En artikel fra Tom's Hardware dækker GPU-performance for det nyeste RPG / FPS-spil fra CD Projekt Red, Cyberpunk 2077. Spillet er officielt indstillet til 10. december, men i dag løfter udvikleren embargoen på spilanmeldelserne.
Cyberpunk 2077 har både ray tracing og superopløsningsteknologier på menuen. Når det kommer til sidstnævnte, er kun NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling) tilgængelig, da AMD endnu ikke har frigivet sin FidelityFX Super-opløsning til spil.
Ray tracing understøttes kun af NVIDIA RTX grafikkort ved lanceringen, men supporten til Radeon RX 6000 kommer også i fremtiden. Cyberpunk 2077 har forskellige muligheder for DLSS, men standardindstillingerne er: ”quality for 1080p resolution, balanced mode at 1440p, and performance mode at 4K.”
Bemærk, at den version, der er testet af Tom’s hardware, har Denuvo aktiveret, hvilket kan påvirke ydeevnen. En GOG Galaxy-version af spillet frigives uden DRM, hvilket kan have en indvirkning på GPU- og CPU-ydeevne.
Cyberpunk 2077 ved 1080p Medium
Da der er mange indstillinger, kan Tom's Hardware-diagrammer virke lidt forvirrende, fordi der er mange forskellige grafiske indstillinger i spillet, så her er en hurtig forklaring:
Medium diagramforklaring
NVIDIA grafikkort
NVIDIA grafikkort med Ray tracing
AMD grafikkort
RTM - Ray Tracing Medium
RTU - Ray Tracing Ultra (maksimeret med RT-refleksioner og bedre belysning)
Cyberpunk 2077 ser ud til at være CPU-begrænset ved 1080p og 1440p opløsninger. Der ser også ud til at være en 104-108 FPS begrænsning, der ikke kan knækkes af grafikkortene i denne gennemgang. Ved 1080p tilbyder Radeon RX 6800XT den bedste ydelse, men når opløsningen er skruet op til 4K, har NVIDIA GPU'er en klar fordel:
Cyberpunk 2077 @ 1920×1080 (venstre) & 3840×2160 (højre) Medium Settings, Source: Tom’s Hardware
Cyberpunk 2077 på 4K Ultra
Dem af jer, der allerede har fået fingrene i et Radeon RX 6000 grafikkort eller NVIDIA GeForce RTX 30, bruger sandsynligvis højere opløsninger, og hvis det er muligt, drager visuelt fordel af Ray tracing med DLSS aktiveret. Ved lanceringen understøtter kun NVIDIA GPU begge dele. AMD RX 6000 grafikkort modtager understøttelse af Ray tracing senere.
Ultra charts:
Native results (no DLSS)
DLSS Quality
DLSS Balanced
DLSS Performance
DLSS Ultra Performance
[Rast] – Rasterization (no ray tracing)
Ved 4K opløsning kan ingen af grafikkortene levere 60 FPS med Ultra preset. I denne test uden Ray tracing eller DLSS, ser GeForce RTX 3090 ud til at være 36% hurtigere end Radeon RX 6800 XT. RTX 3090 med Ray Tracing sat til Medium, kan simpelthen ikke afspilles ved 26,7 FPS, dette selvfølgelig uden DLSS aktiveret.
Cyberpunk 2077 @ 3840×2160 Ultra Settings, Source: Tom’s Hardware
De forskellige DLSS-indstillinger er testet grundigt af Tom's Hardware. Det afsløres, at med Ray Tracing indstillet til Ultra er det kun RTX 3090, der er i stand til at knække 60+ FPS-barrieren med DLSS indstillet til Ultra Performance-kvalitet.
AMD Radeon RX 6800 XT er ikke inkluderet i dette skema, da det ikke understøtter nogen af de to teknologier.
Cyberpunk 2077 @ 3840 × 2160 Ultra preset med Ray tracing og DLSS, Source: Toms hardware
Der er flere diagrammer tilgængelige i den originale artikel, som vi opfordrer dig til at læse. Cyberpunk 2077 er allerede tilgængeligt til pre-load via Steam. NVIDIA-lanceringsdrivere vil også være tilgængelige, når spillet frigives.
Relaterede artikler:
Cyberpunk 2077 systemkrav: Kan din PC følge med?
Det ultimative Cyberpunk 2077 build
Source & Image credit:
Tom's Hardware