Nutidens børn vil hellere være YouTubers end astronauter

2019-07-16-image-19
Tiderne ændres, og efterhånden som teknologien flytter nye grænser, har også markant påvirkning af nutidens ungdom.

Er det muligt, at børn i den vestlige verden er mindre interesseret i rummet simpelthen fordi vi har været der, gjort det?

Det er 50 år siden NASA lancerede Apollo 11, den rumflyvning, der - dage senere - landede de første mennesker på månen og effektivt afslutte rumløbet. Den historiske begivenhed inspirerede en generation af unge til at være astronauter, men nu et halvt århundrede senere, er den drøm stadig i live?

Lego har for nylig bestilt The Harris Poll til at undersøge 3.000 børn fra Kina, England og USA om, hvad de vil være, når de vokser op. Da de blev præsenteret med fem mulige erhverv, sagde de fleste børn i Storbritannien og USA, at de ønskede at være vloggers / YouTubers (30 procent i Storbritannien og 29 procent i USA). Til sammenligning sagde kun 18 procent af de kinesiske børn, at de ønskede at være YouTubers.

Hvor astronaut titlen tidligere toppede blandt ungdommen, sagde kun 11 procent af børnene i Storbritannien og USA, at de ønskede at være astronauter, når de vokser op. I Kina var hele 56 procent af de adspurgte børn interesseret i at være astronaut.

Lidt i samme boldgave mener 96 procent af de deltagende børn i Kina, at mennesker vil bo i det ydre rum eller på en anden planet, og 95 procent sagde, at de ville være villige til at gå selv. I Storbritannien tror kun 62 procent, at vi vil forlade jorden, og kun 63 procent var villige til at gøre det. I USA er tallene henholdsvis 66 procent og 68 procent.

Kilde & Billeder


The Harris Poll, Adorable little boy, dressed as astronaut af Tomsickova Tatyana

Vores partnere