Kunderne strømmer til Spotify: Nye prisstigninger?

spotify okt 2020
Spotify har nu 320 millioner aktive brugere hver måned. Væksten repræsenterer en forbedring på 29% i forhold til året før.

Spotify har i sin seneste financial report meddelt, at de nu har 320 millioner aktive månedlige brugere. Det er 29% vækst sammenlignet med 2019, et tal, der består af både gratis og betalte medlemmer.

Spotify har i øjeblikket 144 millioner betalte abonnenter mod 113 millioner på samme tid sidste år, hvilket markerer en vækst på 27%.

Denne stigning betyder, at Spotify fortsat er den største globale streamingtjeneste inden for musik.

Sidste år rapporterede Apple at have 60 millioner abonnenter, som alle betaler for tjenesten. Sammenlignende havde Amazon Music i begyndelsen af 2020 55 millioner brugere på tværs af sine gratis og betalte abonnements-muligheder.

En del af denne vækst kan tilskrives ekspansionen i juli til 13 nye europæiske markeder. I den finansielle rapport udpeges især Rusland som "significant pent-up demand".

spotify-2020-q3-vækst.pngSource: Spotify

På trods af et højt antal brugere viser tallene, at Spotify led et kvartalsvis tab på $ 118 millioner.

“We still think there are billions more to go after in this ecosystem, and we’re going to invest in better tools. That will increase the engagement, and if that increases the engagement, it increases our ability to monetize them as well”.



Spotify planlægger at hæve abonnementspriserne

Selvom virksomheden ikke nævnte specifikke regioner eller priser, omtalte CEO Daniel Ek, at visse markeder, hvor Spotify har øget sit værdiproposition, og brugerengagement fortsætter med at vokse.

Det er på disse markeder, at Daniel Ek mener, at Spotify bliver nødt til at øge priserne for at vækste forretningen.

Ifølge Ek indikerer tidlige tests på steder som Skandinavien at brugerne mener, at Spotify tilbyder høj nok værdi, og at der her fornemmes vilje nok til at ville betale mere for tjenesten.

I oktober 2020 hævede Spotify prisen på sin familieplan på en række markeder - herunder Belgien og Ecuador.

Ek bemærkede, at Spotify skal være forsigtig med at hæve priserne, når hvert marked er uforudsigeligt og på nuværende tidspunkt er ramt af COVID-19.

 

Vores partnere