Destiny: The Taken King

Bungie, udviklerne af Halo til Xbox franchisen, er tilbage med den nyeste udvidelse til spillet Destiny, nemlig The Taken King. Spillet udkom den 14 september, og har bragt spændende nyt indhold med sig i form af loot, raids og nye PvP spilmodes. Læs med for at få hele historien om Destiny spillet, et år efter udgivelsen, og om den nyeste expansion er værd at bruge tid på.

Historien i Destiny er ret enkel. Du vågner i en krigszone, og det første du ser er et ”Ghost” der taler til dig og som leder dig i sikkerhed. Dette Ghost er en lille robot som følger dig hele vejen gennem spillet, og hjælper med instruktion, kan scanne omgivelserne som en slags radar, og er behjælpelig med at styre historien i den rigtige retning. Det Ghost du møder bliver din faste partner på vej gennem historien i Destiny.

 

Men du indser hurtigt, at du faktisk ingenting ved i Destiny’s univers, hvilket kan skabe en del forvirring i starten. Men spillet er enkelt, du får bare ikke serveret alle svar på et sølvfad fra øjeblikket du sætter spillet i gang.

 

Der er mange af elementer der ikke giver mening, før du nærmer dig slutningen af spillet og ser hvordan spillets historie går op i en højere enhed, specielt med de tre expansions in mente.

I Destiny spiller du en Guardian, og du fungerer som vogter over den sidste bastion af modstand, mod de forskellige fjendtlige elementer der vil dominere eller udslette alt i Destiny’s univers. Som spiller har du valget mellem tre typer af avatars eller races, nemlig Human, Exo og Awoken, samt valget mellem tre classes, Titan, Hunter og Warlock. Human og Awoken er begge den menneskelige race, dog har Awoken levet hele livet i rummet og er noget anderledes i forhold til et normalt human. Exo er en række af AIs, eller Artificial Intelligence, som har opnået bevidsthed, og kæmper på de godes side, som en Guardian.

 

En Titan er en class som specialiserer sig i armor og kan derfor tage store mængder af skade. En Hunter er en slags wild west gunslinger, der er fabelagtig til at slynge om sig med projektiler, de har let armor, og er i stand til at lave stealth kills når de skal. Sidst, men ikke midnst, så er der Warlock klassen, som gør brug af en slags magi, udover at de kan bruge almindelige våben. Sidstnævnte er den class undertegnede har fokuseret på, og den er særdeles sjov.

The Fallen, VEX, The Hive og Cabal udgør spillets fjendtlige elementer. De fire faktioner at overtage alt og blive herskerne i universet.

 

Historien i spillet ER forvirrende, og selv efter at have spillet det over nogle uger, er jeg stadigvæk ikke helt sikker på at jeg har regnet alt der er sker ud. Hvis du vil have et spil hvor du ikke skal anstrenge dig for meget for at følge med i historien, er Destiny ikke nødvendigvis for dig. Hvis du derimod elsker at fordybe dig i et spil, er Destiny måske lige præcis det du leder efter.

 

Gameplay:
Destiny er det første af sin art i og med at det har en meget tiltalende multiplayer oplevelse og er en FPS på én og samme tid. Man får mulighed for at gøre nogle ting solo, men du kan eller skal løse andre missioner som en gruppe på 3 til 6.
Gameplayet er let og intuitivt, med en særdeles smuk menu, hvor man kan få adgang til sin avatar, inklusiv våben, armor og andre ting, som du samler op i din oplevelse på tværs af Destiny multiverset.
På PlayStation 4, hvor spillet er testet, ligger funktionerne som man er vant til i et FPS, plus at der bliver gjort brug af den særlige ”touchpad” som er bygget ind i controlleren. Det er noget jeg har været meget glad for, da alt for få spil endnu gør brug af denne funktionalitet. Og det virker rigtig fint.

 

tweak_dk_destiny_01 

 

I spillet er der en stor frihed, og selvom du er i en mission, kan du afvige fra missionen, for at gå hen og gøre noget andet. Når du starter på en mission flyver du til et staging area, og du kan så bruge et fartøj til at bevæge dig mod dit quest, men hvis du føler for det, kan du vælge at udforske planeten du er på, eller grinde de mobs som spawner, præcist ligesom de MMOs du kender fra andre genrer. Når det er gjort, kan du gå tilbage til hvad du lavede.

 

Mens du spiller gennem spillet vil du møde mange nemme fjender og mange udfordrende fjender, som vil få dig til at tænke mere i dybden over den taktiske tilgang til dem.
Det er faktisk et must, at når man spiller med et hold, bliver man nødt til at være strategisk og arbejde sammen som et team for at vinde.

 

Destiny har lykkedes fremragende med at kombinere en typisk first person shooter, som er splejset sammen med en online multiplayer verden, som tilbyder enormt mange missioner og ting at gøre.
Selvfølgelig er der også en PvP del i spillet, kaldet Crucible, hvor man kan spille de normale vs teamkampe, men også en free for all mode der er ustyrlig sjov.

 

tweak_dk_destiny_03 

 

Level systemet:
Det stereotype level-op-system i et spil, kræver som regel en at optjene XP, eller løse gåder osv., for at optjene nok erfaring til at få din avatar til det næste level. Bungie har med The Taken King expansionen besluttet at ændre deres tidligere og lidt sjovere system, til at være et liniært XP-baseret system, helt op til level 40. Jeg synes det er en skam, da deres gamle system var meget interessant, og en sjov måde at opleve spillet på.

 

tweak_dk_destiny_05 

 

Før The Taken King, benyttede Destiny sig af et anderledes system, som består af de gamle kendte elementer i et XP system, blandet med et dynamisk Light Armor system. Her kunne man lvl op til 20 ved hjælp af XP, og fra 20 og op, var det loot og Armor der hjalp med at stige i level.

 

I The Taken King starter Destiny som alle andre, med en avatar på level 1. System til levelling er enkelt og liniært, nu det kun er XP baseret. Level-op-systemet er en dynamisk del af Destiny, som også gør brug af den uendelige grind, som online spil alt for ofte gør brug af. Her kan bl. a. nævnes, at spillet man har mulighed for at farme de samme bosser igen og igen og igen, i håb om at få de korrekte Armor drops.

Vores partnere