Sony giver os et indblik i hardwaren bag PS5

Sony_afslører_PlayStation_5_PS5
Så sker det endelig. Mark Cerny træder om lidt på scenen og fortæller om PS5's systemarkitektur og hvordan det former fremtiden for spil. Følg med her.


Sony har løbende lyttet til udviklerne, balanceret evolution og revolution, og fulgt nye drømme.

SSD'en er nøglen til den nye generation og noget der blev efterspurgt blandt udviklerne. Målet med en hurtig SSD var ikke kun at skabe hurtige load-tider, men også give udviklerne frihed til at lave præcis det spil de ønsker.

PS5_ssd_speed.JPG


De 16GB GDDR6 RAM med en båndbredde på 448GB/s, kan desuden langt bedre arbejde sammen med den lyn-hurtige M.2 SSD på 825GB med en hastighed på 5,5GB/s, sammenlignet med den langsomme HDD i PS4.
PS5 vil desuden også benytte sig af et 4K Blu-Ray diskdrev til spil.

PS5_SSD_RAM.JPG


CPU og GPU
GPU'en benytter sig en custom RDNA 2-baseret enhed med ray tracing og er desuden bagudkompatibel med PS4 spil. GPU'en består af 36 compute units med variabel frekvens/clock istedet for en konstant frekvens, hvilket justerer frekvensen afhængig af belastning og temperatur. Cappet ligger på hele 2,23 GHz for GPU'en, hvilket giver en regnekraft på 10,28 teraflops.
CPU'en er baseret på en 8-kernet AMD Zen 2 CPU, som også kører med en variabel clock på op til 3,5GHz.

Her er nogle af de primære features:

- En helt ny Geometry Engine
- Ray tracing support - ikke forced, men blot en mulighed
- Variabel clock for CPU/GPU der justeres på baggrund af belastning og temperatur


PS5 benytter sig desuden af desuden af et custom I/O unit med blandt andet Kraken decompression, on-chip RAM og to I/O coprocessors.

PS5_custom_io_unit.JPG


Lyd
Sony havde 3 mål med 3D lyden på PS5 - Tempest 3D AudioTech:

- God lyd til alle med mulighed for en 3D surround sound oplevelse, selv ved brug af høretelefoner.
- Hundredvis af avancerede lydkilder
- Indlevelse og nærhed der bringer dig tættere på spillet

"Tempest" lydmotoren har desuden lige så meget regnekraft som alle 8 AMD Jaguar cores i PS4, hvilket gør det spændende at se hvad PS5 lydmæssigt kan præstere.

Specifikationerne lyder sammenlagt således:

CPU

  • x86-64-AMD Ryzen™ “Zen 2”
  • 8 Cores / 16 Threads
  • Variable frequency, up to 3.5 GHz

GPU

  • AMD Radeon™ RDNA 2-based graphics engine
  • Ray Tracing Acceleration
  • Variable frequency, up to 2.23 GHz (10.3 TFLOPS)

System Memory

  • 16GB GDDR6 
  • 448GB/s Bandwidth

SSD

  • 825GB
  • 5.5GB/s Read Bandwidth (Raw)

PS5 Game Disc

  • Ultra HD Blu-ray™, up to 100GB/disc

Video Out

  • Support for 4K 120Hz TVs, 8K TVs, VRR (specified by HDMI ver.2.1)

Audio

  • “Tempest” 3D AudioTech


Sony har endnu ikke fremvist selve designet eller udtalt sig om pris og tilgængelighed, hvilket vi forhåbentligt bliver klogere på i de kommende måneder.


Du kan se livestreamen herunder:



Billeder og kilde: Sony