Aorus CV27Q - Buet gaming skærm med 165 Hz

aorus-cv27q-gaming-pc-witcher
Vi tager et kig på endnu en gaming skærm fra Aorus. Denne gang er det deres buede CV27Q skærm, som tilmed har et 165 Hz panel.


Sidste gang vi stiftende bekendtskab med AORUS, var i gennemgang af Aorus FI27Q 165 Hz IPS gaming skærmen og vi er klar til endnu en test af en skærm i samme boldgade.

Aorus kalder selv computerskærmen for verdens første taktiske monitor, men forklarer ikke helt hvad begrebet dækker over. Vi sætter fremsendte Aorus CV27Q under lup, som en hvilken som helst anden skærm.



Specifikationer på Aorus CV27Q 

Hvis vi skal starte med de tekniske detaljer, så er Aorus CV27Q en 27 tommer skærm med en 2560x1440 opløsning. Aorus CV27Q er bygget med et 165 Hz VA panel og en anført responstid på 1 ms. Det er dog en MPRT angivelse, og ikke den mere traditionelle GtG, hvilket betyder at jeg er lidt skeptisk overfor tallet.

tilslutninger-cv27q

Ifølge Aorus kører skærmen med mulighed for 8 bits farve og dækker 90% DCI-P3 farvespektret. Den er også anført med DisplayHDR, men det er kun HDR400 certificeringen skæmen er anført med, hvilket jeg kommer lidt mere ind på senere. 

Af tilslutninger på Aorus CV27Q får vi to HDMI stik og en enkelt DisplayPort. Der er også passthrough til mikrofon og lyd sammen med en USB 3.0 hub med to stik. 


Designet på Aorus CV27Q 

Aorus CV27Q gamer-skærmen er med et buet design, og kommer med en lidt mere aggressiv 1500R kurve. som er en anelse mere buet end den 1800R. som er standard på de fleste skærme af denne type gaming skærme. Det er dog næppe noget man vil bemærke, med mindre man har noget at sammenligne direkte med, da skærmen trods alt kun er på 27”

Designet er relativt afdæmpet uden lir på fronten. Der er smalle rammer i toppen og siden og en anelse mere i bunden, hvor vi også finder et Aorus logo.

aorus-cv27q-ramme.jpg

Skærmen går dog ikke helt ud til kanterne, og inden for plastikrammen er der yderligere en 8mm kant før selve billedet starter. 

På bagsiden er der lidt mere at komme efter i form af RGB LED lys, som kan styres via RGB Fusion 2.0, hvis du benytter USB tilslutningen. Det er en måske lidt ligegyldig tilføjelse for de fleste, men hvis man har sin skærm stående, så man kan se bagsiden, så kan det tilføje lidt ekstra flair. Derfor må du gøre op med dig selv, om det er en fordel eller ulempe.

Ellers er der ikke meget at komme efter, og det afdæmpede design fortsætter med primært grå plast. Personligt synes jeg, at Aorus har ramt en god balance i deres design af skærmen. 

gaming-monitor-Aorus-cv27q-fod.jpg

Foden til skærmen er robust og solid, og det betyder at skærmen står solidt plantet på bordet. Der er mulighed for at justere skærmen både i højde, tilt og rotering, så der er gode muligheder for, at få Aorus CV27Q indstillet som man ønsker.

Hvis du vil montere skærmen på væggen, er der mulighed for det via en standard VESA beslag. 

Aorus CV27Q er en lækker skærm som er tilpas diskret og ikke skriger “Super Gamer”, som mange andre skærme ind i mellem kan komme til i denne kategori.


Test:

Aorus CV27Q er under testen blevet brugt til almindelig desktop brug, og så naturligvis bunker af gaming, når det nu uomtvisteligt er det som er målgruppen.

Oplevelsen af skærmen har generelt været god, men der har dog været et par punkter som stikker ud i en lidt mere negativ retning.

Farvegengivelsen på VA panelet er rigtig god, selvom vi ikke kommer helt op på IPS niveau, men der er både flotte farver sammen med et fornuftigt sortniveau. Det er dog helt klart her skærmens svaghed er begravet sammenlignet med for eksempel Aorus’ FI27Q, som kommer med mange af de samme specifikationer, bare sat sammen med et IPS panel i stedet for. 

aorus-cv27q-1500r-bue.jpg

Det afdæmpede design er super lækkert, og der er ikke ting på fronten der distrahere for hvad der sker på skærmen. 

Personligt foretrækker jeg skærme, der ikke er buet, når man er nede i den her størrelse. Jeg synes mere det giver mening ved større skærme eller Ultra Wide formatet. Under gaming, med omkring en armslængde til skærmen, synes jeg ikke det er noget der gør den store forskel. 

Omvendt er det heller ikke noget der trækker i en negativ retning. Det er dog nok en personlig smagssag, så det er naturligvis op til den enkelte at vurdere, om man synes om det.

Helt som på andre Aorus gaming skærme, så navigerer man i indstillingerne på skærmen via et lille joystik, der er placeret i bunden af skærmen. Det er en let overskuelig menu, som giver mulighed for at tilpasse det meste.

osd-sidekick-app.jpg

Det bliver dog endnu mere praktisk, hvis man downloader Aorus’ OSD Sidekick app, som giver mulighed for at gøre det hele direkte fra din computer ved hjælp af mus. Det gør det super let at skifte imellem de forskellige indstillinger eller profiler. 

Det er også muligt at opsætte sine helt egne profiler og binde dem op på specifikke programmer, så skærmen automatisk skifter når du starter et udvalgt spil eller program. 

Aorus har også givet os yderligere muligheder igennem deres Dashboard muligheder. Her får vi mulighed for systemovervågning af ting som CPU og GPU temperaturer eller FPS tal, uden at skulle bruge ekstra software. Fordelen er også, at det er en hardware løsning, så den bliver ikke sorteret fra i for eksempel spil, der forhindre at man bruger overlays. 

Der er også mulighed for timere, hvis man vil det eller et sigtekorn lagt over skærmen, hvis man vil kaste sig over den slags snyd i sine spil. Muligheden er der, men bliver af seriøse gamere betragtet som snyd. 

aorus-cv27q-stand.jpg

På den mere tekniske side er der også mulighed for Aim Stabilizer, som er med til at nedsætte noget af den motion blur der er i spil, så man får et mere klart billede, der så kan være med til at forbedre ens sigte. Det er en version af Ultra Low Motion Blur (ULMB) teknologien. Under min test virkede det fint, og det var tydeligt når jeg fx testede det via Blur Busters UFO test. Det var ikke helt så let at bemærke i spil, hvor tingene går noget hurtigere og man har en masse ting at holde øje med på samme tid. 

Ulempen ved Aim Stabilizer er dog, at det betyder at man får et betydeligt mørkere billede når det er slået til. Det er på grund af den måde som Aim Stabilizer eller ULMB virker på. Det gøres ved, at der imellem hver frame indsættes en sort frame, og det får altså det samlede billede til at fremstå mørkere. Det betød for mig, at jeg helt klart foretrak ikke at bruge Aim Stabilizer, da jeg simpelthen synes at billedet blev for mørkt. 


FreeSync 2.0/G-Sync:

Aorus CV27Q kommer med FreeSync 2.0, som er et lækkert plus hvis man har et AMD grafikkort, der naturligvis understøtter det fuldt ud. 

g-sync.jpg

Selv om skærmen ikke fremgår på Nvidias liste over G-sync kompatible skærme, så have jeg dog ikke nogen problemer med at aktivere det, og det virkede uden problemer på et Nvidia RTX 2080Ti kort, som jeg har brugt som den primære testbase. 


HDR:

Her er min dom kort og ligetil helt som på Aorus' FI27Q skærm som jeg kiggede på for ikke så længe siden. Glem alt om HDR på Aorus CV27Q. Det er Display HDR400, som man får på skærmen, og det burde i min bog slet ikke være en standard der havde noget med HDR at gøre. Det er milevidt fra den HDR10, som man typisk vil opleve på nyere TV med rigtige HDR løsninger. 

HDR400 er uden nogen af de mest centrale features, som gør en betydelig forskel for HDR oplevelsen. Så der er ingen local dimming, ingen Full array backlight og der er et stykke til skærmen kan klare en peak brightness på 600 nits eller over, som er en vigtig del af netop den høje dynamiske rækkevidde, som ligger i HDR navnet. 

aorus-cv27q-stand-logo.jpg

Jeg prøvede selvfølgeligt stadig HDR af på skærmen, men synes klart at billedet ser bedre ud uden HDR slået til. Det bliver et mere fladt og nedtonet billede, som jeg personligt synes så mere kedeligt ud end standard versionen.

For mig at se er HDR400 ligegyldigt og giver på ingen måde en bedre oplevelse, og jeg ville i den grad ønske at man lagde den standard i graven. 


Responstid: 

Responstiden er af Aorus angivet til 1 ms (MPRT), og som i det fleste tilfælde med den slags specifikationer. bør man nok være en anelse skeptisk. Som jeg også var inde på i min anmeldelse af Aorus’ FI27Q skærm, så irriterer det mig at nogle producenter er begyndt at anvende den målemetode og ikke den typiske GtG fremgangs metode, som har været standard længe for skærme. 

Det betyder at man ikke altid kan sammenligne skærme direkte, og at de allerede meget optimistiske responstider, som producenterne angiver, bliver endnu sværere at gennemskue for den almene forbruger.

GtG måles ved at se, hvor hurtigt en given pixel kan skifte mellem to farver. MPRT angiver hvor længe en given pixel er synlig, og det er altså to forskellige ting som producenterne bruger til det samme, hvilket er misvisende og forvirrende for forbrugerne. Hvis MPRT skal indgå, burde det være sammen med GtG, så der er mulighed for at sammenligne begge dele. 

En MPRT måling kan dog også påvirkes af andre ting, som brug af for eksempel Ultra Low Motion Blur teknologi eller, som det angives på AORUS CV27Q, Aim Assist. Det kommer dog, som jeg var inde på tidligere, med den pri,s at billedet bliver mørkere, og man ikke kan bruge ting som FreeSync og G-Sync på samme tid. 

cv27q-joystick.jpg

For at komme i nærheden af et 1 ms MPRT resultat kræver det altså, at man gør brug af den slags tricks, hvilket så betyder at man mister andre features. 

Jeg har ikke selv de tekniske muligheder for at måle den reelle Responstid på skærmen her, men kan dog indskyde at når man ser på andre der har foretaget målinger på netop den her skærm, så lander GtG responstiden på 8,63 ms under normalt brug.

Det er naturligvis et godt stykke fra de angivne 1 ms som Aorus selv bruger. Det betyder også, at man specielt ved 144 Hz og over, kommer til at opleve at responstiden ikke rammer inden for det forholdsvist lille refresh vindue, der er ved de hastigheder. Det betyder desværre, at man kan opleve en anelse uskarpe billeder. 

En anden fejl jeg oplevede var også, at skærmen i nogen tilfælde tilsyneladende har svært ved at håndtere, når der er store kontraster i billedet. Det resultere i at billedet flimre på en ret tydelig måde. Det var mest udpræget, når jeg havde Spotify åben, men skete også i mindre grad i andre sammenhænge. 

rgb-ledaorus-cv27q.jpg

Det er naturligvis lettere at bemærke under desktop brug, og knap så meget i et spil, hvor der sker en del mere på skærmen. Men det er trods alt stadig et forstyrrende element, når man først har lagt mærke til det. 


Pris: 

Jeg kan i skrivende stund finde AORUS CV27Q online til en pris på lige omkring 3700 kroner. Det er en pris, der ikke skiller sig ud til nogen side i forhold til andre skærme på markedet med lignende specifikationer.


Konklusion:

På overfladen er AORUS CV27Q en fornuftig skærm med gode specifikationer. Desværre så lever den ikke helt op til de lovende indtryk, når man dykker videre ned i detaljerne. 

Jeg er vild med det afdæmpede design på skærmen, og Aorus skal have stor ros for deres OSD Sidekick app, som gør det meget lettere at tilpasse indstillinger og profiler på skærmen. De ting trækker i en positiv retning for skærmen. På den mere tekniske side, virker det lidt som om Aorus har haft mere fokus på, at få nogen gode specifikationer ned på papiret, og knap så meget på at få dem til rent faktisk at spille ude i den virkelige verden.  

Selv om Aorus lover en responstid på 1 ms, så lader det ikke til at skærmen helt kan ramme de tal, uden at det kommer til at gå ud over kvaliteten af billedet. Responstiden kan ikke følge med -  specielt 165 Hz, og det betyder at man får et billede, der ser en anelse udtværet ud, når der er hurtige bevægelser på skærmen. 

aorus-cv27q-logo.jpg

Det er noget mange måske slet ikke vil bemærke, men hvis man først noterer sig det, eller har en anden bedre skærm at sammenligne med, så kan det altså godt ses. Det var ikke noget jeg oplevede på min test af Aorus FI27Q skærmen.

Det er ikke basalt set ikke noget der ødelægger spiloplevelsen på AORUS CV27Q, men det ødelægger helhedsoplevelsen af skærmen i min egen optik.

Dette sammen med problemet, der får skærmen til at flimre i nogle situationer med høj kontrast i billedet, ender med at trække i en negativ retning. Det efterlader mig med en fornemmelse af en skærm, der klarer sig fornuftigt men ikke helt rammer landingen. 

Vi ender med en endelig karakter på 7 for en overordnet fornuftig skærm med et par mangler..

For omkring 800 kroner mere, kan man få den meget bedre FI27Q skærm fra Aorus, som klarer opgaven en del bedre. For kun et par hundrede kroner mere, har Aorus også deres Aorus AD27QD, som et rigtigt godt alternativ.


Godt: 

  • Afdæmpet design
  • OSD Sidekick app er lækker


Skidt: 

  • Responstiden rammer ikke helt plet. 
  • Billedet flimrer i nogle situationer med høj kontrast. 
  • HDR400 implementeringen er ligegyldig.

Vores partnere