Amazon Go – Fremtiden for det fysiske butiksmiljø

amazon-go
Amazon Go introducerer en ny form for butik, hvor stort set hele indkøbsoplevelsen er automatiseret og maskinstyret.


Siden starten af 2018 har Amazon haft åbent for offentligheden i deres Amazon Go butik i Seattle. Efterfølgende har de åbnet flere butikker andre steder i USA, og der har siden februar 2019 været snak om, at de snart vil udvide til Europa.

Konceptet omkring Amazon Go er baseret på brugen af computer vision- og sensor fusion-teknologi, samt mønstergenkendelse og avancerede indlæringsalgoritmer for de programmer, som styrer butikkens systemer. Kombineret med kameraer i loftet og vægtsensorer på butikkens hylder er disse programmer i stand til at registrere, når en vare fjernes/sættes på en hylde, samt hvilken vare der er tale om og hvilken kunde der har interageret med den. Amazon håber på at kunne revolutionere fremtidens butiksmiljø, da deres teknologi gør det muligt at drive en detailbutik med meget få medarbejdere – og dermed med meget få omkostninger. Med Amazon Go er det muligt at strømline mange af de faktorer, som afgør om en butik har succes eller ej; for eksempel kundeoplevelsen, supply chain management og lagerstyring.

Selvom idéen er utrolig smart, lægger det naturligvis en del af ansvaret for at handle i butikken over på kunden. For eksempel er hele konceptet afhængig af at man som kunde har en smartphone med Amazon Go appen installeret. Butikkens systemer opretter nemlig forbindelse til appen når man går ind i en butik, og bruger så telefonen til at definere hvor i butikken en given kunde befinder sig. Dette kan lade sig gøre ved, at Amazon på forhånd har defineret butikkens digitale grænse gennem geofencing. Når en telefon med deres app bevæger sig ind/ud over grænsen, registrerer systemet det. Det er også her det bliver muligt for Amazon at opkræve automatisk betaling fra en kunde, så snart man træder ud over den digitale grænse.

Image credit & Kilde

Amazon, Techcrunch


Vores partnere