Google Home og Nest: Når branding bliver rodet

googlecnest google home forskelle branding
Når snakken falder på det smarte hjem, er der to brands vi ikke kommer uden om: Google Home og Nest. Begge er faktisk ejet af Google, men den måde, virksomheden bruger disse navne på, har ført til en vis forvirring. Hvorfor opstår forvirringen, og er der rent faktisk en forskel?

Nest Labs trådte ind på scenen tilbage i 2011, da de introducerede Nest Learning Thermostat. Dette var på daværende en revolutionerende enhed.  Et par år senere forgrenede virksomheden sig med Nest Protect røg- og kulilte-detektorer. I 2014 blev Nest købt af Google. Virksomheden opererede derefter uafhængigt af Google som et datterselskab af Alphabet, Inc.

Kort efter, købte Nest sit eget: Dropcam. Virksomheden tilføjede derefter sikkerhedskameraer til sin voksende serie af smarte home produkter.

xnest-1st-gen.jpg.pagespeed.gp+jp+jw+pj+ws+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.1AolO3MRYo.jpg

Nest forblev adskilt fra Google indtil 2018, da de endelig fusionerede med Googles hardwareafdeling. Målet med fusionen var en strammere integration med Googles smarte home-enheder og Google Assistant.

Og det var her ting begyndte at blive rodet.



Navneændring

Mens Nest frigav sine egne enheder, lancerede Google smarte højttalere og skærme i sin Google Home-linje. Den originale Google Home-højttaler blev lanceret i 2016 efterfulgt af den mega-populære Google Home Mini.

Efter at Google og Nest fusionerede, omdøbte Google Google Home Hub til Google Nest Hub. Det meddelte også, at Google Nest ville være den nye branding for sine smarte hjemmeprodukter. Forvirret endnu? Det bliver værre.

Den originale Google Home-højttaler blev lanceret med en navneændring. Google Cast-appen, som var ledsager til Chromecast-enheder, blev omdøbt til Google Home. Navnet er vedvarende, selvom de fysiske enheder ikke længere er mærket som sådan.

Sammen, men adskilt

Google forsøger at fusionere de to mærker under en vision for smart home produkter, men virksomheden har stadig nogle få grader af adskillelse. For eksempel er nest.com stadig aktiv, så kunder kan interagere med sikkerhedskameraer og termostater. Imidlertid omdirigeres kunder, der ønsker at købe hardware, til Google Store.

Endnu mere forvirrende er Nest-mobilapps. Du skal stadig bruge Nest-appen til at opsætte en Nest-termostat eller et kamera. Nest-højttalere og smarte skærme kræver dog, at du bruger Google Home-appen.

xnest-search.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+ws+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.oPcJaYsFX5.jpg

Google forsøger at få det til at lyde som om dette er en stor familie af produkter, men i praksis er det ikke. Det giver bare ikke meget mening, at du ikke kan bruge Nest-appen til at konfigurere Google Nest Hub, eller at din Google Nest-termostat bruger en anden app end Google Nest-højttaleren.

Hvad betyder det hele?

Hvis du ser bort fra navnene, er disse produkter stadig tydeligt segmenteret i to forskellige kasser. Alt du skal gøre er at se på logoerne på enhederne. De sælges muligvis i samme sektion i Google Store, men nogle har Nest-logoet, mens andre har Googles.

Det tager tilsyneladende noget tid at rydde op i dette branding-rod. Målet må være at kunne erstatte de gamle Nest-produkter (termostater, kameraer osv.) med nyere modeller med Google-logoer. Kunder har heller ikke længere brug for Nest-appen.

Indtil da eksisterer disse produkter dog på to forskellige platforme på trods af Googles forsøg på at koble dem sammen med en navneændring.

xnest-google.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+ws+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.VOCuw8IxcV.png

Det er bestemt ikke første gang, Google har trosker rundt i en suppe af forvirrende navngivningsbeslutninger, og det vil sandsynligvis ikke være den sidste.

Hjalp vores artikel på forvirringen, eller er du ikke blevet klogere? Lad os høre fra dig i kommentarfeltet.