Hvad er Instagram TV, og hvordan bruges det?

logo IGTV
Instagram TV er en forholdsvis ny spiller i det næsten eksplosive voksende videostreamingsområde. Vi kigger i denne artikel på hvad Instagram TV (IGTV) er, og hvordan adskiller det sig fra andre online video platforme.

Sammen med Instagram reel, er Instagram TV nyeste skud fra folkene bag den populære platform. Vi tager her et kig på konceptet og de mange muligheder.



Hvad er Instagram TV?

Instagram TV (IGTV) er en tjeneste, Instagram udgav i 2018, der giver brugerne mulighed for at uploade videoer i længere format – over 60 sekunder. Udover at være tilgængelig som en separat app er tjenesten tilgængelig via den primære Instagram-app.

IGTV blev introduceret som en direkte konkurrent til dedikerede videodelingstjenester som YouTube og Vimeo – med en blandet succes til følge.

Hvordan får jeg adgang til IGTV?

Der er flere måder at få adgang til IGTV på. Den mest ligefremme måde er at downloade den uafhængige app via Apple App Store eller Google Play Store. Disse indeholder kun Instagram-brugere og indhold specifikt til videoplatformen.

Alternativt kan du scrolle gennem IGTV creators ved at gå til Instagram discover, og derefter vælge “IGTV” øverst til venstre under søgefeltet. Her vil du være i stand til at se populære IGTV-videoer såvel som video skabt af indholdsskabere på IGTV, som er lavet specifikt til platformen.

Du kan også få adgang til IGTV-indhold via en Instagram-kontos profilside. Du finder flere faner under deres beskrivelse. IGTV vil typisk være anden fane, der ligner et lille tv-ikon. Under denne fane finder du kontoens videoer med en titel og et tilsvarende antal visninger sorteret efter de seneste.

Alternativt, hvis du ser et klip på dit feed, der er længere end 60 sekunder, har appen en pop-up, der lyder “Keep Watching.”.

Hvis du trykker på dette, omdirigeres du til IGTV for at fuldføre resten af videoen. Disse klip har IGTV-logoet i nederste venstre hjørne.

IGTV vs. Indlæg og Stories

Den mest betydningsfulde forskel mellem indlæg eller Stories og IGTV-videoer er den potentielle længde. Mens et videoindlæg kan være op til 60 sekunder langt, og en individuel Instagram-Story eller Instagram-reel kan være op til 15 sekunder, kan en IGTV-video strække sig op til en time. Enhver video, du forsøger at uploade til dit feed, der er længere end 60 sekunder, konverteres i stedet til en IGTV-video.

En anden forskel er, at IGTV-indhold kan organiseres og tagges i grupper kaldet "Series". Hver serie kan have flere episoder under sig. Dette er meget nyttigt aspekt for professionelle indholdsskabere og filmskabere, der kan således kan sortere deres arbejde. Brugere kan filtrere efter serier ved at klikke på en scroll-menu øverst til venstre på IGTV-siden på en konto.

Endelig er der videoopløsningen. I modsætning til indlæg, som normalt er firkantede, er de fleste IGTV-videoer fuldskærms- og portrætorienteret. Derfor er disse klip beregnet til at blive set med din telefon i lodret position.

 
Hvordan laver jeg en IGTV-video?

Der er flere måder at lave en IGTV-video på. Antag at du har Instagram-appen, gå til menuen "Oprettelse" nederst i midten af skærmen. Herfra skal du trykke på en fil fra dit galleri og vælge “Long fullscreenideo” når du skal uploade den.

Du kan derefter indstille et cover blandt dine screenshots inde i klippet eller uploade et JPG- eller PNG-billede som et brugerdefineret cover.

IGTV cover.JPG

Du kan også tilpasse beskrivelsen, titlen og grupperingen af videoen. Et vigtigt træk ved IGTV er dets evne til at "post a preview" Da der er betydeligt færre mennesker, der aktivt leder efter IGTV-videoer end standardindlæg, vil en forhåndsvisning/preview sende et kort klip af videoen til dit primære Instagram-feed sammen med den tilsvarende beskrivelse. Brugere flyttes derefter til IGTV for at afslutte det.

Hvis din Facebook-konto er linket til din Instagram, kan du også uploade din video direkte herfra til Facebook Watch.

facebook watch.JPG

Du kan også udføre den samme proces fra webversionen af Instagram ved at gå til din profil og vælge IGTV-fanen. Herfra skal du klikke på "Upload en video" og derefter følge den samme proces som ovenfor. Den maksimale længde for videoer, der uploades fra mobil, er 15 minutter, mens den maksimale længde af videoer, der uploades fra webversionen, er 60 minutter.

igtv short og long video.JPG

For at få et optimal upload anbefaler Instagram, at videoer, der uploades til IGTV, overholder følgende specifikationer:

- MP4-format

- 9:16 billedformat for lodrette videoer, 16: 9 for vandrette videoer

- Minimum opløsning på 720p

- Minimum billeder pr. sekund på 30 fps

- Maksimal filstørrelse på 3,6 GB til klip på 60 minutter

Skal du overveje at bruge Instagram TV?

Instagram TV har endnu ikke fået det fodfæste de havde håbet på. På trods af Instagram har oparbejdet et publikum, takket være dets integration med det eksisterende Instagram-feed, er brugen af tjenesten som en dedikeret videodelingstjeneste betydeligt lavere end søsterapplikationen Facebook Watch eller Youtube.


Indtil videre anbefaler vi kun at bruge IGTV, hvis du integrerer det i dit eksisterende Instagram-feed, da synligheden for disse videoer har tendens til at være lav og derfor også resultere i et lavt reach. Vi tror dog på en lysere fremtid end på nuværende tidspunkt, og muligheden for IGTV bliver en fuldgyldig konkurrent til de største videowebsider på internettet.