Dropper Chromebooks på grund af komponentmangel

piqsels credit
Eksperter forudsiger mørke skyer lurer forude for Google, da Chromebooks produktionen rammes hårdt af komponentmangel som resten af hardwaremarkedet.

Selvom Chromebooks og Windows laptops har oplevet en massivt fremgang under pandemien, ligesom alle bærbare enheder såvel som pc'er, tvinger udbredt komponentmangel bærbare OEM'er til at vælge deres foretrukne platform, og her falder Chromebooks igennem.

Bemærk, at der i andet kvartal 2021 blev afsendt 12,3 millioner Chromebooks, hvor virksomheden registrerede en massiv 68,6% årlig salgsstigning.

Alt dette er ved at ændre sig, desværre for Google, da komponenter mangler globalt, som vi har set ved fremstilling af konsoller som Xbox Series X/S og Playstation 5.

Andre store konkurrenter på dette marked, såsom Lenovo, har ligeledes meldt ud, at de på grund af komponentmangel, der inkluderer hukommelse og bærbar panel-driver-IC oplever begrænset salg, og at de har de udsendt 30-40% færre enheder.

Disse begrænsninger i forsyningskæden koster producenterne dyrt, hvilket udmønter sig i milliarder af dollars.

Så derfor begynder pc-producenter nu at prioritere produktionslinjer til fordel for de mere rentable Windows-pc'er på bekostning af Chromebooks.

graf.png


Kilde: IDC

Også HP er ramt. Chromebooks udgør 20% af HPs portefølje.

Eksperter ved IDC har bemærket dette fald og forudset skiftet på markedet, som senior forskningsanalytiker Anuroopa Nataraj nævner:

For Chromebook, while still in high demand and even on backlog for many education deals, vendors have started prioritising higher margin Windows laptops given the ongoing component shortages.

analyst-data.pngKilde: IDC

Og selvfølgelig er konkurrencen blevet endnu mere intens med den kommende lancering af Windows 11, hvilket sandsynligvis vil skabe en erstatningscyklus for ældre Windows-baserede bærbare computere, der ikke kan køre operativsystemet.

Desuden forventes Google at satse stort på det kommercielle segment i år. Analytikere forventer at se et stærkt fokus på at tiltrække små virksomheder med opdaterede tjenester.

Der tales om det nye individuelle abonnementsniveau til Google Workspace og kampagner på CloudReady -licenser til genanvendelse af gamle pc'er til implementering sammen med eksisterende Chromebooks.

Men med Apple konstant på udkig efter at udvide sin M1-succes til det kommercielle space og Microsoft lancerer Windows 11 senere på året, er PC OS-kapløbet den mest hårdt trængte segment i HW-segmentet.

Hvad er din mening om hele denne situation? Del dine tanker med os i kommentarfeltet herunder.


Image & Source

Piqsels, Piqsels

Vores partnere