Elbil-test: Tesla vinder på rækkevidde

Elbil-test Tesla vinder på rækkevidde
Ifølge en ny test af rækkevidden på hele 29 elbiler, gennemført af NAF, vinder Tesla hvad enten det er sommer eller vinter.


En uafhængig test af rækkevidden på en række elbiler, gennemført af Norges Automobil Forbund (NAF), slår fast, at Tesla kører længst på en rækkevidde, på en varm sommerdag, men også i de kolde vintermåneder. Elbilerne blev testet både sommer og vinter, for at undersøge hvor stor indflydelse varme og kulde havde på rækkevidden og oplysningstiden.

For at måle elbilernes faktiske rækkevidde og forbrug, blev batterierne opladt 100% og kørt indtil de var helt flade igen. Testen foregik på en blanding af kørsel i by, på landevej og motorvej, med nogenlunde ”normale” trafikforhold med hastigheder på 60-110 km/t.

Herunder kan der i tabellen ses de fem elbiler, der klarede sig bedst i sommertesten. Overraskende mange biler havde en længere rækkevidde under sommerlige forhold, en hvad der egentlig hvad angivet af WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure).

NAF elbil sommertest.JPGHyundai Kona har eksempelvis en rækkevidde hele 88,4 km længere end angivet. Tesla Model S indtager dog førstepladsen med hele 645 km, hvilket er 35 km mere end WLTP.



Samme test blev gennemført af NAF om vinteren, med 20 elbiler, hvor Tesla igen indtager førstepladsen.

NAF elbil vintertest.JPG


Fælles for alle elbilerne om vinteren, er at rækkevidden klart nedsættes grundet de kolde forhold. Værst ser det ud med Tesla Model 3, der kører 155,6 km mindre på en opladning, sammenlignet med WLTP.


Hyundai Kona er en af de billigste biler i top 5, men klarer sig alligevel fornuftigt, med et mindre rækkevidde-tab om vinteren på 44,5 km kontra WLTP.

Den koreanske Kona indtager derved en flot 3. plads i både sommer- og vintertesten, imens den velkendte, men noget dyrere amerikaner - Tesla Model S, snupper førstepladsen i begge tests.



 Billeder og kilde: NAF sommertest, NAF vintertest