Avast taget i at sælge brugerdata til tredjepart

avast-antivirus-500x500
Når det kommer til antivirussoftware, er Avast sandsynligvis en af de mere populære og udbredte muligheder på markedet i dag. Nu viser en nylig undersøgelse foretaget af Motherboard og PCMag, at Avast efter sigende har solgt brugerdata til eksterne virksomheder.


Baseret på interne dokumenter, som Motherboard og PCMag formåede at få indblik i, samler Avast brugerdata, sælger dem til et datterselskab ved navn Jumpshot, og derefter sælger Jumpshot dataene til virksomheder, der kan bruge oplysningerne til at optimere marketingindsatsen. Eksempler på disse data, som Motherboard og PCMag har fået indblik i, inkluderer Google-søgninger, opslag om placeringer, hvilke LinkedIn sider og YouTube videoer, folk så på, og hvilke pornowebsteder folk benytter.

Dataene er imidlertid anonymiserede, og Avast hævder, at de ikke kan spores tilbage til en bestemt person.

Avast har over 435 millioner aktive brugere om måneden, skønt Jumpshot kun har data fra 100 enheder. 

Det skyldes, at dataindsamling nu er en opt-in mulighed for folk, der benytter sig af Avast softwaren. 

avast antivirus indsamler data der sælges videre.JPG

Som ovenstående billede viser, kan du fjerne fluebenet i "Tillad, at forbrugerdata deles med tredjeparter til analyse af produktydeevne og -brug.

En kilde fortalte Motherboard, at de data, der er opnået gennem denne proces, er værdifulde for virksomhederne, fordi informationerne er meget detaljeret "It's very granular, and it's great data for these companies, because it's down to the device level with a timestamp."

Avast havde tidligere et browser-plugin, der advarede brugere om mistænkelige websteder. Dette viser sig nu også at høste data fra brugere, som rapporteret af Wladimir Palant.

Efter denne rapport blev lagt online, fjernede Mozilla, Opera og Google Avasts udvidelser fra deres browsere. Men selv uden plugin kan Avast indsamle brugerdata gennem sin antivirus-software. En kilde og dokumentation fra Motherboard og fundet af Motherboard viser, at Avasts indsamling af data fortsætter, selv efter plugin er fjernet. 

Avasts software beder nu brugerne om at tilmelde sig dataindsamling.

Jumpshot har tilsyneladende pakker med data, som de sælger til virksomheder. En pakke indeholder et "All Click Feed". Dette inkluderer alle klik, der udføres på et specifikt domæne. For eksempel kunne en virksomhed købe alle de klik, der udføres på et detailwebsted for at få indsigt i købsvaner. Jumpshot selv annoncerer muligheden for at spore "hvert klik" og "hvert køb" i en nylig tweet.

Læs hele historien via vice.com


Source & Image credit:

Vice.com, Motherboard, PCMag, Avast


Vores partnere