farve, men når man kigger nærmere på det, så kan den godt håndtere 10 bits input, men panelet er reelt et 8 bits + FRC, så altså ikke et ægte 10 bits panel. Forskellen er ikke så stor, at man ville bemærke det, hvis ikke det var fordi man direkte målte på det. Men det er stadig lidt misvisende at skrive 10 bit på kassen, når det reelt ikke er det som skærmen er. 

Aorus-fi27q-menu-knap.jpg

Hvis man skal tilpasse indstillingerne på skærmen, kan det gøres direkte på skærmen, via det lille joystik der sidder i bunden af skærmen. Der er adgang til gode muligheder for at opsætte og tilpasse de fleste ting, og man kan også selv angive, hvilke funktioner, man vil have som genveje. 

Det bliver dog endnu mere praktisk, hvis man downloader Aorus’ OSD Sidekick app, som giver mulighed for at gøre det hele direkte fra din computer ved hjælp af mus. Det gør det super let at skifte imellem de forskellige indstillinger eller profiler. 

Det er også muligt at opsætte sine egne profiler, og binde dem op på specifikke programmer, så skærmen automatisk skifter, når du starter et udvalgt spil eller program. 

osd-sidekick-app.jpg

Aorus har også givet os yderligere muligheder igennem deres Dashboard. Her får vi mulighed for systemovervågning af ting som CPU og GPU temperaturer eller FPS tal, uden at skulle bruge ekstra software. Fordelen er også, at det er en hardware løsning, så den bliver ikke sorteret fra i for eksempel spil, der forhindre at man bruger overlays. 

Der er også mulighed for timere, hvis man vil det, eller et sigtekorn lagt over skærmen, hvis man vil kaste sig over den slags "snyd" i sine spil. 

På den mere tekniske side er der også mulighed for Aim Stabilizer, som er med til at nedsætte noget af den motion blur der er i spil, så man får et mere klart billede, der så kan være med til at forbedre ens sigte. Det er sådan set bare en version af Ultra Low Motion Blur (ULMB) teknologien. Under min test virkede det fint, og det var tydeligt når jeg fx testede det via Blur Busters UFO test. Det var ikke helt så let at bemærke i spil, hvor tingene går hurtigere, og man har en masse ting at holde øje med på samme tid.

P2720350.JPG 

Ulempen ved Aim Stabilizer er dog, at man får et betydeligt mørkere billede, når det er slået til. Det er på grund af den måde som Aim Stabilizer eller ULMB virker på. Det gøres ved, at der imellem hver frame indsættes en sort frame, og det får det samlede billede til at fremstå mørkere. Det betød for mig, at jeg uden tvivl foretrak ikke at bruge Aim Stabilizer, da jeg simpelthen synes at billedet blev for mørkt. 


FreeSync/G-Sync:

AORUS FI27Q kommer med FreeSync, som sikrer variabel framerate og med Nvidias driveropdateringer og nye åbenhed overfor FreeSync skærme, kan det bruges til både AMD og Nvidia grafikkort.

AORUS FI27Q er på Nvidias liste over G-sync kompatible skærme, og dukkede fint op via Nvidia kontrolpanel på computeren. Jeg oplevede dog problemer med at få det til at virke tilfredsstillende indledningsvis. Heldigvis kunne det løses med en firmware opdatering på skærmen. 

g-sync.jpg

Så hvis du ender med at købe skærmen , så tjek lige firmware versionen. Alt under F03 bør opdateres, specielt hvis man bruger Nvidia grafikkort. 

Efter opdateringen virkede tingene fint, og jeg fik lækkert gameplay helt fri for screen tearing på både AMD og Nvidia baserede grafikkort.


ANC:

Aorus har i deres serie af såkaldte taktiske skærme inkluderet en feature, hvor der via en indbygget mikrofon i skærmen er mulighed for aktiv støjreduktion, hvis du vel at mærke kører din lyd igennem de inputs der er på skærmen. 

sidekick01.png

Jeg har ikke testet det direkte på skærmen, men fik en demo af det på CES tidligere i år. Det gør en forskel for lyden, men her vil jeg dog stadig mene, at det mest af alt er marketings-lir. Hvis man er seriøs med sin lyd i forbindelse med streaming, så er det helt klart en bedre løsning at investere i ordentlig lydhardware, i form af en god mikrofon, i stedet for at have det bundet op på en løsning igennem sin skærm. 


HDR:

Her er min dom kort og ligetil. Glem alt om HDR på AORUS FI27Q. Det er Display HDR400, som man får på skærmen, og det burde i min bog slet ikke være en standard der havde noget med HDR at gøre. Det er milevidt fra den HDR10, som man typisk vil opleve på nyere TV med "rigtig" HDR. 

HDR400 er uden nogle af de mest centrale features, som gør en betydelig forskel for HDR oplevelsen. Så der er ingen local dimming, ingen Full array backlight og der er et stykke til skærmen kan klare en peak brightness på 600 nits eller over, som er en vigtig del af netop den høje dynamiske rækkevidde som ligger i HDR navnet. 

Jeg prøvede stadig HDR af på skærmen, men synes klart at billedet ser bedre ud uden HDR slået til. Det bliver et mere fladt og nedtonet billede, som jeg personligt synes så mere kedeligt ud end standard versionen. 

HDR er i det her tilfælde mest kommet på kassen, som et marketings stunt end end reelt feature. Det bringer mig også fint videre til mit andet halvstore problem med AORUS FI27Q. Det handler måske ikke så meget som selve skærmen, men mere den måde som Gigabyte/Aorus markedsfører den. 

Aorus-fi27q-specs.jpg

Hvis man bare står og kigger på kassen nede i den lokale butik, ser det jo imponerende ud med specifikationer som HDR, 10 bits farve og 1 ms responstid. Problemet er bare, at det i min bog er misvisende oplysninger, som ikke helt giver brugeren hvad det kunne se ud til baseret på kassen. 

Min mening om HDR har vi lige været inde på, og jeg krydsede også tidligere ind over påstanden om 10 bits farve, som er lidt en tilsnigelse for Aorus at komme med. 

I forhold til en responstid på 1 ms, så er det også ret misvisende, da det formodentligt ikke er noget som nogen kommer til at opleve, specielt hvis man kører skærmen ved de fulde 165 Hz, som den er opgivet til. 

IPS paneler er typisk ikke de hurtigste paneler på markedet, og det har været den paneltype, som har været længst tid om at få gode responstider, og har derfor tidligere heller ikke været specielt gode til gaming skærme.

P2720333.JPG

Det er blevet bedre end før, og jeg oplevede ikke problemer af nogen art under min test  problemer. Der var ingen tydelige tegn på ghosting eller andet, som typisk ses med skærme med en lav responstid. Jeg kunne godt se lidt af det, men det var mest når jeg sad og nærstuderede skærmen, og ikke noget som jeg ville bemærke under normalt brug. Det betyder altså at AORUS FI27Q klarer sig fint.

For det første angiver Aorus 1 ms målt som en MPRT angivelse, og ikke den mere traditionelle GtG, hvilket betyder at man ikke kan sammenligne direkte med andre skærme, hvilket i sig selv er irriterende. GtG måles ved at se, hvor hurtigt en given pixel kan skifte mellem to farver. MPRT angiver hvor længe en given pixel er synlig, og det er altså to forskellige ting som producenterne bruger til det samme, hvilket er misvisende og forvirrende for forbrugerne. Hvis MPRT skal indgå, burde det være sammen med GtG, så der er mulighed for at sammenligne begge dele. 

En MPRT måling kan dog også påvirkes af andre ting, som brug af for eksempel Ultra Low Motion Blur teknologi, eller, som det hedder på AORUS FI27Q, Aim Assist. Det kommer dog, som jeg var inde på tidligere, med den pris at billedet bliver mørkere, og man ikke kan bruge ting som FreeSync og G-Sync på samme tid. 

FI27Q-rgb-fusion

For at komme i nærheden af et 1 ms MPRT resultat, kræver det altså, at man gør brug af den slags tricks, hvilket så betyder at man mister andre features. 

Reelt set ligger vi dog nok stadig et godt stykke fra i virkeligheden i at nå en responstid på 1 ms. Selv hurtige TN paneler vil ved 144 Hz have svært ved at komme længere ned end omkring 2,5 ms (GtG), mens nogle af de hurtigste IPS paneler, placerer sig omkring 6,4 ms ved 165 Hz. 

Jeg har ikke de tekniske muligheder for at måle på de ting selv, så jeg læner mig op af andre kilder, men pointen er, at man med god grund godt kan forholde sig en anelse kritisk til de tal, som producenterne opgiver for deres produkter. Det er typisk tal som er baseret på teoretiske opsætninger, hvor alt falder i hak, og ikke så meget baseret på, hvad man reelt oplever som slutbruger.

Det blev et lidt længere rant her end tiltænkt, men jeg synes det var værd at have med, da jeg synes Aorus, med skærmen her, var lige lidt for gode til at dreje tingene lidt for meget for at få skærmen til, på papiret ihvertfald, til at fremstå med bedre specifikationer end man reelt vil opleve. 


Pris:

Jeg har i skrivende stund kunne finde AORUS FI27Q online til en pris på lige omkring 4500 kroner. Det lander meget godt i feltet af skærme på markedet med lignende specifikationer. Det skiller sig ikke ud til hverken den høje eller den lave side. Hvis man kan klare sig med 144 Hz, så har Auros dog også deres AD27QD skærm, som mere eller mindre nøjagtigt de samme specifikationer, men bare med et 144 Hz panel i stedet for. 


Konklusion: 

Når alt det er samlet op, vil jeg dog opsummere og sige, at jeg har haft en generelt god oplevelse af AORUS FI27Q under testen.

Det er en gamer skærm, der giver et lækkert billede med gode dybe sorte nuancer og farver, der giver en god gaming oplevelse, sammen med en rigtig god base for medieforbrug generelt. 

Man får en gode muligheder for indstilling og tilpasning direkte på skærmen, og det er gjort endnu lettere via OSD Sidekick appen, så man har adgang til det hele direkte fra computeren. Det er en super lækker tilføjelse, som giver mange gode muligheder, hvis man vil være meget detaljeorienteret omkring sine indstillinger og profiler. 

Aorus-fi27q-fod.jpg

Man skal dog se bort fra ting som HDR, som i min bog ikke er noget værd i den form som det har her. Det er dog et generelt problem inden for gaming skærme, at Display HDR400 standarden markedsføres kraftigt, når den i min bog mest af alt bare burde glemmes. Det ville have klædt Aorus, at skrotte den slags lette marketings tricks.

På den front er der en del som mest af alt er marketings fluff som ANC og RGB LED lys, som ikke har noget af gøre med de kernefunktioner, som en god skærm skal have og mere bare er lir. Om det er noget der betyder noget ,er naturligvis op til den enkelte, men personligt synes jeg fokus bør være på at lave en god skærm med features der underbygger det i stedet for lir. 

Jeg har lyst til at sparke Aorus over skinnebenet for deres markedføring, men da det som sådan ikke har noget med selve skærmen og dens tekniske formåen at gøre, fylder det ikke noget i min vurdering af skærmen. 

Skærer man den lidt misvisende markedsføring fra Aorus, så er AORUS FI27Q samlet set en rigtigt fin skærm.

P2720358.JPG

Man får en skærm, som kommer til at være et fundament for nogen lækre gaming oplevelser, så længe man har hardwaren i sit system til at udnytte både opløsningen og de mange Hz. 2560x1440 high refresh gaming, er sammen med Ultra Wide et godt sweet spot til moderne gaming. Det kræver dog ret god hardware i resten af systemet, hvis man vil spille de store moderne titler. 

Vi ender med en endelig karakter på 9 for en lækker skærm til en fornuftig pris. 

Godt: 

  • Opløsning og opdateringshastigheden giver masser muligheder
  • Gode muligheder for tilpasning og indstillinger
  • Lækkert IPS panel
  • OSD Sidekick appen er super


Skidt: 

  • Lidt for meget markesføringslir og overflødige features
  • HDR400 implementeringen er ligegyldig.

Vores partnere