Arctic Liquid Freezer II - Fejl og FIX

Arctic Freezer II Service Kit
Arctic har opdaget en fejl på nogle af deres Arctic Freezer II AIO kølere. De vil gerne dele fejlen og fixet med så mange som muligt. Så vi tager et kig på problemet og ser, hvor let det er at fixe.

Med det store udvalg af produkter, som kommer på markedet hvert år, sammen med de mange trin der kan være i en produktion, kan man ikke undgå at der kommer fejl ind imellem. 

Når det sker, hvilket kan ske for selv de mest nøjeregnende producenter, så er det vigtigt for os som kunder, hvordan en producent vælger at tage hånd om tingene. 

I dag skal vi tale om en af de bedste måder at håndtere tingene på. Arctic har nemlig bedt os, fortælle om en fejl, som de har opdaget på nogen af deres Liquid Freezer II AIO produkter. Læs videre her inder eller se med i vores videogennemgang at problemet og processen.


Solgt imellem Maj 2021 og Marts 2022

Arctic har opdaget af visse enheder i deres Liquid Freezer II serie, som er solgt imellem Maj 2021 og Marts 2022, kan være ramt af en fejl på en pakning i selve kølehovedet. 

En fejl i produktionen af pakningen betyder, at den over tid kan begynde at blive nedbrudt, hvilket kan føre til, at der samler sig små dele i loopet. Det er noget der kan påvirke køleevnen, og i værste tilfælde føre til, at enheden holder helt op med at virke. 

Det er ikke et problem, der fører til en katastrofal fejl, men noget der sker over tid. Det er dog ikke noget Arctic vil have hængende på sig. Liquid Freezer II serien har seks års garanti fra Arctics side, så en fejl som det her vil påvirke det løfte. 

Green Arctic.jpg

Derfor vil Arctic altså nu rette op på det. Som udgangspunkt sigter de dog ikke efter at reparerede alle produkter selv. Det vil føre til en del Co2 udledning på transportsiden, som ikke matcher Arctics målsætning om at blive mere grønne og Co2 neutrale. 

I stedet for har valgt at tilbyde, de kunder der vil det, en anden løsning, som er hurtigere og bedre for Co2 regnskab. Der er nemlig en ret let løsning på problemet. Arctic tilbyder derfor et kit, så brugerne selv kan udskifte den defekte pakning i kølehovedet. 

Det er en løsning der er hurtigere for brugere, end at vente på shipping frem og tilbage af produktet til reparation hos Arctic. I stedet for er det kun et lille kit der skal sendes ud til kunden.

Arctic Freezer II Service Kit.jpg

I dag ser vi også på hvor let det er at udskifte den defekte pakning, hvis man har købt en køler der er påvirket af det. Til det formål har Arctic sendt en af deres Liquid Freezer kølere med den defekte pakning, og så naturligvis deres kit til udskiftning. Det fylder ikke ret meget og det indeholder alt hvad man skal bruge for at løse problemet. 

Hvis du ikke selv har mod på denne løsning, som kræver du skal skille enheden ad, så tilbyder Arctic selvfølgeligt også at gøre det for sig. Så skal man dog lige beregne tid til forsendelse af din køler til Arctic, selve reparationstiden og forsendelse retur igen.


Nye kølere?  

Hvis du er på markedet efter netop en Liquid Freezer AIO køler og gerne vil sikre dig, at du ikke får en af de defekte enheder, så er der måder at sikre sig det på. 

Det er dog klart det letteste, hvis man handler i en fysisk butik. Hvis det er tilfældet, kan du se efter et lille rundt QC klistermærke på æsken eller selve køleren. Kan du finde det, er det en enhed, som er blevet rettet og ikke har den defekte pakning. 

QC_new.jpg

Det bliver lidt mere besværligt, hvis du handler online og ikke kan kontrollere enheden fysisk. 

Arctic siger de har gjort hvad de kunne, for at komme i kontakt med så mange forhandler som muligt. Det er dog ikke muligt for dem, at komme ud i alle grene af netværket af forhandlere. 

Så det letteste er nok, at kontakte den forhandler du har i sigte, og spørge ind til om de er opmærksomme på problemet, og om de eventuelt har løst det i samarbejde med Arctic.

Arctic har løst problemet i deres produktion, rettet op på fejlen i alle kommende produkter og dem, som de selv havde på lager.


Hjemmereperation

Som sagt, er der alt hvad man skal bruge, for at lave udskiftningen selv, i det lille kit som Arctic gratis sender ud, til de kunder der beder om det. Det eneste man selv skal stå for er en skruetrækker. 

Ny cold plate og pakning.jpg

Det mest centrale er en erstatning til kobber coldplate delen af køleren, som kommer med den nye pakning monteret. Arctic sender en helt ny cold plate, da mikrofinderne i værste tilfælde kan tage skade, af den dårlige pakning. Så for at være sikker får man en helt ny. 

Pakningen kommer premonteret på den nye cold plate. Det er vigtigt at være opmærksom på, at den skal vende på en bestemt måde. Så hvis du skiller delene fra hinanden, kan det betale sig at notere, hvordan den vender. 

Kølevæske.jpg

Der følger også en lille beholder med kølevæske med. Den er med, så du kan fylde systemet efter, hvis der mangler lidt efter man er færdig med udskiftningen. 

MX5 kølepasta.jpg

Der er en lille tube med Arctics MX-5 kølepasta, så du er sikker på at have nyt når du skal montere køleren i dit system igen. 

MX Cleaner.jpg

Endeligt er der en lille renseserviet til at få den gamle kølepasta af din CPU og to ekstra skruer, som skal bruges til at erstatte to af de eksisterende.

Ved at følge linket på siden af kassen, eller bruge QR koden, kan man på Arctics hjemmeside se en guide til udskiftning. 


Trin for trin

Derhjemme skal I naturligvis sørge for at få køleren afmonteret. Jeg vil klart anbefale, at tage den helt ud af systemet, for at være sikker på at man har god arbejdsplads. 

Arctic Freezer II kølehoved.jpg

Sørg for at holde selve kølehovedet oppe over radiatoren, så alt væsken i loopet løber ned i loopet og kølehovedet er det øverste. På den måde burde man ikke spilde den væske der allerede er i systemet.

Placering af køler.jpg

Herfter er det blot at fjerne de fire skruer. Her er det bedst at løsne dem lidt af gangen, på kryds af hinanden, for at sikre et jævnt tryk. 

Lille skrue.jpg

Her skal det bemærkes, at to af skruerne er kortere end de andre. Det er let at se når de kommer ud. De to korte skal man blot skille sig af med, og erstatte dem af de to nye i Service kittet.

Når alle skruerne er skruet ud, så burde det ikke være noget problem at lirke kobber cold plate delen af kølehovedet. 

Den gamle cold plate.jpg

Her kan vi se det sorte skidt i systemet, som indikerer at vi har en af de defekte pakninger. Selve pakningen er den sorte gummidel, der sidder hele vejen rundt under den afmonterede cold plate 

Den kan godt sidde lidt fast, men brug forsigtigt en skruetrækker eller andet lignenden væktøj til at få den fri. Den skal blot kasseres sammen med den gamle kobber coldplate og erstattes af de nye dele i kittet. 

Arctic Freezer II den gamle pakning.jpg

Når den nye lysere pakning skal placeres, er det vigtigt at være opmærksom på at den placeres rigtigt. Der er en rund udskæring, som naturligvis skal flugte med den rigtige side af køleren. 

Ny pakning på plads.jpg

Der er dog også en over og en underside. Der er i midten to små forhøjninger på pakningen, og de skal vende ned mod kølehovedet. 

Ny coldplate orientering.jpg

Når pakningen er på plads skal den nye cold plate placeres over. Her er det igen vigtigt at være opmærksom på at den vendes rigtigt. Der er to kanaler i top og bund, på hver side af mikrofinnerne i cold platen. Her skal den dybe af de to kanaler vende væk fra logoet i bunden og op imod VRM køleren. 

Når den nye coldplate er på plads, skal den skrues fast med de fire skruer. Her er det bedst at spænde dem gradvist, i et krydsmønster, for at sikre at trykket fordeles lige undervejs. 

Sørg for at spænde skruerne, så de ikke stikker op over overfladen på cold platen, men vær opmærksom på ikke at overspænde. 

Skruerne skal ud.jpg

Spænd til du møder naturlig fast modstand og stop så. Når det er på plads er du sådan set klar til at geninstallere køleren i dit system. 

Hele proccen kan klares på fem til ti minutter, og hvis man følger instruktionen fra Arctic burde det være ret ligetil. 

Klar til ny montering.jpg

Det er naturligvis aldrig sjovt, hvis man får et produkt med en fejl. Heldigvis så kan det her specifikke problem løses ret let.  Det er en løsning som er hurtigt og let for brugeren, hvis man er bare en smule fingernem med en skruetrækker. 

Jeg vil tage hatten af for Arctic og deres måde at håndtere problemet på. De er blevet opmærksomme på et problemen, og går til det med en proaktiv vinkel, til gavn for deres kunder. 

Hvis du er i tvivl om du er påvirket af problemet, kan du kontakte Arctics support. Optimalt set med serienummeret på din enhed. 

Herfra kan du så bestille et gratis Service Kit, hvis du selv vil udskifte pakningen eller få arrangeret en reparation hos Arctic, hvis du ikke selv har modet på opgaven. 

Det er noget nær den bedste løsning man kunne ønske sig, når der nu er opdaget et problem. 

Spring forbi kommentarerne her på Tweak.dk hvis du har nogen spørgsmål til hele processen jeg har gennemgået i dag. 


Vores partnere