Få din hjemmeside på Google

Iværksætteriet lever i bedste velgående og webshops skyder op som paddehatte i skovbunden, men desværre er der langt mellem dem, der slår kraftige rødder og bliver til en god forretning.

Der kan være et hav af årsager til et projekt aldrig slår helt igennem og en af de vigtigere er, om det lykkedes at få webshoppen synlig i søgemaskinerne.

 

 

For at få indblik i, hvordan en webshop optimeres bedst muligt til høj synlighed i søgemaskinerne, er det nødvendigt at kende til den måde de virker på.

I Danmark er Google den primært brugte søgemaskine (ca 90% af trafikken) så derfor ser vi udelukkende på, hvordan Google ranker webshops og hvilke metoder der anvendes.

 

Googles algoritmer

Da internettet blev mangfoldiggjort var der ikke noget der hed Google og dengang måtte vi besøge et linkkatalog for at finde oversigter over hjemmesider.

Det var enormt upraktisk, da hvert katalog kun havde få tusinde hjemmesider listet og kategoriseret.

 

 

Selve indtastningen af oplysningerne forgik manuelt og hver gang der blev tastet et nyt site ind, var der kommet 10 nye online – en uholdbar og upraktisk tilgang

Derfor var der et par amerikanere med matematisk baggrund, der satte sig for at løse udfordringen ved at lave algoritmer der kunne klare opgaverne, så det kunne løses hurtigere.

 

Det var Larry Page og Sergey M. Brin, der satte sig i en garage og programmerede første version af Google.

 

Det lykkedes at få lavet en så god sammenhæng mellem beregninger og kategorisering af hjemmesider, at søgeresultaterne blev forholdsvist brugbare.

 

For at gøre dem super relevante indbyggede Larry en særlig ekstra algoritme ved navnet Pagerank. Den beregnede hvilket website, der skulle ligge øverst.


Gør det nemt for Google og vind placeringer

Googles algoritmer er blevet modificeret mange tusinde gange siden første version og i dag er der delalgoritmer for mere end 200 forskellige signaler, der anvendes til at forstå et website og forstå hvilken rolle det hat på internettet (hvor populært det er)

-og det er dem du skal Please for at komme højt i Google.

Vi kan ikke se på alle 200 i denne artikel, men vi ser på de vigtigste områder.

 

Links, domænets indhold og det tekniske

3 vigtige områder, der hver især har meget stor indflydelse på hvordan en webshop placeres i søgeresultaterne.

 

Der er meget stor sammenhæng mellem antallet af relevante indgående links og rankingen, faktisk er links det område, der har mest indflydelse – også her i 2017.

 

Et link er dog ikke ”bare” et link. Det skal gerne komme fra et domæne, der omhandler nært beslægtede emner -og fra domæner, der selv har mange indgående links.

 

Har du et website om cykler, vil det ikke tælle ret meget, at få et link fra en side om skriveborde på Bornholm.

 

Relevansen er det vigtigste mht. links.

 

Læs eventuelt mere om SEO og Google på Connect Media


Kvaliteten af indholdet på din hjemmeside er også yderst vigtig. Hvor lange er teksterne, er der store gode billeder, måske video, dækkes emnet bredt og dybt og hvordan reagerer brugerne når de besøger din hjemmeside?

 

Her er det nødvendigt, at læse nærmere om begrebet onpage SEO, der omfatter alt på selve sitet du kan tilrette.


Det tekniske er også uhyre vigtigt. Kan søgemaskinerne overhovedet finde rundt på dit site, finder de en masse undersider uden indhold, kopier af andre sider -eller kun det der er meningen.


(luk af med noindex tags på sider der er tynde og uden tekst f.eks. kurv, salgsbetingelser osv)

Hastigheden er også vigtig, ikke mindst for brugeradfærden på dit site, men også mht. ranking.
Her er det vigtigt at få optimeret CSS, Scripts og HTML samt billeder, så de fylder mindst muligt.


En kort gennemgang af et meget bredt område – vi håber du finder lidt inspiration ti videre læsning og Google og SEO.

Vores partnere