Skoda Superb iV Plug-in Hybrid er Skodas første plug-in hybrid bil, og vi har glædet os meget til at komme i gang med at lege med den på vejene, så vi kan se, hvad den har at byde ind med. Vi har fået den store model med en 1.4 liters TSI motor, der yder 156 hestekræfter og en elmotor, som sparker ind med 114 hestekræfter. I kombination yder motoren 218 hestekræfter, og vi har det kombineret med en 6-trins DSG gearkasse med dobbeltkobling og masser af lækre komfort- og køreegenskaber.
Se Skodas egen videopræsentation af Skoda Superb ovenfor!
Vi har lånt en Combi variant af Skoda Superb, som er en stationcar. Vores model er i farven Lava Blue, og vi har fået udstyrsvarianten Style, som inkluderer 17" alufælge, LED lyspakke og el-justerbare forsæder. Startprisen for denne pakke er 368.999 kroner og opefter med. Vi kan vælge en 1.5-, 1.4 TSI- eller 2.0 TSI motor med 150-, 218- eller 272 hestekræfter. Den helt store model er med 7-trins DSG gearkasse, mens vi har fået modellen med 6-trins DSG gearkasse og 218 hestekræfter.
Superb iV Combi har et bagagerum på intet mindre end 510 liter, og der er derfor plads til både barnevogn og indkøbsposer herinde uden en masse slåskamp med at få plads til det hele. Vores model er med el-styring af bagklappen via knappen på nederste billede. Havde det ikke været en plugin hybrid havde rummet været på 660 liter, men da batteripakken optager noget af pladsen mellem bagakslen og bagagerummet, så krymper rummet altså her.
Under bagagerummet finder vi et ekstra rum, hvor vi har laderen til elmotoren liggende. Batteriet kan lade op på en nat (8 timer) via et 240 volt stik, mens det med en 3,6 kW ladestation kan klares på 3 timer og 30 minutter.
Skoda Superb iV Style kommer med fuld LED lyspakke bestående af Skodas Matrix forlygter og almindeligt LED belysning bagpå.
Blinklysene på vores testede Superb iV er animerede LED dioder, og der er altså ikke tale om et reelt blinklys.
Grundet varianten får vi som nævnt 17" alufælge med Continental sommerdæk med som standardudstyr.
Pladsen er rigelig både foran og bagi Skoda Superb iV Combi. Sæderne fås med læder-, kunstlæder- og stof, og vi har fået modellen med dellæder i sammenblanding med stofsæder på midten.
Skoda Superb kommer med et multifunktionsrat, der kan bruges til at styre kørecomputeren samt lydindstillinger undervejs på køreturen. Vi har fået modellen med læderrat.
I bedste Skoda (VW) stil er controlleren til fartpiloten ikke monteret i multifunktionsrattet, hvilket jeg ikke selv er specielt tilhænger af, og jeg ville absolut ønske, at det var integreret i rattet i stedet for. Men den er let at gå til, og der er ikke meget at være i tvivl om her.
Instrumentbrættet er fuldt ud digitalt, og der er altså ingen analoge visere her. Displayet er fuldt modulært, og det kan indstilles enkelt via infotainmentsystemet. Systemet har mange forskellige muligheder for indstilling af det grafiske, så man kan tilpasse det efter egen interesse.
Vi har også en 8" skærm ved siden af os, som er udstyret med et Amundsen infotainmentsystem. Et system med et rigtig lækkert brugerinterface, som oveni kan styre både motor og klima inde i bilen.
Amundsen infotainmentsystemet kan som nævnt styre bilens 3-zone klimaanlæg. Bagsæderne har sit eget klimaanlæg, hvilket gør det lækkert for både voksne og børn at køre langt i bilen.
Bagsæderne har også fået eget kontrolpanel til klimazonen herovre.
Kørecomputeren kan via infotainmentsystemet indstille bilens køreegenskaber, og der kan skiftes mellem Eco og Normal, som er de mest velegnede køreindstillinger til dagligdagsbrug. Hvis man skal ud og køre langt, så er Comfort en rigtig god mulighed, da undervognen bliver blødere, og bilen ligger rigtig godt på vejen. I Sport mode bliver undervognen mere hård, hvilket gør den mere aerodynamisk korrekt, da den holder sig mere nede mod vejen. Gearingen går lidt hårdere, hvilket giver en mere sprød motorlyd.
Der kan også skiftes mellem en E-mode, en Hybrid mode og en Sport mode. I e-mode kører den 55 kilometer på ren el, inden 13 kW batteriet er tømt, mens vi på hybridmode kan klemme op til 850 kilometer ud af motoren. Sportsmode overlader som nævnt intet til fantasien, og motoren folder sig helt ud med 218 hestekræfter og et moment på 400 nm.
Bakspejlet er fuldt elektrisk styret, og det har også automatisk nedblænding, hvis der kommer bagfrakørende biler om aftenen, så føreren slipper for at blive blændet.
Både handskerummet og rummet under armlænet byder på køling, såfremt man gerne vil have en kold cola eller lignende til at ligge her.
Grundet udstyrspakken har vi også elektrisk indstilling af forsæderne. Sæderne kan huske indstillingerne, da der er en chip deri, som gemmer ens indstillinger.
Som jeg nævnte tidligere, så har vores model af Skoda Superb en 6-trins DSG automatgearkasse, som er VW's egen dobbelt-koblingsgearkasse. Her kan vi også styre kørecomputerens motorindstillinger samt anvende bilens automatiske parkeringsanlæg, der virker til et rent 12-tal. Bilen kan parallelparkere samt parkere i bås helt uden hjælp fra føreren.
I Skoda Superb iV Combi har vi et lækkert CANTON lydsystem med intet mindre end 12 højttalere rundt omkring i bilen, og uanset hvor man befinder sig, føler man sig bare omringet af god lyd. Lydbilledet er rigtig fornuftigt med en skarp diskant og en fornuftig dybde på bassen, selvom vi altså ikke har nogen subwoofer i bilen.
Pris
Skoda Superb iV kan erhverves fra 306.000 kroner som Hatchback eller fra 316.000 kroner for Combi (STC). For den absolut toptunede model med alle tilvalg koster Skoda Superb iV Combi Sportline 2.0 TSI 757.426 kroner. Vores testede model ligger i omegnen af 480.000 kroner.
Konklusion
Under testfasen, som varede en hel uge, fik vi kørt en masse kilometer i Skoda Superb iV 1.4 TSI for at få den fulde brugeroplevelse ud af bilen. Skoda Superb iV med vores udstyrspakke byder stort set på alt, hvad man kunne tænke sig. Vi har en adaptiv fartpilot kombineret med en DSG automatgearkasse, som gør køreoplevelsen til en leg. Bilen har også Lane Assist, så man kommer heller ikke ud i en situation, hvor man bliver uopmærksom og risikerer et uheld, fordi bilen retter op og advarer.
Den digitale instrumentering kombineret med vores 8" Amundsen Infotainmentsystem gør det rigtig lækkert og nemt at styre mere eller mindre hele bilen direkte fra førersiden. Sportsindstillingen af motoren gør bilen rigtig sjov at køre i, og når vi kombinerer både el- og benzinmotor, så får vi en rigtig fed køreoplevelse med masser af kilometer pr. liter benzin.
Den eneste reelle anke, som jeg kan finde på at pointere ved selve køreoplevelsen, så er det altså controlleren til fartpiloten, som burde være en integreret del af ethvert multifunktionsrat i dagens Danmark 2020. I det store hele er Skoda Superb iV 1.4 TSI Plug-in Hybrid en rigtig lækker bil at køre i, og DSG gearkassen gør, at man nærmest ikke oplever det, når bilen skifter imellem gearene. Efter vores testfase kan jeg nærmest kun give Skoda en rigtig flot score på 9 og en Great Product Award.
Godt:
Knapt så godt:
Score: 9 + Great Product Award