Diablo tæt på at have været turbaseret

diablotitle
En af de oprindelige skabere af Diablo havde egentligt tænkt, at det skulle være et turbaseret spil. Det var faktisk næsten lidt af et tilfælde at spillet endte med, at være det real time loot hording spil, som vi alle kender.

I en afsnit af Ars Technicas War Stories på YouTube, har de taget en snak med David Brevik, som er en af de oprindelige skabere af Diablo. Har taler han om udviklingen af Diablo tilbage i midten af 90’erne.


Han kommer ind på deres første møde med det, som senere skulle blive til Blizzard Entertainment, og arbejdet med Diablo. David Brevik fortæller blandt andet, at holdet blev afvist mere end 20 gange, ved forskellige firmaer, før samarbejdet med Blizzard kom på plads, og udviklingen af spillet endeligt kunne komme rigtigt i gang. 

Brevik gik og tumlede med ideen til Diablo, allerede før han var færdig med High School, så der var blevet brygget på ideen til spillet længe, inden det reelt blev til noget. Han ville gerne lave et rollespil, men ønskede meget mere fokus på action og loot, og knap så meget på historie og karakter stats. 

diablo-1-pc-game

Breviks egen plan med Diablo var egentligt, at det skulle have været et turbaseret spil og det var det udviklingen fokuserede på i starten. Blizzard ønskede dog en realtime version, efter de havde haft succes med at lave et strategi spil i realtime format i deres Warcraft spil. En realtime version blev derfor også udviklet, og i interviewet fortæller Brevik, hvordan det egentligt endte med at blive afgjort ved håndsoprækning en dag på kontoret.

Heldigvis, kan man vist godt sige i dag, endte det til fordel for realtime holdet. Diablo gik over i historien som et af de største action RPG spil nogensinde, og var med til at grundlægge hele smash and grab, loot genren af spil som i dag er yderst populær. 


Kilde: Ars Technica