I skrivende stund sælger Volvo kun to elbiler - XC40 Recharge og den nyligt annoncerede C40 Recharge. Begge biler starter i intervallet $ 30.000 til $ 50.000, et tegn på, at Volvo sigter tættere på forbrugermarkedet end luksusmarkedet. På kort sigt håber Volvo, at elektriske køretøjer udgør halvdelen af sit bilsalg inden 2025, hvilket synes at være et realistisk mål i betragtning af Volvos hybridbiler.
Men er en salgsstrategi om kun at sælge online en god idé?
Måske er udtrykket ”online-only” lidt vildledende. Henrik Green, teknologichef hos Volvo Cars, bekræftede over for CNBC, at Volvo fortsat vil tilbyde testkørsler til sine elektriske køretøjer.
I stedet kan kunder besøge en forhandler, vælge deres bil og gå gennem onlinebestillingsprocessen med en autoriseret sælger. At sælge biler på bestilling eliminerer behovet for store dyre forhandlere og bør reducere Volvos omkostninger betydeligt (og i forlængelse heraf prisen på sine elbiler).
Volvo er ikke den eneste producent, der sætter sig selv en elektrisk deadline. GM planlægger at blive fuldt ud elektrisk inden 2035, hvor mærker som Bently sigter mod 2030. Selv Ford håber at blive en 100 procent elektrisk bilproducent inden 2030 ... i det mindste i Europa.
Læs mere HER
Source & Image credit:
Volvo