Facebook og Ray-Ban i samarbejde om AR briller

zSWQDKjtVqWwpiHcbHDf2h-650-80
Køb af smart glasses på Facebook, havde du nok ikke set komme. Det tyder dog på den sociale medie gigant banker på døren til AR markedet i samarbejde med en af de store drenge i brillebranchen.


En ny rapport fra CNBC, er peger på ambitiøse planer omkring AR wearables i de kommende år.

Med kodenavnet "Orion" er de smarte briller efter sigende er klar til at erstatte smartphones. Med funktionalitet, der inkluderer at tage og foretage opkald, live-streaming optagelser til internettet såvel som at bruge AR-overlays til at vise information i brugerens syn, er der bestemt meget at forholde sig til som forbruger og udvikler.

Der er meget lidt officiel information fra såvel Ray-Ban og Facebook, men flere indersiders peger i retning af, at Facebook har mæglet en aftale med Ray-Bans moderselskab Luxottica for at udforme en formfaktor for de potentiel kommende AR briller, som folk faktisk ønsker at bære.

I betragtning af Ray-Ban's ry for stilfulde solbriller med et klassisk design, kunne samarbejdet meget vel være det, der sparer produktet fra at drukne i no-go effekt ved lanceringen.

Det er ikke overraskende, at Facebook ville have brug for hjælp i betragtning af de sædvanlige klager over design til kommercielle smarte briller - hvad enten Google Glass, Microsoft Hololens 2 eller endda de afrundede Snapchat-briller 2, er designet. Naturligvis er briller hovedsageligt skal til at hjælpe med synet, og kunne de i samme omgang være ”smarte” og være designmæssige flotte, kunne fundamentet for nye AR briller måske være klarlagt.

Skønt der ikke har været noget officielt meldt ud om lancering, vil vi følge konceptet i den kommende tid, og melde retur så frem noget nyt dukker op.


Image credit & Kilde
Facebook, Ray-Ban