Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider er fortsættelsen til den rebootede Tomb Raider franchise, og er udkommet til PC, PlayStation 4 og Xbox One. Det indeholder de klassiske elementer i et adventure spil, og bygger videre på de elementer som gjorde Tomb Raider fra 2013, til et fedt spil. Vi har testet spillet til PC. Læs med i anmeldelsen, for at se hvad vi mener om Rise of the Tomb Raider.

Den indledende sekvens af Rise of the Tomb Raider er frustrerende, mest fordi styringen er så elendig og virker tung. Lara trasker langsomt gennem store mængder af sne, i søgen efter et mytologisk artefakt, som var hendes fars sidste og største drøm. Heldigvis er det et bevidst valg der er foretaget, og noget der er hurtigt overstået.

 

tweak_dk_tomb_raider_01

 

Derfra udvikler Rise of the Tomb Raider sig til at være et overvejende ensartet og vellykket stykke håndværk, hvor der er kræset for de små detaljer, CGI sekvenser en masse, en solid spilhistorie, og et gennemført gameplay, hele vejen igennem.

 

Spillet er fyldt med cut scenes, som hjælper spilleren med at finde et fælles fodfæste med Lara. Derudover er der i spillet mange forskellige elementer, såsom indsamling af ressourcer a la Witcher 3, og masser af parkour, som vi er vant til fra Assassins Creed serien.

 

 

I starten er der stor fokus på cut scenes, for at iscenesætte Lara og eventyret vi skal til at begive os ud på. Disse segmenter bliver der lidt længere imellem, i takt med at vi bliver suget ind i eventyret.

 

Laras seneste eventyr starter i Sibirien, hvor hun er på jagt efter den guddommelige kilde, et artefakt som hendes far var besat af før hans død. Lara mister hurtigt kontrollen med begivenhederne, især efter fremkomsten af kulten Trinity, hvis eneste mål også er at finde den guddommelige kilde.

 

I Rise of the Tomb Raider er Lara ikke længere et offer for hendes omgivelser, som hun var i forgængeren. Men historien er lidt klodset få steder, og kan til tider være svær at finde troværdig.

 

Der er tidspunkter i spillet, hvor Lara, i mod al sund fornuft, er et rent naturtalent til alt hvad hun rører ved. Lara er bedre til at jage, klatre, skyde, og overleve i den sibiriske ødemark, end selv Bear Grylls, selvom det er hendes første gang på visit. Der er ikke en forklaring på hendes evner, de er der bare.

 

tweak_dk_tomb_raider_02

 

Overordnet set, fungerer historien i spillet rigtig godt, og det er også den overordnede oplevelse vi står tilbage med fra spillet. Rise of the Tomb Raider handler stadig om Laras oprindelse, men ligeså meget om skabelsen af myten Lara Croft, og det virker som om at hun endelig har, eller er tæt på, at acceptere rollen som skattejæger, arkæolog og all-round badass.

 

tweak_dk_tomb_raider_06

Vores partnere