Frygten for, at disse moderne former for fjernsyn overvåger brugere, bliver ikke mindre af nyligt frigivne analyser som konkluderer, at følsomme data sendes til store virksomheder som Netflix og Google - selv når nogle af enhederne er inaktive.
Som det fremgår af artiklen på Financial Times, fandt forskere fra Northeastern University og Imperial College London adskillige smarte tv'er, herunder dem fra populære mærker Samsung og LG, såvel som streaming dongles fra Roku og FireTV, sendte data som placering og IP-adresse til Netflix og tredjeparts annoncører. Andre smarte enheder, der inkluderer højttalere og kameraer, sendte brugernes data til “dozens of third parties” herunder Microsoft og Spotify.
En separat smart TV undersøgelse fra Princeton University konkluderede, at visse Roku og FireTV apps sendte specifikke brugeridentifikatorer til tredjepart, herunder Google.
Northeastern University study undersøgelsen, der blev udført på 81 forskellige enheder i både USA og England, fandt bemærkelsesværdige mange ”tilfælde” af eksponering af personfølsomme oplysninger med Amazon, Google, Akami og Microsoft som de mest implicerede virksomheder. Forskere påpegede imidlertid, at dette delvis skyldes, at disse virksomheder leverer cloud og netværkstjenester til smarte enheder, og at de derfor figurerede mere på listen.
Analysen omtaler, at tredjeparter modtager data som enhedsinformation, brugerplaceringer og muligvis endda når folk interagerer med deres TV. “So they might know when you’re home and when you’re not” forklarede professor David Choffnes, en datalogi ved Northeastern University og en af analysens forfattere.
De virksomheder, der er nævnt i rapporten, har i flere tilfælde kommenteret på analysen. Netflix udtalte, at de oplysninger, de modtager fra tv'er, der ikke er logget ind på dens tjeneste, er begrænset til, hvordan appen vises og fungerer på skærmen.
I samme omgang forklarede Google, at “depending on the device manufacturer or the app owner, data sent to Google could include user location, device type and what the user is watching within a specific app so they can be targeted with personalized advertising”
Tilbage i 2015 endte Samsung i søgelyset, da deres privatlivspolitik for Smart TV afslørede, at enhederne potentielt aflyttede brugere og delte dataene.
En anden rapport fra sidste år viste, at fem af de mest solgte mærker af smarte fjernsyn sporer brugernes seevaner, selv når de ikke er i brug.
Kilde & Image credit: