Google går efter den lange bane med Stadia

goole stadia founders edition
Selv om Google står til at lancere deres Stadia Cloud Gaming service om mindre end en måned, så har de planer der strækker sig flere år ind i fremtiden.


Selv om spillene der er tilgængelige ved lanceringen er spil, som vi allerede kender fra andre platforme, som PC eller konsol, så vil Google fremadrettet satse på eksklusive titler. 

Spil udviklet specielt til Stadia, vil ifølge Google, kunne tilbyde nogen helt særlige features, som ikke vil kunne lade sig gøre på selv kraftige gaming systemer. 

Google sigter efter deres eget spiludviklings studio, og har netop løftet sløret for at deres første vil ligge i Montreal i Canada. Googles chef for Stadia Games and Entertainment, Jade Raymond, har udtalt, at de vil have fokus på at udnytte features og muligheder, som de traditionelle systemer ikke har mulighed for. 

google-tpu-pod.jpg

Det vil fx være muligheden for at benytte den massive beregningskraft i Googles datacentre til beregninger i real time, på en skala der ligger langt over, hvad man har mulighed for ellers. 

Det kunne blive brugt til at simulerer fysikken i et spil helt ned i de bittesmå detaljer, eller til at skabe mere troværdige interaktioner med de virtuelle karakterer, man kan møde i sit spil.

Med inspiration i Google eget AI baserede Duplex projekt, der skal simulerer tale og svar baseret på brugernes input, kunne man forestille sig, at det samme kunne bruges i spil. 

masseffect dialog.jpg

I stedet for forudbestemte dialog muligheder, der kører efter en manuskript vil man kunne have en dialog, der er unik fra samtale til samtale og fra spiller til spiller. 

Jade Raymond erkender dog også, at starten for Stadia og de nye teknologiske muligheder vil være forbundet med udfordringer. For selv om der er mange nye muligheder med den nye teknologi, så skal der også arbejdes ordentligt med det, så det rent faktisk er noget der er med til at give en bedre oplevelse af spillene, og ikke bare er der som et gimmick. 

google stadia android.jpg

Hun erkender også, at Googles egne forsøg med at anvende den nye teknologi muligvis kommer til at tage år. Hun forventer dog ikke, at man skal vente alt for længe, og at spillerne løbende vil se nye ting prøvet af i de titler, der kommer specielt udviklet til Stadia.

Første udfordring for Google er naturligvis at få Stadia godt i gang så det ikke ender med at blive droppet som andre af deres nye projekter. 

Google Stadia lanceres d. 19. november i 14 lande. 


Kilde: Ars Technica