Specielt gamere, som sidder koncentreret under lange og krævende spille-sessioner, samt gamere, der mødes til spiltræf med konkurrencer og events inden for e-sport, har et tæt forhold til energidrikke.
Monster Energy har været på markedet siden 2002, og er i Danmark det andet mest populære mærke indenfor producenter af energidrikke, med en markedsandel på lidt over 20%, hvor det førende mærke er Red Bull med en markedsandel på ca. 30%.
En energidrik minder meget om en almindelig sodavand. En sodavand, som vel at mærke indeholder Koffein og/eller Taurin, som begge indeholder enorme mængder af energi. En energidrik kan også være tilsat urtestoffer af forskellige arter – for eksempel ekstrakter af urter som ginseng, ginkgo biloba eller guarana.
En Monster energidrik er derudover tilført ekstra stoffer, som øger følelsen af at have mere energi, uden af stoffet indeholder kulhydrater. Derudover er energidrikkene fra Monster tilsat vitaminerne riboflavin, niacin, vitamin B6 og vitamin B12.
Man kommer ikke uden om at et af de fora, hvor Monster energidrik er mest populære, er i gaming-miljøet. Og det er svært at forestille sig et spiltræf eller lan-party, hvor der ikke indgår energidrikke i begivenheden.
Monster energidrik er også involveret i gaming-miljøet blandt andet ved at sponsere en række enkelt-spillere inden for e-sport, ligesom man understøtter klubber inden for e-sport.
Det gælder hele verden rundt fra Nordamerika til Europa, Asien og Australien. I Australien har de således understøttet klubben MindFreak og i Frankrig Pris Saint-Germain eSports. Samt på enkeltspillerniveau hvor de har sponsoreret streameren TimTheTatman.
Monster Energidrik har i flere tilfælde samarbejdet med store sportsstjerner. Det gælder for eksempel kampsport og MMA-udøveren Conor McGregor.
Firmaet har også sponsoreret Professional Bull Riders og en stribe topatleter. det gælder således de amerikanske Guilherme Marchi, Derek Kolbaba og J. B. Mauney, samt skiløberen David Wise, som har vundet guld tre gange inden for de sportsdiscipliner han konkurrere indenfor.
Monster Energidrik er også engageret inden for motorsport og har siden 2016 sponseret NASCAR’s førsterække, med enkelt-kørere som eksempelvis Kurt Busch. Endvidere har Monster Energy sponsoreret det tyske hold Mercedes-AMG Petronas Motorsport.
I Europa har firmaet været en aktiv sponsor for det franske motorcykel Grand Prix, siden 2010. I firmaets ånd har de efterfølgende valgt at lægge navn til Monster Energy Monster Jam Truck løbet i Birmingham, som er en by i den amerikanske delstat Alabama.
Sponsoraterne vælges altså i høj grad ud fra, at de understøtter firmaets image som leverandør af rå kraft til sportsfolk.
Monster Energidrik kom på markedet i Danmark i juni 2002, men er oprindeligt et produkt, der stammer fra USA, hvor produktet blev lanceret d. 18 april samme år.
Drikken blev oprindeligt lanceret af virksomheden Hansen Natural Company, men firmaet har senere valgt at skifte navn til Monster Beverage Corporation.
Forretningsmodellen for produktion og salg af energidrikke har sidenhen bredt sig til det meste af verdenen, og i Danmark ser vi også en stigende salg af er de populære varianter.
Da energidrikke indeholder stoffer som koffein, er der af og til debat blandt politikere om at gøre dem forbudt for børn, men på nuværende tidspunkt er der fra regeringens side, ikke indført nogen aldersgrænse for køb af energidrikke i Danmark.
Nogle supermarkeder har dog selv indført lokale regler, med en aldersgrænse på typisk 16 år. Derudover skal ansatte fraråde gravide kvinder og andre, der er eller kan være følsomme over for koffein, fra at indtage drikkene.
For langt de fleste mennesker er energidrikke blot en smagsfuld og opkvikkende væske, der hjælper med at holde energiniveauet oppe, i en travl og hektisk hverdag.
Monster energidrik sælges udelukkende på dåse, som er forsynet med brandets særlige logo baseret på bogstavet M.
Bogstavet er udformet som ridser skabt fra kløerne af et monster, der er tiltænkt vil sende tankerne i retning af rå kræfter og styrke.
På den måde udstråler emballage på en Monster energidrik lige nøjagtigt det, som Monster ønsker af kunderne vil forbinde deres energidrik med.
Logoet og emballage-designet er skabt af det californiske branding-firma McLean Design.
I medierne mødes man ofte af artikler og videoer, der advarer imod indtagelsen af energidrikke. Dette har ført til, at man ikke anbefaler børn og gravide at drikke disse drikke, men det tyder på, at andre grupper kan nyde løs, så længe de gør det med omtanke.
Det anbefales, at man højst indtager 150 cl. energidrik om dagen, og ikke sammen med andre koffeinholdige produkter, som eksempelvis kaffe. 6 af de mest udbredte dåse-størrelser på 25 cl. er altså nok til at man rammer denne grænse.
Man kan selvfølgelig ikke leve af energidrikke, og under høj indtagelse vil de være usunde for kroppen. Men under de rigtige forudsætninger, kan de udgøre et godt supplement og energitilskud i en travl hverdag, eller under intens sport eller gaming.