AUTHOR : Uber
PUBLISHED : 2019-09-02 11:23

Kun få Ryzen 9 3900X når annoncerede hastigheder


En survey afslører kun 5,6 procent af Ryzen 9 3900X opnår de annoncerede hastigheder. Undersøgelse kommer fra Overclocker og hardware entusiast Der8auer, som er kendt for Intel delidding værktøjer og overclocking videoer. Her til døjer andre modeller fra serien med samme problem.

der8auer


Der8auer har offentliggjort resultaterne af en survey, han foretog i sidste måned om Ryzen 3000 og dens evne til at nå sine annoncerede boosthastigheder. Det viser sig at kun 5,6% af de adspurgte rapporterede, at deres Ryzen 9 3900X når sin nominelle boosthastighed. Resultaterne er bedre med andre SKU'er, men indikerer stadig, at størstedelen af Ryzen 3000 seriens processorer ikke rammer deres nominelle boosthastigheder.

Både brugere og reviewers har stillet spørgsmålstegn ved, om AMD’s nye CPU'er altid er i stand til at øge den annoncerede frekvens, og ifølge undersøgelsen når flere brugere imidlertid ikke engang den annoncerede frekvens på nogle af kernerne.


Der8auer's undersøgelse indsamlede præstationsdataene for 2.700 systemer fra brugere, der blev bedt om at køre single threaded benchmark på Cinebench R15 og registrere den maksimale clockfrekvens ved hjælp af HWInfo (som blev anbefalet af AMD). De fleste brugere rapporterede tilbage, at de ikke var i stand til at ramme det annoncerede boost, selvom mange var inden for 25 MHz.

Til AMD’s favør, rapporterede cirka halvdelen af Ryzen 5 3600 brugere, at deres CPU boostede korrekt, og i worst case scenario rapporterede kun 5,6% af Ryzen 9 3900X brugerne, at deres CPU boostede korrekt. De fleste brugere var inden for 100 MHz fra det annoncerede boostfrekvens, men der var stadig et betydeligt antal, der var mere end 100 MHz væk.

Der8auer gør det klart i hans undersøgelse, at den imidlertid ikke var perfekt videnskabelig. For det første brugte ikke alle brugere den nøjagtige samme hardware, og Der8auer forklarede i samme omgang, at han gennemgik hvert enkelt resultat over tre dage for at sikre sig, at BIOS version, AGESA version, og alt andet var konsistent.

Han noterede ligeledes, at brugere, der ikke fik de nominelle boosthastigheder ville være mere tilbøjelige til at indsende deres resultat end brugere, der ikke havde problemer, noget, der kunne påvirke det endelige resultat, og at han ikke kunne sikre, om brugere anvendte Windows 10 opdateringen eller ej. der sikrer, at Windows scheduler bruger den hurtigste kerne til enkelttrådede arbejdsbelastninger.

De8auer holder dog fast i det faktum, at hvis en bestemt Windows version eller anet kræves for at opnå den nominelle boost, skal AMD gøre det klart for sine brugere.

Der ser heller ikke ud til at være en tendens til, at visse bundkort og visse BIOS’er kan øge give et mere pålideligt resultat end andre, noget, som tidligere test fra reviewers som Hardware Unboxed troede kan være tilfældet

På trods af kontroversen omkring AMD’s annoncerede boosthastighed, fastholder De8auer, at han anbefaler alle Ryzen 3000 CPU'er. I samme artikel fastslår han dog, at resultaterne i hans undersøgelse var meget dårligere, end han forventede, og er bekymret for, om AMD kan løse dette problem på en rettidig måde eller ej.

"Why did AMD feel that it is necessary to advertise the boost or give the people false expectations and false hope for something that they cannot get? Why did they have to do the 3900X at 4.6 [GHz] when they probably clearly know that most of those CPUs would never maintain this speed? It was clearly never necessary to do this; it's completely unnecessary. The CPUs are good enough the way they are. They deliver, and they're good. But those frequency values are just completely wrong." - Der8auer

Der er endnu ikke kommet en officiel kommentar fra AMD.


Kilde & Image credit:

Der8auer



VORES PARTNERE

Synology
Olympus
Razer
MSI
Cooler Master
Cougar Gaming
Corsair
AMD
ASRock
Deepcool
Seasonic