Google fjerner 600 apps med irriterende pop-ups

google-chrome-chromebook
Google har fjernet 600 apps fra Google Play Store, der havde for mange irriterende pop-op annoncer som et forsøg på at slå ned på denne form for forstyrrende annoncepolitik.


Apps, der efter sigende blev fjernet, havde annoncer, der resulterede i dårlige brugeroplevelser eller forstyrrede vigtige funktioner på brugernes telefoner. Google forklarede, at disse pop-up-annoncer kunne føre til, at folk utilsigtet klikker på dem.

HUSK at deltage i vores Fractal Design Define 7 giveaway

“We define disruptive ads as ads that are displayed to users in unexpected ways, including impairing or interfering with the usability of device functions,” wrote Per Bjorke, the senior product manager of Ad Traffic Quality at Google in a blog post. “While they can occur in-app, one form of disruptive ads we’ve seen on the rise is something we call out-of-context ads, which is when malicious developers serve ads on a mobile device when the user is not actually active in their app”

- Google/The Register

Du har sandsynligvis selv oplevet de annoncer. De kan for eksempel dukke op som en fuldskærmsannonce, mens du er midt i at bruge en app, eller når du er midt i at foretage en handling. Herefter vil man typisk forsøge at lukke reklamen ned, som kan resultere i du ender med at klikke på reklamen, hvilket kan bringe dig til en helt anden app, og så er målet rent faktisk opnået for annoncøren. 

Ifølge Buzzfeed News var apps, der blev fjernet fra Play Store hovedsagelig værktøjer eller spil.

Google vil fremadrettet slå hårdt ned på apps med disse forstyrrende annoncer. Google har tilmed udviklet en machine-learning teknologi, der kan registrere, hvornår og hvilke apps der viser disse typer annoncer uden for kontekst. Denne teknologi hjalp angiveligt Google med at fjerne de dårlige apps, hvilket resulterede i, at de efterfølgende blev fjernet fra Play Store.

Tidligere i denne måned annoncerede Google ligeledes, at Chrome vil begynde at blokere tre af de mest irriterende typer videoannoncer med opstart fra august 2020.

Denne type reklame omhandler de video-reklamer, som kræver du venter et vist antal sekunder, inden du kommer til den video du gerne vil afspille. Det samme med reklamer, der kan dække mere end 20 procent af din skærm.


Source & Image credit:

Buzzfeed, The Register