Warcraft Reforged: En genopstået kæmpe i stormvejr

Warcraft_reforged_front
Warcraft er en gammel kending. Spillere i alle aldersgrupper verden over har elsket det, siden ”Warcraft: Orcs & Humans” først kom ud i 1994. Der er kommet 2 hovedtitler mere i serien siden da – Warcraft II: Tides of Darkness i 1995 og Warcraft III: Reign of Chaos i 2002. 3'eren har endda præsteret at være et levende spil og community lige siden, til den dag i dag – 17 år, godt og vel. Og folk elsker det stadig – jeg elsker det stadig. Derfor vakte det også jubel, da Blizzard annoncerede, at de arbejdede på Warcraft III: Reforged, som skulle være en total overhaling, en modernisering af det originale Warcraft III, så det levede op til moderne standarder – en hel genopstandelse.


Et Glædeligt Gensyn

Det første der møder én, når man åbner Reforged, er den velkendte ”Prophecy” filmsekvens, bare i en ny og markant opgraderet version. Både grafik og lyd var lækkert og imponerende. Et chat-interface i hovedmenuen, som ikke har ændret sig meget udover den grafiske opgradering, bringer spillet mærkbart ind i den moderne spilverden med nem og hurtig adgang til medspillere.

Reforged_III_blizzard.png 

Men der, hvor jeg virkelig blev fanget af Reforged, var da jeg satte gang i den klassiske ”Exodus” kampagne. Min tanke var: ”Wauw, det ligner og føles præcis som originalen, bare tusind gange flottere.” Tydelige visuelle opgraderinger af figurerne fik mig til at sidde og nærstudere dem længe. Landskabet og bygningerne er også blevet moderniseret, men lidt mindre end figurerne. Landskabet er holdt rimeligt dæmpet og neutralt, hvilket måske er meget godt, så det ikke trækker for meget opmærksomhed. Desværre virker bygningerne somme tider en anelse for rene og en smule malplacerede imod den baggrund, som landskabet sætter, men rent visuelt var det mit eneste negative indtryk fra starten. Også heltenes ”Spells” og evner har fået tydelige overhalinger – og de er blevet enormt flotte.

Jeg havde personligt været meget nervøs for, at Blizzard ville ændre for meget, så man ikke længere kunne ”mærke” spillets arv og oprindelse – men det er helt sikkert ikke et problem. Reforged lækker sig virkelig tæt op ad originalen fra '02.

 

Nemt og Overskueligt

Interfacet er stillet op, så det er enormt nemt at lave eller ”joine” spil, eventuelt invitere kammerater til at spille med en. Det er dog en anelse ustabilt – somme tider trykker man på ”Create” knappen, og så sker der ingenting. Så må man trykke igen, og somme tider igen, men så virker det også.

Warcraft_reforged_custom.png

Chatten virker når som helst og hvor som helst – så man kan altid ”whisper”-chatte med en ven, selvom man er i et spil og vennen ikke er, eller man er i hvert sit.

Man mærker tydeligt Warcrafts langvarige popularitet, når man spiller med andre. Selvom jeg har spillet det i alle 17 år, så har jeg aldrig konkurreret – jeg har altid spillet det mest af alt for at hygge mig, ofte med venner. De gamle hotkeys og ”build orders” m.v. virker umiddelbart endnu, og det mærkes. Man kan få nogle gedigene stryg af andre hærdede spillere, når man som jeg aldrig rigtigt har spillet det på den måde – men det er der jo ikke noget nyt i.

map Warcraft Reforged

De gamle ”Custom Maps” fra Warcraft III er som udgangspunkt direkte kompatible – man kan med andre ord spille de samme gamle Tower Defenses, Footman Frenzies eller Hero Line Wars med den nye og opgraderede oplevelse. Man skal dog lige være opmærksom på, at visse speciallavede detaljer ikke nødvendigvis kan overføres direkte.

 

Skyggesiderne

Reforged er desværre ikke just en fejlfri diamant. Blizzard havde i 2018 lovet mere, end de endte med at levere, og selvom de egentlig havde varslet deres nedskalering i 2019, så har det helt sikkert skadet både Blizzards og Reforgeds renommé. Man skal for eksempel ikke forvente den ellers imponerende version af ”the Culling of Stratholme”, som blev offentliggjort i '18. Der mangler også nogle af de funktioner, som ellers har været tilgængelige i det gamle Warcraft III – såsom klan- og turneringssystemerne. Kobler man det sammen med at det gamle og det nye spil deler den samme Launcher og det nye derfor som udgangspunkt overwriter det gamle, og det gamle i øvrigt har mistet de funktioner, som Reforged mangler, så er der naturligvis mange spillere, som er dybt frustrerede og skuffede. Personligt ser jeg det ikke som det store problem, da turneringssystemet ikke blev brugt ret meget, og klansystemet ifølge Blizzard kommer igen snart.

Warcraft Reforged


Man skal dog lige lægge mærke til, at de Custom Maps man laver, helt juridisk tilhører Blizzard. Det er en ting mange klager over, men i realiteten ikke noget, der burde gå hen og blive ret meget af et problem. Blizzard har før brændt sig på netop det emne, da DOTA-konceptet gik fra at være en type af bane i Warcraft til at være sit helt eget spil – som for øvrigt også har affødt spil som League of Legends og Heroes of the Storm – og Blizzard tabte den efterfølgende retssag mod Valve. Det har de tilsyneladende ikke tænkt sig at risikere igen.

 Warcraft Reforged ingame

Derudover er der – som tidligere nævnt – nogle forbindelsesproblemer nu og da, og der er andre små ting rundt omkring, som giver en vis følelse af, at Blizzard måske har enten skyndt sig lidt mere end de burde, eller ikke helt gået så meget i detaljen som de burde. Man kan håbe, at Blizzard har i sinde at opgradere og opdatere yderligere hen ad vejen.

Læs også vores test af Borderlands 3

 

Konklusion

 

På trods af det tætte bombardement, som Blizzard og Reforged har fået siden udgivelsen, vil jeg sige at spillet er både pengene og de års ventetid værd, som vi har haft. Størstedelen af de tæv, som Reforged får er egentlig ufortjent, for det er en fantastisk oplevelse, og jeg kan sagtens se mig selv spille det de næste 17 år. Om Blizzard (og Activision) så har lavet nogle uhensigtsmæssige forretnings- og kundeplejevalg, ja... Det kan man altid diskutere. Men hvis du er til RTS, eller hvis du tidligere har spillet Warcraft og nydt det, så anbefaler jeg varmt Warcraft III: Reforged.

 

  • Visuel opgradering specielt figurer og spells
  • Lighed med det gamle (kampagner er ikke ændret meget)
  • Direkte kombatibilitet for custom maps
  • Nemme oprettelse af games
  • Lyd

 

  • Ustabil forbindelse til server
  • Ikke ret meget nyt
  • Load times
  • Det føltes en smule rushed.

Vores partnere