Hvad er Cloud Gaming?

google-stadia-main-c8a6
Hvis du ikke er helt med på hvad Cloud Gaming dækker over, og hvorfor det med tiden kan ændre hele vores tilgang til gaming, så læs med lige her, hvor vi tager et kig på hvad der gemmer sig bag begrebet Cloud Gaming.


Da Google annoncerede deres Stadia Cloud Gaming Service, gjorde Cloud Gaming for alvor sit indtog på mainstream-markedet. For hvis Google investerede penge i det, måtte det jo være fordi de tror på at de kan tjene penge på det?  

easy-streaming-wizard-marqueee.jpg


Cloud Gaming skåret ind til benet

Cloud Gaming-begrebet dækker over lidt forskellige typer af online spil-distributioner. I denne artikel vil vi dog primært se på “Gaming on demand”, hvor man har mulighed for at spille spil flere forskellige steder og på forskellige enheder. 

Helt skåret ind til benet, så adskiller Cloud Gaming sig fra den typiske måde vi kender fra konsol- og PC-gaming, ved at brugeren ikke selv afvikler spillet på sin egen enhed. Spillet bliver i stedet afviklet på en server, et sted i verden, og bliver derfra streamet via internettet til brugerens enhed. 

cloud gaming.jpg

Dette giver den umiddelbare fordel, at man for relativt få penge kan komme til at spille de nyeste spil. Man har altså ikke længere behov for en kraftig konsol eller gaming-PC for at kunne spille de nyeste spil på de højeste indstillinger. 

Det er i hvert fald sådan de forskellige firmaer, der står bag de her tjenester, gerne vil sælge det til os, men hvis man graver lidt i det tekniske og ser på hvordan oplevelsen reelt er, så er det lidt et andet billede, der tegner sig som teknologien. 


Lidt historie: 

Selv om det først er inden for de seneste år, at det er kommet mere bredt på tale, så er idéen om Cloud Gaming ikke ny. Helt tilbage under E3 i 2000 demonstrerede firmaet G-cluster deres bud på Cloud Gaming-teknologi. 

Omkring 2005 begyndte Crytek, firmaet bag de oprindelige Far Cry-spil, også research indenfor området. Det stoppede de dog allerede to år senere da de indså at den nødvendige internet-infrastruktur, til at gøre det muligt, ikke var på plads endnu.

GeForce-NOW.jpg

Nvidia har i en årrække, efterhånden, også arbejdet med konceptet med deres GeForce Now og det samme har Microsoft men ingen af dem er dog så tæt på at kunne lancere en færdig service som Google nu er det med Stadia.


Hvad kan vi nu?

På nuværende tidspunkt er der flere tjenester, der er live rundt om i verden. I USA kunne det fx være Shadow, Liquid Sky eller endda Playstation Now eller Nvidia GeForce Now, som, på forskellig vis, giver muligheden for at streame spil til din PC eller, i nogle tilfælde også, andre enheder.

onlive-streaming.jpg

Herhjemme er det dog stadig lidt begrænset med mulighederne. Der er ingen af de store udenlandske tjenester, der er til stede i Danmark endnu. Playstation Now kan kun bruges på en PlayStation 4 og ikke på PC, som andre steder, og GeForce Now er officielt stadig kun i beta-fasen, så det er kun med en invitation man kan være med der.


Google Stadia

Det står dog alt sammen til at ændre sig om lidt for Google har annonceret deres indtræden på markedet med deres Google Stadia-tjeneste som lander herhjemme, i november, i år. Med Google Stadia kan man streame et udvalg af spil til sine Android-enheder. Det kan både være til TV'et via en Chromecast-enhed eller man kan spille på sin Android-mobil, tablet og endda PC. 


Det betyder altså at der ikke skal specielt kraftig hardware til, i spillerens ende, hvis et stort spil som fx Cyberpunk 2077 skal afvikles på dit TV via en Chromecast og din internetforbindelse. 

Da Google løftede sløret for Stadia, i sin tid, blev det kaldt Netflix for gaming og nogen spåede at med Googles infrastruktur bag sig ville det stå til at gøre PC- og konsol-gaming forældet, hvis man, for et fast beløb, kunne spille løs i de nyeste spil. Virkeligheden er dog en lidt anden efter vi nu har fået mere information om Google Stadia. For med Stadia får man ikke adgang til et kæmpe bibliotek af spil som man kan streame som man vil. 

google-stadia-announcement-cloud-platform-controller-gaming.jpg

Derimod får man med et Stadia basis-medlemskab kun adgang til tjenesten. Herefter skal man købe de enkelte spil som man gerne vil spille på samme måde som man skal i dag på PC eller konsol via onlinebutikker som Steam. 

Vælger man at betale et fast abonnement så får man adgang til et udvalg af forskellige spil som man frit kan spille. Hvor mange spil det kommer til at gælde, og, ikke mindst, hvilke spil, er endnu uklart. Det eneste spil, der p.t. er annonceret, som en del af pakken, er Destiny 2. 

Så det er altså ikke en service som vi kender det fra Netflix, hvor man betaler én pris og derefter har adgang til hele samlingen af indhold på tjenesten, hvilket har skuffet mange da det lidt var dét som mange forventede, da Stadia blev annonceret.

Så den primære forskel er altså stadigvæk at man slipper for at skulle købe en masse dyr hardware i form af PC eller konsol, som skal stå i stuen, og som løbende skal opgraderes, hvis man vil blive ved med at kunne spille de nyeste titler.  


Mulige svagheder

Selv om det kan lyde tiltalende så er der dog også et par store svagheder man bør være opmærksom på.

Den største af de svagheder er helt klart streaming-delen, som står til at blive den største flaskehals. I og med spillet afvikles på en server, et sted langt fra din sofa, som du spiller fra, og spillet skal fragtes til dig via internettet så løber man ind nogen begrænsninger der. 

cloudgaming.jpg

Selv med hurtigere og hurtigere internetforbindelser så er det nødvendigt at komprimere spillet da et fuldt, ukomprimeret spil-stream stadig er meget mere end hvad selv moderne hurtige internetforbindelser kan klare. 

Det kan sjældent gøres uden at kvaliteten lider under det. Specielt i et scenarie, som her, hvor det hele skal foregå super hurtigt og uden for meget forsinkelse mellem dig, der trykker på tastaturet, eller controlleren, og så til du kan se resultatet af det på din skærm. 

Så i sidste ende kan det jo være lidt omsonst når der reklameres for muligheden for at afvikle spillene i 4K HDR, når den kvalitet går tabt undervejs til din skærm grundet dårlig komprimering og encoding.

Samtidig så er man også udfordret i forhold til input-lag, altså den tid der går fra at du klikker på musen eller controlleren og til du kan se handlingen udspille sig på skærmen. 

Hvis man spiller hurtige action- eller skydespil, så er det en super vigtig detalje, at have med, da det kan betyde forskellen mellem en sejr og et nederlag. 

GeForce-NOW_pc.jpg

Input-lag bliver unægteligt større med Cloud gaming som tingene er nu da dit input skal frem til serveren og retur igen for at nå din skærm. 

Med spil afviklet på en PC vil man fx kunne se input-lag helt ned omkring omkring 24 ms. For nogen af de store Cloud Gaming-tjenester som GeForce Now eller Shadow viser tests at man hurtigt ender på den forkerte side af 100 ms, hvilket er en betydelig forskel, som helt sikkert har en indflydelse på spiloplevelsen. Det er dog ikke værre end hvad allerede man kan opleve med visse konsolspil, i dag, hvor man også kan opleve input-lag, et godt stykke på på den forkerte side af 100 ms.


Indledende indtryk

Nu ved vi naturligvis ikke om Google har et es i ærmet i forhold til at håndtere disse udfordringer da servicen ikke er live endnu men nogle af de indledende tilbagemeldinger fra folk, der har kunnet teste tingene, under Gamescon har været positive selv med et super hurtigt skydespil som Doom Eternal som var et af de spil der blev kørt demo på under Gamescon.

Se mere til umiddelbare indtryk på YouTube, nedenfor, fra YouTuberen ESO:

Vi har desværre ikke selv haft mulighed for at teste Stadia i nogen form endnu så vi må læne os op af hvad andre har meldt tilbage om deres oplevelse med Stadia. 


Fremtiden for Stadia

Indledningsvis bliver det første store skridt naturligvis at se om Google Stadia kan tiltrække kunder, der byder ind på idéen om Cloud Gaming. Her vil den største forhindring nok være internethastighederne og databegrænsninger. Det er ikke et problem som er kæmpe stort herhjemme, da mange har adgang til relativt hurtigt internet uden databegrænsninger. 

Det er dog ikke tilfældet i USA, fx, hvor under halvdelen af alle internetkunder har hastigheder, der lever op til kravene til Stadia, og hvor rigtig mange har begrænsninger på hvor meget data de kan bruge. 

Det er naturligvis noget der vil spænde ben for løsninger som Google Stadia indledningsvis, og hvordan det ender med påvirke udbredelsen må vi vente og se. En anden ting, der kan spænde ben for Googles forsøg på at kapre kunder til Stadia, er indholdet, som der vil være adgang til. Hvis ikke der er et godt udvalg af de spil, som folk ønsker at spille så vil folk ikke dukke op og bruge Stadia. 

Multiple-platforms_Stadia.png

Det kræver altså at Google også får overbevist spiludviklerne om, at det er en god idé at være til stede på Stadia-platformen. Selv om vi ikke har de fulde oplysninger om specifikt hvilken hardware, der driver Stadia, så ved vi at styresystemet bag er Linux. 

Det betyder altså at udviklerne skal lave en version af deres spil, som kan afvikles på Linux for at kunne være med på Stadia. Det kan være en begrænsende faktor i nogen sammenhænge, da det alt andet lige betyder højere udgifter for udvikleren, hvis der også skal laves en version til Linux ud over PC og konsol.  

Ud over de indledende muligheder, der er med Stadia, så har Google dog andre idéer og ting under udvikling, som er mulige netop fordi tingene afvikles i skyen og ikke på brugernes lokale enheder. Ved at have afgang til de massive serversystemer, og den medfølgende infrastruktur, har Google nogle unikke muligheder for at gøre spillene endnu større og mere komplicerede. Det kan gøres ved brug af fx kunstig intelligens, som de store massive systemer kan drive på en helt anden måde end folks private systemer, derhjemme i stuerne. 

Når det hele afvikles i skyen, så fjerner man nogen af de begrænsninger, som man møder selv på et high-end PC-gaming-system. Der er ingen tvivl om at Google sigter højt i deres målsætninger og ambitioner for Stadia.

Samtidig er der mulighed for en direkte integrering med Googles andre tjenester som YouTube. Her vil der fx være mulighed for at springe direkte ind i et spil, som man ser en stream eller video af. Samtidig er streaming også gjort let uden at det påvirker ydelsen på dit spil, da en stream af dit spil til fx YouTube sker direkte fra serveren, mens streamen til dig, der spiller, køres helt separat.

667481-stadia-chromecast-and-joypad.jpg 

På papiret er mulighederne store, for noget der vil kunne give en helt anden tilgang til gaming, end hvad vi er vant til at se på markedet nu. Hvis det lykkedes for Google at komme afsted med Stadia, på en måde der matcher deres ambitioner, så bliver det i den grad spændende at følge udviklingen. 

Der er dog faldgruber, som jeg har været inde på allerede, og jeg forestiller mig umiddelbart at den potentielle målgruppe er relativt lille til at begynde med. Ud over at være den type af gamer, som ser en fordel i at bruge Google Stadia over en dedikeret gaming-PC eller konsol, så kræver det også at man bor et sted, hvor tjenesten er understøttet, og at man har en internetforbindelse, der er god nok til at kunne bruges.

Jeg er dog vild med både gaming og teknologi, og ser alligevel frem til at se hvordan det går, når Google Stadia kommer ud i det fri, i november. 

Under alle omstændigheder satser vi på, at snuse mere til Google Stadia i en eller anden form her på Tweak, så følg med for mere på den front.

Vores partnere