Streamingkrigen tager til

war of streaming
Efter Disney meldte sin ankomst med streamingtjenesten Disney+, som nu skal konkurrere om forbrugernes gunst mod services som Viaplay, TV 2 Play, Netflix og HBO og om forbrugernes gunst, tager streamingkrigen for alvor til.

Konklusionen fra medieanalytiker Claus Bülow Christensen, kan vi inden for en overskuelig fremtid, nærme os en kulmination på området, som basalt set kunne kommer forbrugerne til gode.

I starten af 2020 analyserede Finans netop på streamingmarkedet, og her viste undersøgelsen, at at hver dansker i gennemsnit benytter sig af to og tre streamingtjenester.

Et område, som føromtalte Claus Bülow Christensen mener hurtigt kan ændre sig markant.

»Nu begynder danskerne at tælle abonnementer. Spørgsmålet er så, hvad man vælger til eller fra. Der bliver en konkret konkurrence, for der er grænser for, hvor meget tid man har, og hvor mange penge man vil bruge på streaming.Der er ingen tvivl om, at befolkningens tv-forbrug i stigende grad rykker over på digitale streamingtjenester. En ny undersøgelse foretaget af Yougov viser, at danskerne i gennemsnit anvender 2,3 streamingtjenester udelukkende til film og tv. Og hvis man udelukkende ser på de 18-35-årige, er antallet oppe på 3,5 tjenester per person<<

Kilde: Finans


Påvirkes prisen af en streamingkrig?

Det kunne man håbe på, men meget spiller ind på netop prissætningen. Når Disney+ åbner fra 15. september, kommer prisen til at lyde på 59 kroner. Hertil lyder de seneste informationer på, at Disney+ dropper gratis prøveperiode

Disney+ har, siden opstarten i 2019, opnået 55 millioner kunder.

Hertil kommer, at flere tele-selskaber kobler diverse streamingtjenester på deres abonnement, så der er utallige faktorer, som blive ruslagsgivende for, at krigen mellem streamingudbyderne bliver til forbrugernes favør.

Blandt andet har man som Telmore-kunde mulighed for at få adgang til Netflix gennem teleselskabet.


Sources & Image credit:

Claus Bülow Christensen, Disney