Doom Eternal sælger men taber alligevel STORT

doom-eternal
Firmaet SuperData, som er et firma der måler på spildata, på samme måde seertal på TV har frigivet deres opgørelse for marts måned og resultatet vil måske overraske nogen.


I den opgørelse kan man blandt andet se, at Doom Eternal blev solgt i 3 millioner digitale eksemplarer i marts måned. Det betyder, at Doom Eternal har solgt mere end tre gange så mange eksemplarer, som den første af de nye Doom spil tilbage i 2016. 

De noterer dog, at siden Doom Eternal er et singleplayer spil, vil det formodentligt over tid ikke tjene så godt som andre online FPS spil, som tjener pengene løbende igennem in game indhold. 

cod-warzone.jpg

I den forbindelse kunne opgørelsen fra SuperData også vise, at Call of Duty: Modern Warfare så et månedligt spring i antallet af spillere på 159%. Det er takket være frigivelsen af det gratis Warzone game mode. Det betød, at der var 62,7 millioner spillere af Call of Duty: Modern Warfare i marts. 

En anden interessant titel at se lidt nærmere på, er Half Life Alyx, som er gået som varmt brød i VR verdenen. Det er unægteligt et noget mindre marked, men på trods af det var der 860.000, der spillede Half Life Alyx i marts.

half-life-alyx-vr-spil.jpg

Her skal man tage i betragtning, at der med udgangen af 2019 var mindre end 4 millioner kompatible VR headsets. Salg af Half Life Alyx har generet 40,7 millioner dollars i indtjening, og oven i det er tusinder af gratis versioner af spillet, blevet givet med i forbindelse med salg af VR headsets for at booste interessen i VR. 

dasdasdasdsa.jpg

En anden detalje man kan se af opgørelsen fra SuperData er de mest spillede spil på verdensplan. På PC er resultatet nok overraskende for nogen, da to af spillene i top tre måske ikke er kendte for så mange herhjemme. Dungeon Fighter Online tager førstepladsen foran League of Legends og Crossfire på tredjepladsen. Det er altså free to play spil der fylder mest, og i top 10 er halvdelen af spillene Free to play spil.


Dungeon Fighter Online er faktisk en rekordholder på mange måder, og havde i 2019 genereret mere end 13,4 milliarder dollars i indtjening. Samtidigt er det et af de mest spillede spil på verdensplan, med mere end 600 millioner spillere når de topper. De tal gør faktisk spillet til det bedst indtjenende underholdningsmedie nogensinde, og det har også affødt både manga og anime spinoffs i Japan.

Når man ser på den slags tal kan man måske godt forstå, hvorfor spiludviklerne og udgiverne som EA og andre bruger så meget tid på at finde den næste Free to Play guldkalv.