Interview med eSport veteran Carsten Petersen

Der er ingen tvivl om, at eSport har været inde i en rivende udvikling på det seneste. At være hardcore CS:GO spiller er gået fra at være noget som blev set ned på af mange til at være noget man kan skabe en professionel karriere ud af, med milliongevinster og et liv i spotlyset, som den nye generations superstjerner.

Der er ingen tvivl om, at eSport har været inde i en rivende udvikling på det seneste. At være hardcore CS:GO spiller er gået fra at være noget som blev set ned på af mange til at være noget man kan skabe en professionel karriere ud af, med milliongevinster og et liv i spotlyset, som den nye generations superstjerner.


Det danske CS:GO hold Astralis vandt, for ikke så længe siden, E-League Masters i Atlanta og kunne hive en præmiesum på 3,5 millioner med hjem, sammen med guld til Danmark. Så det er i den grad ved at være en ting, der fylder meget for mange, og som kun ser ud til at vokse.

 

astralis_winner_eleague_major

Kilde: www.eleague.com


Sådan er det i hvert fald for dem der kender lidt til tingene og følger med, men samtidigt så er det paradoksalt stadig noget, som RIGTIGT mange slet ikke ved, eksisterer og måske stadig er en anelse skeptiske omkring hele ideen om professionelle computerspillere. Det kan være forældre, der måske er bekymrede over deres børns voksende interesse i den digitale sport, og som hellere så dem bruge mere tid på lektierne eller alm. sport nede i fodboldklubben.


Heldigvis er der mange ildsjæle derude, der gør et stort stykke arbejde for at udbrede kendskabet til eSport, og oplyse om hvilke muligheder der er i det.


En af disse er Carsten Petersen, der med en baggrund i Counter Strike miljøet, fra før det blev en millionforretning, og da der blev spillet Counter Strike i en beta 5.3 version, har en unik baggrund og viden om emnet, som kan være guld værd. Carsten har firmaet eSportsViden, der arbejder på at afhjælpe mange af de fordomme, der er omkring eSport og oplyse om mulighederne for både bekymrede forældre, og dem der drømmer om en karriere med mus og tastatur.


Tweak fik en snak med Carsten om, både hans arbejde med eSport, og hans syn på miljøet og udviklingen siden han startede for over 16 år siden.

 

Hvis vi har nogen old school Counter-Strike folk i huset, kender de dig måske under et andet navn end Carsten. Hvad er det?


Puha, kært barn har mange navne, som min kære far altid sagde. BuFFaLo, sarsteN og zarploft var nogle af mine første alias’, men bedst er jeg nok kendt, som den altid flinke og rare zarGoth.


Hvordan kom du selv ind på eSport i sin tid selv om navnet nok ikke engang fandtes dengang?


Puha, det var faktisk et rent tilfælde. Jeg blev lokket med ned på en lokal netcafé af 2 kammerater, der introducerede mig for hele verdenen med computerspil. Før det havde jeg ”kun” været igennem Commodore 64 og Amiga 500 æraen, så mit kendskab var minimalt og blev suget ind i hele universet med det samme. Jeg blev efter et halvt års tid introduceret til et nyt spil der hed Counter-Strike (beta 5.3 dengang), og der gik ikke lang tid før jeg havde lagt alle andre spil på hylden, og vi dannede vores første hold, KNOX.


Når jeg ikke spillede med kammeraterne, så arbejdede jeg på det tidspunkt på McDonalds, hvor jeg hurtigt fandt ud af at en ny kollega havde præcis samme fritidsinteresse, og vi faldt hurtigt i snak. Han spillede for et andet hold på en netcafé, der lå et andet sted i byen og han insisterede på at jeg en dag ville komme op og spille med dem. Få uger efter kom jeg op på Millium Netcafé og der gik ikke mange timer før jeg blev bedt om at bruge et fakenick (udgive mig for at være en anden, ved personens nickname) og skulle spille en offentlig kamp med det hold de havde. Dagen efter fik jeg besked om, at jeg nu var en fast del af SoA (Spirit of Amiga, red.) og undrede mig meget over dette, for havde ingen anelse om hvad SoA var for noget. Der gik dog ikke lang tid før det gik op for mig, og en helt ny verden med computerspil på konkurrencemæssigt niveau åbnede sig op.


Hvad var højdepunktet i din karriere med mus og tastatur?


Det er et rigtigt godt spørgsmål, der har været så mange gode oplevelser igennem de 6 år jeg spillede. Blot det at være en del af det første danske hold til en international event og forløber for en branche der var anset som en subkultur, altid blev nedgjort og der faktisk ikke var nogen positive ting ved. Skal jeg vælge et spilmæssigt højdepunkt, så var det da vi deltog til vores første internationale event, CPL Europe Cologne og fik en flot 2. plads. Det var starten til en lang række af tuneringer, venskaber og fantastiske oplevelser på verdensplan.

 

cpl_berlin_2000_esport_zargoth_tweak_dk

Carsten til CPL i Berlin i 2000


Hvordan beskæftiger du dig med spil og eSport nu?


Spil er blevet lagt på hylden (eller jo Xbox’en får da lidt kærlighed i ny og næ), men har de sidste 4 år fulgt med i alle tuneringer, og har holdt et åbent øje for udviklingen i industrien. Denne interesse medførte, at jeg blev headhunted af en dansk organisation, XI-Gaming, som deres PR- og Marketing manager. Denne stilling var min billet til at få foden indenfor på scenen igen, og herfra tog det hurtig fart. Ud over min stilling hos XI-Gaming, underviser jeg på KBH Syd eSport, holder flere forskellige foredrag omkring eSport og videospil, og sidst men ikke mindst, startet mit nye projekt eSportsViden.


Scenen er unægtelig en anden end da du sad ved tasterne. Hvad er for dig at se den største forskel fra dengang og så til nu?


Den helt store forskel fra dengang til nu, er tilgængeligheden som alle fans har fået, til at kunne følge deres hold i både træning samt store internationale tuneringer. Industrien er drevet af passionerede fans, der er meget mere loyale og engageret end dem vi indtil har nu har oplevet i traditionelle sportsgrene. Seertallene bliver stadig ved med at sætte rekorder, og eSport har allerede overgået NHL, MLB og sågar EM finalen i fodbold.

 

Hvordan mener du det har haft indflydelse på spillet og scenen omkring det?


At der er så stor base af dedikerede fans, gør selvfølgelig at dette er et yderst attraktivt marked for sponsorer og investorer. For at tage nogle eksempler, så aktører som Coca Cola, Honda, Red Bull, VISA og Audi der er begyndt at satse stort på markedet og det er blot for at nævne et par eksempler.

 

logo_red_bull_gaming_tweak_dk

 

Selv om udviklingen overvejende har været positiv, ser du så nogen negative aspekter ved at eSport er ved at blive så stort som det er og med en forventet eksplosiv vækst inden for de næste år?


Der er naturligvis negative aspekter, som der er ved alting, men om det er noget der vil komme til at have nogen betydning for Hr. og Fru Danmark, det tvivler jeg på.

 

For dem der dyrker gaming og eSport, er en af de negative aspekter selvfølgelig, at man dyrker sin fritidsinteresse siddende i en stol i flere timer, og medmindre man får hjælp og støtte til det, så er det ofte let at glemme de fysiske aktiviteter. Når man dyrker eSport, så er en af de vigtigste elementer faktisk at man husker at være fysisk aktiv, om det er løbe en tur, tage i træningscenteret eller andet er underordnet, for jo bedre form du er i, jo bedre bliver ens præsentationsevne også i spillet.

 

Hvad ønsker du at opnå eller tilføje med en ting som dit projekt eSportsViden?


På meget kort tid, har en helt ny verden åbnet sig op for rigtig mange mennesker, en milliard industri de ikke have nogen idé om eksisterede, og dette kan virke meget urealistisk eller føles overvældende for rigtig mange. Videospil er en del af vores hverdag og er blevet en af vores faste fritidsaktiviteter og hvis man ikke er indsat i denne verden, så forholder man sig oftest til alt det negative der er blevet sagt i medierne igennem de sidste 10 år.

 

Mit ønske er at kunne give folk der ønsker at vide mere omkring denne verden, om det er for at man blot har fundet interesse for eSport, eller om det er fordi man er forældre til et barn der spiller, et sted hvor de vil kunne søge hen for at finde svar på mange af deres bekymringer og blive klogere på området, uden at skulle føle sig uvidende. Og i den sammenhæng aflive mange af de myter der er omkring videospil og frembringe mange af de positive elementer, som videnskabelige undersøgelser har bevist der rent faktisk er.


Hvad er dit bedste råd til forældre som måske sidder og har lidt svært ved at vikle hovedet omkring konceptet med eSport og måske er lidt bekymrede for, om det er en sund hobby eller måske endda karriere for deres børn?


Prøv spillet, de fleste spil har en tutorial, der lære en spillet skridt for skridt. Man skal ikke sidde og spille i utallige timer og mestre spillet, men prøv det for at lære rammerne og få forståelse for hvad det er dit barn oplever og går igennem af udfordringer. Dette vil give mulighed for at åbne op for at skabe dialog med dit barn omkring netop det de finder spændende og bruger utallige timer på.
Det er flere store tuneringer året rundt, som for eksempel E-League Major (som det danske hold Astralis netop vandt i starten af året). Se nogle live kampe fra nogle af de tuneringer sammen med dit barn. Dette giver dig muligheden for at løbende at kunne stille spørgsmål, find ud af hvem hans ynglings hold er og hvad det er der gør at han syntes det er så spændende at bruge tid på.


Ved at lære rammerne for spillet og engagerer dig i dit barns fritidsinteresse, om det er videospil eller fodbold, giver dig muligheden for at åbne op for dialog omkring de dårlige samt gode oplevelser de har og med dette muligheden for at give dit barn nogle trygge rammer når de spiller og værktøjer som potentielt kan hjælpe dem hvis de skulle opleve grimt sprog eller cyber-bulling (mobning over internettet).


Lad være med at frygt at det gør dit barn asocialt, voldelige og at de tager skade af at spille, for det er på ingen måder sandt. Jo selvfølgelig er alt usundt i overdrevet mængder, det gælder selv vand.


Omvendt hvad er så dit råd til unge mennesker som har en interesse for eSport og måske gerne vil beskæftige sig mere seriøst med det?


Få engageret jeres forældre i det i laver og vis dem at det hverken er farligt eller usundt. Og vis dem hvad der er af fremtidsmuligheder.


I 2016 åbnede over 20 uddannelser i Danmark med en eSportslinje og det spås at der i 2017 vil komme endnu 25. Man kan allerede på efterskolen vælge eSport som linje, som man oplever en traditionel sportslinje, og tage helt op til en HF uddannelse med eSport som linje.


Når det er sagt, så hvis man vil have succes i spillet, så er den eneste vej frem træning, træning og træning. Find jer en flok venner at spil med og hav det sjovt! Igennem rigtig mange år har man oplevet at svinere og upassende sprog florerer når man spiller. Sørg for at tal til folk som du selv ønsker at blive talt til, mute dem der er dumme at høre på og lad være med at bliv hevet ind i en diskussion i spillet. Dette vil ikke kun gøre at du selv får det bedre, men det vil også være med til at forme dig som spiller, udvikle dig som person og i sidste ende, så er det jo dit nickname (online øgenavn) der forhåbentlig bliver kendt en dag og så ville det være dumt at have et dårligt rygte.


Hvor så du gerne udviklingen inden for eSport bevægede sig men i de kommende år?


Udviklingen har de seneste år haft utroligt vokseværk og det er fantastisk at se det man har kæmpet for siden 1999, begynde at tage den form man håbede. Men jeg syntes faktisk at det er tid til at industrien lige taget en dyb indånding, sætter sig tilbage og nyder det der er blevet opnået på så kort tid. Jeg tror ikke at industrien er på sit højeste endnu og tror at der går 3-5 år før vi begynder at se væksten falde og blive mere strømlinet, derfor mener jeg at det er vigtigt at man løbende tager sig tid til at sikre at udviklingen sker på bedste mulige vis.


Jo det er skønt med så mange store tuneringer, men hvilken effekt vil det have på dem der faktisk skal deltage? Det kræver utrolig meget træning, online kvalifikationstuneringer samt tid hjemmefra. Jo det er glamourøst, men spørgsmålet er hvor langtid kroppen kan holde til det intense skema. Som det er lige nu er gennemsnitsalderen, når man stopper sin karriere som professionel 25 år, og dette vil kunne forlænges væsentligt ved korrekt træning og en sund livsstil, og er på farten 2/3 af året (sådan cirka).


Jeg så rigtig gerne at udviklingen fortsatte, under kontrol, og at vi inden for et par år, vil kunne se at det ikke længere bliver betragtet som en subkultur og at dem der dyrker eSport får den anderkendelse som de har fortjent. Københavns Kommune er allerede godt i gang, da de efter Astralis havde vundet E-League Major i Atlanta og skaffet guld til Danmark, blev inviteret til pandekager på Københavns rådhus, som det er tradition for ved alle præstationer der bringer guldmedaljer hjem til Danmark.

 

INFO:
eSport er ikke en lille ting og i 2015 generede industrien over $325 millioner, mens 2016 landede over $493 millioner og altså en stigning på omkring 25% på et år. Selv om tingene stadig er langt fra, at kunne sammenlignes med fx de Europæiske fodbold ligaer, så forudser nogen undersøgelser at seertallene snart overhaler ting som NFL.


Det er også grunden til at eSport nu har fået en del opmærksomhed fra store spillere, hvor vi fx herhjemme har set FCK og andre traditionelle sportsklubber træde ind i eSport.


Der er altså ikke meget tvivl om, at det er et marked i stor udvikling og det bliver spændende at følge med i fremadrettet.

 

Besøg Carsten og eSportsViden

Vores partnere