Xbox Auto HDR på vej til Windows PC-økosystemet

Windows 10 februar 2021
Microsoft har netop meddelt i et nyligt blogindlæg, at softwaregiganten tester den nye “Auto HDR” -funktion på Windows 10 OS, som fungerer på en lignende måde, som den gør på de nyeste Xbox Series S- og X-konsoller.

Microsoft planlægger automatisk at tilføje HDR-support til mere end 1.000 pc-spil, så efter lanceringen af Auto HDR-funktionen på Xbox Series S / X-spilkonsoller udvider Microsoft nu understøttelse af denne teknologi til at fungerer på pc'er.

Når den er aktiveret, tilføjer “Auto HDR” et high dynamic range (HDR) til et stort antal DirectX 11 og DirectX 12 pc-spil, så længe du har en kompatibel HDR-skærm.

HDR er en video / billedteknik, hvor lys og mørke i en digitalt gengivet scene, kan vises med flere detaljer end tidligere. I computerspil giver det øgede udvalg af farve og luminans af HDR en mere fordybende, realistisk oplevelse.

I skrivende stund er Auto HDR til pc i øjeblikket kun en preview-funktion tilgængelig i Windows Insider-programmet (Dev Channel). For at opleve denne funktion på nuværende tidspunkt, skal du klikke her for at deltage og få adgang til build 21337 eller derover.

medlem af tweak.jpg

Hannah Fisher, DirectX program manage hos Microsoft, forklarede følgende:

“While some game studios develop for HDR gaming PCs by mastering their game natively for HDR, Auto HDR for PC will take DirectX 11 or DirectX 12 SDR-only games and intelligently expand the color / brightness range up to HDR,”

“It’s a seamless platform feature that will give you an amazing new gaming experience that takes full advantage of your HDR monitor’s capabilities.”

Auto HDR til pc tager kun DirectX 11 eller DirectX 12 SDR-spil og udvider området for intelligent farve / lysstyrke op til HDR. Det er en problemfri platformfunktion, der giver os som modtagere, en fantastisk ny spiloplevelse, der udnytter din HDR-skærm fuldt ud.

”Auto” i titlen indikerer, hvor let det er for brugeren at aktivere funktionen; et simpelt toggle flip giver via indstillingerne, giver dig mulighed for at tænde og slukke for funktionen.

Ifølge Microsoft justerer Auto HDR automatisk farven og luminansen på skærme for at muliggøre en mere fordybende / realistisk spil- og visuel oplevelse. Auto HDR fungerer også i DirectX 11-spil

Mere end 1000+ DirectX 11 og DirectX 12-spil understøtter denne teknologi. Microsoft har også delt et visuelt eksempel for at vise, hvordan SDR, Auto HDR og native HDR-implementeringer sammenlignes med hinanden.

Microsoft har demonstreret Auto HDR i Gears 5, som har indbygget HDR-understøttelse. Selvom native, game-studio implementeret HDR, er den bedste kvalitetsoplevelse, for spil, der ikke har en native implementering; giver Auto HDR dig stadig en forbedret oplevelse i forhold til almindelig SDR.


 gears-5-auto-HDR.jpg

Venstre side kører i SDR, den midterste kører i Auto HDR og højre side kører i Gears 5s fantastiske native HDR, som vist på billedet nedenfor.

“Notice on the middle and right-side images that the highlights on the goggles and helmet show an increased amount of detail.

HDR and Auto HDR are not just about boosting brightness but really about emphasizing the details in a scene leveraging the increased range: darkening shadows and illuminating highlights.

Looking at Auto HDR and native HDR, you can see the similarities in how the details in the shadows and highlights are much improved using luminance ranges beyond SDR. SDR simply doesn’t have the ability to show the same range of color and luminance the way native HDR and Auto HDR can.”

Naturligvis vil Native HDR stadig være bedre, men Auto HDR er stadig en stor opgradering i forhold til SDR-billede. Microsoft arbejder også på at optimere ydeevnen og løse nogle kendte problemer, og virksomheden indrømmer, at "Auto HDR kræver mere GPU-computerkraft til at implementere."

Hvis din pc-skærm allerede er konfigureret til at bruge HDR, modtager du automatisk Auto HDR PC-spiloplevelsen.


Source & Image credit:

Microsoft


Vores partnere