Svindlere på internettet forsøger at udnytte den igangværende sundhedskrise til egen vinding. Hvert sekund bliver der indrykket annoncer på internettet, men det er langt fra dem alle, der er lødige, overholder lokal lovgivning eller har gode intentioner. Således har Google i løbet af 2020 fjernet hele 3,1 milliarder annoncer for at bryde med retningslinjerne – eller i snit 6.000 annoncer hvert minut året rundt. Det viser tal fra den seneste udgave af den årlige rapport Ads Safety Report, som kortlægger Googles indsats i kampen mod farlige annoncer. Dermed har Google fjernet 15 procent flere annoncer sammenlignet med 2019.
“Der foregår en daglig kamp under overfladen, hvor svindlere med alle midler forsøger at svindle helt almindelige internetbrugere. Vi skal sikre, at folk ikke bliver mødt af de her vildledende og skadelige reklamer - eller spam og phishing. Den opgave er kun blevet større i det seneste år, hvor internettrafikken og webhandlen har nået hidtil usete højder”, siger Jesper Vangkilde, kommunikationschef for Google i Danmark.
Et af midlerne til at stoppe forsøgene er nye investeringer i teknologi, der automatisk kan scanne og opdage annoncer, som overskrider Googles retningslinjer.
Corona skaber grobund for svindel
Pandemi, vacciner og nedlukninger har utvivlsomt været det mest udbredte samtaleemne i dagligstuerne og massemedierne i 2020. Covid-19 har også fyldt meget online – også på annoncepladserne, og det har været på både godt og ondt.
Fri annoncering har gjort det nemmere for myndighederne at nå borgerne med oplysning, gode råd og retningslinjer. Ondsindede annoncører har imidlertid også lukreret på frygten og interessen for sundhedskrisen. I den forbindelse har Google blokeret hele 99 millioner Covid-19-relaterede annoncer.
Foruden falske annoncer ser Google forsøg på coronasvindel i Gmail: 18 millioner phishing-forsøg om dagen og 240 millioner daglige spam-meddelelser relateret til Covid-19.
“Vi ser ofte større aktivitet fra it-kriminelle i forbindelse med verdensomspændende begivenheder. Det har også været tilfældet under pandemien, hvor der har været mange annoncer, som enten har misinformeret eller forsøgt at sælge mirakelkure og falske vacciner,” siger Jesper Vangkilde.
I første omgang blev annoncer relateret til Covid-19 fjernet, hvis de forsøgte at sælge værnemidler til overpris eller promoverede falske kure eller værnemidler. Indsatsen blev dog løbende optrappet i samarbejde med sundhedsorganisationer, lokale myndigheder og anerkendte sundhedsvirksomheder og omfatter også bekæmpelse af misinformation og konspirationsteorier.
Samtidig har Google undervejs uddelt legater til anerkendte organisationer, som har fået mulighed for at oplyse om Covid-19 og vacciner gennem annoncer.
Fakta fra Ads Safety Report 2020
Læs mere om rapporten her.
Source & Image credit:
Jakarta post, Google pressemeddelelse