Point Of View GeForce 6800 Ultra 256MB DDR3

Vi har tidligere testet Point Of View\'s GeForce 6800 GT, og denne gang kaster vi os over deres top model - GeForce 6800 Ultra.


Vi har tidligere testet Point Of View\'s GeForce 6800 GT, og denne gang kaster vi os over deres top model - GeForce 6800 Ultra.

Som GeForce 6800 GT har det 256MB DDR3, to DVI udgange samt TV-Out. Forskellen på de to kort er hastigheden på grafik chippen og DDR3 modulerne, men lad os se nærmere på hvad Ultra versionen kan.


[Klik for stort billede]


Vi starter ud med specifikationerne på grafikkortet:

  
Chipset 
nVIDIA GeForce 6800-Ultra 

Feature 
16.7 Million Colors (True Colors)
CineFX 3.0 Engine
NVIDIA Intellisample 3.0
NVIDIA UltraShadow II Technology
Support 16:9 resolution (800x480, 1024x576, 1280x720)
TV out for NTSC/PAL
AGP 8X with Fast Write
E-Color™ technology
Friendly GUI for Windows 9x/2000/NT/XP

AGP Generation 
1.0
2.0
3.0 

AGP Signals
0.8V
1.5V
3.3V 

GPU 
nVIDIA GeForce 6800-Ultra
Chip Technology 256-bit
DirectX Generation: 9
Process 0.13 Micron 

Video Memory 
DDR3
256 MB 

Bus 
Type: AGP
AGP Bus Rate 4X, 8X

Highest Resolution/Colors/Refresh Rate
2048x1536 / 32bit / 85Hz

RAMDAC speed
400 MHz 

Absolutely Blazing 2D Performance 
2048x1536 @ 85hz

Revolutionary 3D Accelerator Features
Optimized DirectX and OpenGL acceleration

Connectors 
DVI connector x 2
TV-Out(S-Video) x 1

    

 


Som det Point Of View GeForce 6800 GT grafikkort vi testede tidligere understøtter denne mellem model naturligvis også mange nye features i forhold til de tidligere GeForce FX 5xxx kort.

Igen er en af nyhederne UltraShadow II, der giver mulighed for flere lyskilder og bedre skygger end tidligere. En teknik der blandt andet er brugt i 3D spillet Doom 3, og som vi helt sikkert kommer til at se mere til.

Ud over det understøtter det også CineFX 3.0 Engine, der har fuld understøttelse for Microsoft DirectX 9.0 og Shader Model 3.0. CineFX 3.0 Engine er 2. generations shader teknologi, og indeholder en masse nye effekter som vi helt sikkert kommer til at se mere til i de kommende 3D spil.

En anden nyhed er direkte understøttels af 16:9 formater. Fx 800x480, 1024x576 og 1280x720. Noget folk med de nye 16:9 TFT skærme uden tvivl bliver glade for ;-)


Point Of View\'s GeForce 6800 Ultra kommer ikke i en kasse men en kuffert.


[Klik for stort billede]

Inden i kufferten finder vi grafikkoret og alt det tilbehør der følger med.


[Klik for stort billede]


Af tilbehør finder vi en manual samt en kort beskrivelse af Point Of View\'s GeForce 6800 grafikkort. Der er også et S-Video -> Line converter kabel samt et kort line kabel. Ud over det er der en ting de godt kunne have undladt. En lille gizmo man kan trykke på og som efterfølgende siger "Point Of View vil du spille med?".

Her kunne da godt have smidt et par DVI -> CTR convertere i kassen i stedet for. For det er der nemlig sjovt nok ikke!!


[Klik for stort billede]

Der er også en række cd-rommer med grafikkortet. Her finder man blandt andet drivere, DVD software, en fuld version af Tomb Raider: The Angel Of Darkness, Prince Of Persia og Commandos 3. I alt er der 9 cd-rommer.

[Klik for stort billede]


Som de andre producenter har Point Of View valgt at bruge Nvidia\'s reference layout til deres GeForce 6800 Ultra grafikkort.


[Klik for stort billede]

På bagsiden af grafikkortet er der ikke så meget at se. Alt sidder nemlig på forsiden, men man kan da se den monterings plade mv. der holder den enorme køler på plads på forsiden af kortet.


[Klik for stort billede]

Point Of View\'s GeForce 6800 Ultra optager også en PCI slot ud over den AGP slot kortet skal sidde i. Det skyldes størrelsen på køleren, men i dag bruger de fleste alligevel ikke mere end 1-2 PCI slots hvis der er nogen i brug.

Grafikkortet har to DVI udgange samt TV-Out længst til venstre.


[Klik for stort billede]

GeForce 6800 Ultra grafikkortet kræver yderligere strøm end det, det kan få gennem AGP slotten. Derfor er der to strømstik bagerst på kortet. Den der sidder til højre er den primære, og den der er til venstre på billedet er den sekundære.

Grafikkortet behøver reelt kun et strømstik for at køre, men ved at benytte dem begge opnår man højere stabilitet.

Til venstre og lidt bag det primære strømstik sidder der en lille højttaler. Den hyler hvis man glemmer at tilslutte mindst et af de to stik.


[Klik for stort billede]

Her er der et nær billede af den lille højttaler.


[Klik for stort billede]

Under den bagerste del at den store køler sidder et par af de hurtige DDR3 RAM moduler der sidder på grafikkortet.

Yderligere kan man også se at der er kommet passiv køling på flere af de komponenter der er på kortet.


[Klik for stort billede]

Den store køler er monteret på grafikkortet med en hel række fjedrer påvirkede skruer.


[Klik for stort billede]

Her ser vi den store køler oppe fra, og her kan vi også se Point Of View\'s logo.


[Klik for stort billede]


Til testen er der brugt følgende hardware:


• 1x Intel Pentium 3.0GHz processor.
• 80GB Seagate harddisk.
• 2x 512MB DDR433 RAM moduler CAS 2-3-3.
• 550W Strømforsyning.

 

 


 

 

Alle tests gennemført med og uden overclocking af selve grafikkortet.

Alle tests er gennemført med ForceWare 61.76 driverne under Windows 2000 med Service pack 4 og DirectX 9.0b.

Vi har testet grafikkortet med følgende 3D spil og test programmer:

 

  
• Far Cry.
• Unreal Tournament 2003.
• Unreal Tournament 2004.
• Return to Castle Wolfenstein.
• Tomb Raider: The Angel Of Darkness.
• Quake III Arena.
• 3DMark03.
• 3DMark2001 SE.
• Codecreatures Benchmark Pro.

 

 

 

Standard kører Point Of View GeForce 6800 Ultra grafikkortet ved 425MHz på grafik chippen og 1100MHz på DDR3 RAM modulerne under 3D.

Det lykkedes os at overclocke grafikkortet til 447MHz på grafik chippen og 1210MHz på DDR3 RAM modulerne.

Det er langt fra det højeste vi har set på grafik chippen, men grafikkortet var simpelthen ikke stabilt ved en højere clock frekvens gennem alle tests der belaster kortet i ca. 1½ time.





Far Cry Fort Demo i 800x600, 1024x768 og 1280x1024.

[Klik for stort billede]

I Far Cry giver ocerclocking af grafikkortet 1-2 FPS ekstra.

Testen er gennemført i 32bit farver og med alt slået til som standard.

Unreal Tournament 2003 Flyby demo

[Klik for stort billede]

I Unreal Tournament 2003 Flyby demoen svinger scorene lidt op og ned, og uden overclocking i 1280x1024 får vi den højeste score.

Demoen er med alle effekter slået til og i 32bit farver.

Unreal Tournament 2003 Bootmatch demo

[Klik for stort billede]

I Bootmatch demoen er der en forskel på 6-8 FPS mellem resultaterne med og uden overclocking.

Demoen er med alle effekter slået til og i 32bit farver.

Unreal Tournament 2004 Rankin demo

[Klik for stort billede]

I Unreal Torunament 2004 Rankin demoen er hastigheden stort set også den samme med og uden overclocking.

Demoen er gennemført med alle effekter slået til og i 32bit farver.

Unreal Tournament 2004 Colossus demo

[Klik for stort billede]

I Colossus demoen er der stort set ingen forskel i de forskellige opløsninger med og uden overclocking.

Igen er demoen gennemført med alle effekter slået til og i 32bit farver.

Unreal Tournament 2004 Convoy demo

[Klik for stort billede]

Resultatet i Convoy demoen adskiller sig ikke meget fra de andre 2 demoer i Unreal Tournament.

Quake 3 Arena demo1

[Klik for stort billede]

I Quake 3 Arena vinder man et par FPS ved at overcloke. Her er resultaterne også i 32bit farver og med alt slået til.

Return To Castle Wolfenstein Checkpoint demo

[Klik for stort billede]

I Return To Castle Wolfenstein er resultaterne også ganske gode. Her er forskellen på standard hastigheden og med overclocking ikke meget mere end 1 FPS i alle opløsninger.

Tomb Raider: The Angel Of Darkness

[Klik for stort billede]

Tomb Raider: The Angel Of Darkness er faktisk ganske krævende med alle effekter slået til og i 32bit farver. Her vinder man ca. 3 FPS ved at overclocke i 1280x1024. I de andre opløsninger er resultaterne stort set identiske.

3DMark2001 SE

[Klik for stort billede]

I 3DMark2001 SE fra Futuremark ligger resutlaterne henholdsvis lige omkring 16700 og 16900. Altså en forskel på ca. 200 point.

Men alligevel er 3DMark2001 SE resultaterne noget lave i forhold til fx resultaterne i 3DMark03. Det skyldes at Nvidia ikke har optimeret deres kort til dette test program, og med en Intel Pentium 4 processor er resultaterne også langt lavere end med en AMD processor.

3DMark03

[Klik for stort billede]

I 3DMark03 ligger Point of View GeForce 6800 Ultra kortet rigtig flot. I standard testen som er i 1024x768 ligger kortet henholdsvis på ca. 12000 og 12500 hvor det noget mindre GeForce 6800 GT ligger på 10500 og 11500 uden og med overclocking.

Codecreatures Benchmark Pro

[Klik for stort billede]
 
 
Point Of View har med deres GeForce 6800 Ultra lavet et yderst stabilt grafikkort, der har masser af tilbehør med i bagagen.

Grafikkortet understøtter de nye features som UltraShadow II og CineFX 3.0 Engine samtidig med at der er fuld DirectX 9.0C understøttelse med de seneste ForceWare drivere fra Nvidia.

I forhold til det GeForce 6800 Ultra vi har testet tidligere fra AOpen, kunne dette kort ikke overclockes helt så meget på grafik chippen. Men til gengæld fik vi hastigheden på DDR3 RAM modulerne en anelse længere op.

Vanen tro koster Point Of View\'s grafikkort ikke helt så meget som flere at konkurrenternes, hvilket det gør det mere attraktivt.

Grafikkortet kan i Danmark købes for omkring 4.200,- DKK.

 

  
• Utrolig hurtigt.
• Der følger masser med kortet.
• Understøtter alle nye standarder og features.
• 2 DVI udgange.
• 256MB 1.6ns DDR3.
 

 





  
• Det er mange penge for et grafikkort, men ydelse koster.
• Støj niveauet.
• Ingen DVI -> CTR convertere?
• Optager også 1 PCI slot.
• Ikke så højt overclock på grafik chippen.
  
 

 

 

Standard kører Point Of View GeForce 6800 Ultra grafikkortet ved 425MHz på grafik chippen og 1100MHz på DDR3 RAM modulerne under 3D.

Det lykkedes os at overclocke grafikkortet til 447MHz på grafik chippen og 1210MHz på DDR3 RAM modulerne.

Det er langt fra det højeste vi har set på grafik chippen, men grafikkortet var simpelthen ikke stabilt ved en højere clock frekvens gennem alle tests der belaster kortet i ca. 1½ time.





Far Cry Fort Demo i 800x600, 1024x768 og 1280x1024.

[Klik for stort billede]

I Far Cry giver ocerclocking af grafikkortet 1-2 FPS ekstra.

Testen er gennemført i 32bit farver og med alt slået til som standard.

Unreal Tournament 2003 Flyby demo

[Klik for stort billede]

I Unreal Tournament 2003 Flyby demoen svinger scorene lidt op og ned, og uden overclocking i 1280x1024 får vi den højeste score.

Demoen er med alle effekter slået til og i 32bit farver.

Unreal Tournament 2003 Bootmatch demo

[Klik for stort billede]

I Bootmatch demoen er der en forskel på 6-8 FPS mellem resultaterne med og uden overclocking.

Demoen er med alle effekter slået til og i 32bit farver.

Unreal Tournament 2004 Rankin demo

[Klik for stort billede]

I Unreal Torunament 2004 Rankin demoen er hastigheden stort set også den samme med og uden overclocking.

Demoen er gennemført med alle effekter slået til og i 32bit farver.

Unreal Tournament 2004 Colossus demo

[Klik for stort billede]

I Colossus demoen er der stort set ingen forskel i de forskellige opløsninger med og uden overclocking.

Igen er demoen gennemført med alle effekter slået til og i 32bit farver.

Unreal Tournament 2004 Convoy demo

[Klik for stort billede]

Resultatet i Convoy demoen adskiller sig ikke meget fra de andre 2 demoer i Unreal Tournament.

Quake 3 Arena demo1

[Klik for stort billede]

I Quake 3 Arena vinder man et par FPS ved at overcloke. Her er resultaterne også i 32bit farver og med alt slået til.

Return To Castle Wolfenstein Checkpoint demo

[Klik for stort billede]

I Return To Castle Wolfenstein er resultaterne også ganske gode. Her er forskellen på standard hastigheden og med overclocking ikke meget mere end 1 FPS i alle opløsninger.

Tomb Raider: The Angel Of Darkness

[Klik for stort billede]

Tomb Raider: The Angel Of Darkness er faktisk ganske krævende med alle effekter slået til og i 32bit farver. Her vinder man ca. 3 FPS ved at overclocke i 1280x1024. I de andre opløsninger er resultaterne stort set identiske.

3DMark2001 SE

[Klik for stort billede]

I 3DMark2001 SE fra Futuremark ligger resutlaterne henholdsvis lige omkring 16700 og 16900. Altså en forskel på ca. 200 point.

Men alligevel er 3DMark2001 SE resultaterne noget lave i forhold til fx resultaterne i 3DMark03. Det skyldes at Nvidia ikke har optimeret deres kort til dette test program, og med en Intel Pentium 4 processor er resultaterne også langt lavere end med en AMD processor.

3DMark03

[Klik for stort billede]

I 3DMark03 ligger Point of View GeForce 6800 Ultra kortet rigtig flot. I standard testen som er i 1024x768 ligger kortet henholdsvis på ca. 12000 og 12500 hvor det noget mindre GeForce 6800 GT ligger på 10500 og 11500 uden og med overclocking.

Codecreatures Benchmark Pro

[Klik for stort billede]
 
 
Point Of View har med deres GeForce 6800 Ultra lavet et yderst stabilt grafikkort, der har masser af tilbehør med i bagagen.

Grafikkortet understøtter de nye features som UltraShadow II og CineFX 3.0 Engine samtidig med at der er fuld DirectX 9.0C understøttelse med de seneste ForceWare drivere fra Nvidia.

I forhold til det GeForce 6800 Ultra vi har testet tidligere fra AOpen, kunne dette kort ikke overclockes helt så meget på grafik chippen. Men til gengæld fik vi hastigheden på DDR3 RAM modulerne en anelse længere op.

Vanen tro koster Point Of View\'s grafikkort ikke helt så meget som flere at konkurrenternes, hvilket det gør det mere attraktivt.

Grafikkortet kan i Danmark købes for omkring 4.200,- DKK.

 

  
• Utrolig hurtigt.
• Der følger masser med kortet.
• Understøtter alle nye standarder og features.
• 2 DVI udgange.
• 256MB 1.6ns DDR3.
 

 





  
• Det er mange penge for et grafikkort, men ydelse koster.
• Støj niveauet.
• Ingen DVI -> CTR convertere?
• Optager også 1 PCI slot.
• Ikke så højt overclock på grafik chippen.
  
 

 

 

 

Vores partnere