Vulkan API til Ghost Recon Breakpoint: TEST

ghost recon breakpoint vulkan api understøttelse
Fra i dag ruller Ubisoft understøttelse af Vulkan API ud til Ghost Recon Breakpoint, læs med her, når vi tester hvad Vulkan API til GR Breakpoin betyder for dig.


Fra i dag ruller Ubisoft understøttelse af Vulkan API ud til Ghost Recon Breakpoint, ligesom de tidligere har gjort til Rainbow Six Siege. I denne artikel tager vi en kort opsummering på, hvad Vulkan API er for en størrelse, og hvorfor netop dig der sidder med hardware fra AMD, burde finde det interessant.

Hvad er Vulkan API?

Helt simpelt og kort fortalt, er Vulkan API (Application Programming Interface) en konkurrent til Microsofts DirectX 12 (DX12) standard, som forbedrer ydelsen i spil markant ved at tillade mere effektiv brug af brugerens hardware. Et API kan i dette tilfælde ses som værende mellemmanden mellem brugeren og det spil vedkommende spiller. API’en håndterer det input der genereres af spilleren, omdanner det til et sæt instruktioner til grafikkortet (GPU), som skaber billedet der vises på skærmen. Hele håndteringen af dette stykke arbejde sker på computerens processor (CPU), hvilket gør at denne kan være særligt belastet, hvis ikke API’en er optimeret godt nok. Vulkan API er optimeret til at stresse CPU’en mindre, og skabe en mere ligelig fordeling af arbejdsbyrden mellem CPU og GPU, hvilket også er tilfældet med DX12. Det interessante ved Vulkan API er, at det understøttes af en lang række andre styresystemer end blot Microsofts, hvilket har været udfordringen med DX12.

TL;DR versionen er, at understøttelse af Vulkan API kan være med til at give dig bedre ydelse i spil.

Sidder du med hardware fra AMD?

Så er det nu du burde række armene i vejret af begejstring, for Vulkan API tilgodeser især AMD hardware, hvilket vil sige, at du især kan se frem til en markant ydelsesforbedring hvis du har en AMD CPU eller GPU i din maskine.

Men vi stopper ikke her.

Vi har nemlig testet forskellen i virkeligheden, navnligt i Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint, der som nævnt tidligere, har fået understøttelse af Vulkan API lige netop i dag. Hvis man vil hoppe fra DX11 over på Vulkan, vælger man simpelthen bare Vulkan når man starter spillet op. Man kan således også forholdsvist nemt skifte frem og tilbage mellem DX11 og Vulkan, og se hvordan ydelsen påvirkes på ens eget system.

uplay ghost recon breakpoint vulkan spil gaming pc steam origin dx11.JPG

Heldigt er det også, at AMD udgav en ny grafikkort driver (version 20.3.1) for en uges tid siden, der netop indeholder noget understøttelse af Vulkan til Ghost Recon Breakpoint også.

Vi har testet forskellen på vores testmaskine, der består af følgende hardware:

  • CPU: Intel Core i7 6700K (stock)
  • GPU: Radeon RX 5700XT (stock)
  • Ram: 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000mhz
  • Bundkort: Asus Maximus VIII HERO z170
  • OS: Windows 10 (1909)
  • Radeon Software Version: 20.3.1

Vi har testet spillet både med DX11 og Vulkan på de samme drivere og har fået nogle ret imponerende resultater.

De følgende indstillinger er blevet brugt i begge benchmarks:

vulkan api directx 11 breakpoint ubisoft gratis spil fortnite indstillinger gaming pc rgb software amd radeon ryzen.JPG

I DirectX 11 udgaven fik vi en gennemsnitlig score på hæderlige 82 FPS med enkelte dyk ned under 60 FPS. Frametiderne, eller den tid hver frame er på skærmen, lå på gennemsnitligt 13 ms med enkelte hop op til 24 ms. Det er vigtigt for en flydende spiloplevelse at frametiderne ligger på max 13,3 ms, hvis man kører med 60 FPS, ellers kan spiloplevelsen virke en anelse hakkende.

DX11 report ghost recon breakpoint ubisoft microsoft directx gaming gratis spil.JPG

I Vulkan udgaven fik vi nogle ganske imponerende resultater. Den gennemsnitlige FPS lå på formidable 110 FPS med ingen dyk under 60 FPS. Det er altså en forbedring på ca. 34% i forhold til DX11. Frametiderne var også en anelse bedre, med et gennemsnit på 9 ms, med et max på 17 ms. Det er en forbedring på 33%.

Vulkan report tom clancys ghost recon api amd ryzen radeon gaming setup pc breakpoint rx 5700xt.JPG

Lidt interessant er det dog at se, at brugen af Vulkan hæver gennemsnitstemperaturen på mit grafikkort med ca. 10 °C, fra 73 °C til 83 °C. Det er ikke noget man skal være bekymret for, men det er værd at have i tankerne, hvis ens system i forvejen er meget presset af varme.

Så for at opsummere kort, ved en enkelt software opdatering der kom ganske gratis, samt en ny driver fra AMD, kunne vi se en markant ydelsesforbedring på 34% i et spil, der virkelig udfordrer de fleste systemer. Gratis ekstra ydelse? Vi siger - Ja tak!

Pros:

  • Gratis ydelse, og så endda et boost på 34%.

Cons:

  • Intet, det er jo gratis.

Vores partnere