Mercedes EQC 400 - Fremtiden er her

Mercedes eqc front
Som du måske har bemærket, så popper der i denne tid flere og flere tests af biler op her på Tweak. Med elbilernes indtog på det danske marked, og ikke mindst producenternes øgede fokus på infotainment systemer, elektronisk udstyr og højkvalitets infotainment, er det pludselig blevet en helt ny kategori her på siden og et fokuspunkt hos producenterne.

I denne omgang har jeg haft fornøjelsen af at have Mercedes EQC 400 4MATIC edition 1886 til låns i en uge.

Er du interesseret i elbiler og det udstyr de tilbyder, så er EQC 400 edition 1886 helt klart en bil du skal ud at prøve – og samtidig er det her en test du ikke må misse. Mercedes EQC 400 imponerer med en perlerække af udstyr og et infotainment system, MBUX, som viser at Mercedes er en af de helt tunge drenge i klassen når det kommer til luksusbiler – og utvivlsomt også vil være det med elbiler.

Inden vores dyk ned i bilen og dens funktioner, så tillad mig lige at løbe igennem udstyrs listen på vores testbil. 


mercedes_eqc_400_tagboks_garage.jpg

Testbilen er som tidligere nævnt af den special edition, som Mercedes Benz selv har kaldt edition 1886. Ifølge Mercedes selv, så er det en hyldest til opfindelsen af automobilen. Og sikke en hyldest! Uden yderligere svinkeærinder er en del udstyrs listen her: 

mercedes eqc spec.JPG

Det i sig selv er lidt af en mundfuld – for udvalgte funktioner. Men for, for alvor, at jeg kan forklare hvor meget udstyr der er i EQC 400 edition 1886 er vi nødt til at grave et spadestik dybere, inden vi snakker om hvordan bilen føles i hverdagen.

De helt hårde fakta skal selvfølgelig også på plads, inden vi fortsætter. EQC 400 har en rækkevidde efter WLTP normen på 417 – 374km, et moment på 760Nm og en batterikapacitet på 80 kWh. På toppen løber den 180km/t og den rammer 100km/t på 5,1 sekund – hvilket kun kan beskrives som ret imponerende for en bil i denne størrelse. Når vi kigger på lade effekt tillader Mercedes EQC 400 at lade med 7,4kW på AC og 110kW på DC.

Edition 1886 indeholder blandt andet også, specielle interiør lister i matrix-look, 20” letmetal fælge, diverse interiør opgraderinger (af udseende), el-justerbart førersæde og passagersæde, parkeringspakke med 360 graders kamera, ENERGIZING komfortpakke, trinbræt og Burmeister surround sound system på potente 510W.

Jeg er med på at nogen af disse betegnelser er ganske marketing prægede, og derfor kan være svære at gennemskue. I den sammenhæng vil jeg først og fremmest henvise til at læse mere via Mercedes Benz. Dog skal du, min kære læser, ikke snydes for den nok vigtigste pakke i Tweak øjne – nemlig førerassistentpakken. Det er en pakke som Mercedes Benz selv beskriver således:

”Følg vejen med autonomkørsel. De nyeste systemer assisterer dig på din vej mod din destination med hastighedstilpasning, styring, vognbane ændringer og selv når der er risiko for kollision. Risikoen for en ulykke reduceres – passagerer og medtrafikanter er sikre omkring dig. På denne måde kan du nemmest nå din destination afslappet og sikkert.”

mercedes_eqc_400_cockpit.jpg

mercedes_eqc_400_instrumentpanel.jpg

mercedes_eqc_400_infotainment_mørke.jpg

Derfor må jeg også lige løbe dens mange funktioner hurtigt igennem her: 

 Active Distance Assist DISTRONIC

 Active Speed Limit Assist

 Udvidet igangsætning på motorvej ved stilstand

 Rutebasere farttilpasning med registrering af start på kø forude

 Active Steering Assist

 Active Lane Changing Assist

 Active Emergency Stop Assist m. SOS function

 Nødkorridor function

 Active Braking Assist

 Registrering af slingrende og krydsende trafik

 Undvige nødopbremsningsfunktion

 Undvige styreassistent

 Active Lane Keeping Assist

 Active Blind Spot Assist

 Udstigningsadvarselsfunktion

 Fodgængeradvarsel ved registrerede fodgængerfelter

 PRE-SAFE PLUS

mercedes_eqc_400_vejen_træer.jpg

NU er det tid til alt det sjove. Alt det som jeg på forhånd godt vil ”advare” om, kommer til at gøre dig dybt forelsket i EQC 400 edition 1886, og måske også elbiler. Det er selvfølgelig ikke en lang hyldest – ethvert system har svagheder, men overordnet er bilen en enestående entré fra Mercedes Benz på elbilsmarkedet. Det gælder i særdeleshed på interiørfronten, hvor der er stærke kontraster til Teslas tilgang og ikke mindst på udstyret, som gør det til en fornøjelse at køre og befinde sig i EQC 400.

Herunder ses Start/Stop-funktionen.

mercedes_eqc_400_start_stop.jpg

Nu er det jo en elbil, så lad os starte på det område som kan give de fleste lidt nervøse miner… Opladning, rækkevidde og generel drift. EQC 400 har en enkelt ladeport og den sidder lokaliseret på ”røven” som man kender det fra en ganske almindelig bil med forbrændingsmotor. Det betyder du i næsten alle tilfælde skal bakke ind til offentlige ladestandere – hvilket dog er en leg med 360 graders parkeringsassistent! Da der kun er ladestik i den ene side, kan der opstå nogen lidt akavede situationer, men overordnet mener jeg ikke det er et stort problem. Som tidligere nævnt understøtter EQC 400 både AC og DC ladning, gennem CCS-combostikket  og det gør opladning til en leg på de offentlige ladestandere.

mercedes_eqc_400_ladestik_ccs.jpg

mercedes_eqc_400_opladning_stik_CC.jpg

Låget til porten foregår fuldstændig velkendt med et elegant klik, som på en almindelig bil – så der er ingen store barrierer som skal overvindes – du sætter simpelthen bare et strømstik i bilen fremfor en dyse til brændstof. Dine egne ladekabler opbevares let og elegant i bagagerummet under bundpladen.

Interiør

Mercedes EQC 400 edition 1886 kan kun siges at imponere med sit interiør. Fra det første øjeblik man sætter sig ind i bilen imponerer den med sit elegante look, hvor der ingen tvivl er om hvilken klasse vi bevæger os i. Fantastiske syninger i læderet i kabinen, ambientebelysning som uden problemer matcher enhver gaming PC og et imponerende højt niveau af komfort.

Hvis du tidligere har siddet i en nyere Mercedes E-klasse, så vil du ikke være i tvivl om hvor EQC 400 har ”E’et” i sit navn fra når du sætter dig ind. Der er helt klare fællesnævnere i designet og funktionaliteten og det er en sand fornøjelse.

mercedes_eqc_400_kabine_side.jpg

mercedes_eqc_400_interiør_side.jpg

mercedes_eqc_400_kabine_fører_skrå.jpg

De to sæder foran er fuldt justerbare med el – højde, ryglæn, støtte under knæene, nakkestøtte og lændestøtte ændres let og elegant på den indbyggede kontrol i døren, og du kan naturligvis programmere flere indstillinger, som bilen selv husker. Der er mulighed for, at når du slukker bilen (og når du stiger ind) så køres sædet automatisk helt tilbage, så ind- og udstigning foregår som en leg. Adaptive seler sørger med et let spænd inden kørslen starter, for at du altid har den ypperste sikkerhed ved eventuel kollision. 

mercedes_eqc_400_sædejustering.jpg

mercedes_eqc_400_vinduer_håndtag.jpg

Sæderne kommer også med indbygget lændemassage som kan startes både manuelt gennem klik-funktioner og ikke mindst gennem det imponerende MBUX system (mere om det senere) – med kommandoen: ”Hey Mercedes, start massage”. Herfra finder det intelligente MBUX system selv ud af hvilket sæde du sidder i og starter lændemassage. Let. Elegant. Perfekt!

mercedes_eqc_400_førersæde.jpg

mercedes_eqc_400_sæder_front.jpg

Inden vi kryber over og kigger på de lidt mere nørdede sager, fortjener klimanlægget og ENERGIZING programmerne i MBUX også en kort omtale. Klimaanlægget i EQC 400 er særdeles velfungerende og kommer endda med muligheden for at tilsætte duft, som eksempelvis kan virke opkvikkende på føreren – det kan selvfølgelig også stemmestyres gennem MBUX! Som en integreret del i netop MBUX er der også mulighed for at anvende ekstraudstyret ENERGIZING – en serie af programmer, som er desginet til at hjælpe dem som tilbringer meget tid i deres bil, eller som blot er på langfart. Med en række skræddersyede programmer såsom ”Powernap” og ”Vitality” indstiller bilen sig på f.eks. at hjælpe dig med en powernap, hvor sædet lægges tilbage, der afspilles musik som naturligt får dig til at slappe af og massagen startes. Sædeklimatisering kan startes og AIR BALANCE pakken starter med eksempelvis duftgenerering, ionisering og rensning. Bilens ambientebelysning spiller ligeledes ind. Utvivlsomt en funktion som er fantastisk på lange ture! F.eks. mens du alligevel holder ind for at lade.

mercedes_eqc_400_midterkonsol_side.jpg

mercedes_eqc_400_klima.jpg

Ratbetjeningen fortjener også en kort bemærkning. På rattet finder man ud over sædvanlige knapper også to små blanke knapper. Disse kan bruges til at navigere med ”touch” på de to skærme i cockpittet. I andre biler jeg har prøvet indtil videre (inklusive den nye VW ID.3) fungerer sådanne touch funktioner typisk ikke særlig godt – i de gode tilfælde, altså! Men i EQC 400 edition 1886 må jeg sige at min tidligere holdning til den funktionalitet er blevet gjort til skamme. Mercedes har formået at skabe et kompakt touchinterface som ’bare virker’, og tilmed hver eneste gang!

MBUX

Nu tænker du utvivlsomt, den tosse bliver ved med at nævne MBUX – men hvad er det? Mercedes Benz User Experience. MBUX er hjernen i den bil – og den har også ører, så den forstår dig. Og tilpasser sig dig.

mercedes_eqc_400_opladning_status.jpg

MBUX er designet til at give føreren og passagererne en helt ny dybde i interaktionen med deres bil. Mercedes lægger stor vægt på den artificial intelligence som driver systemet og efter en uge i selskab med MBUX må jeg også sige at jeg er ganske imponeret.

Interaktion med funktionerne i din bil bliver til ufatteligt simple i samarbejde med stemmeassistenten. Den aktiveres med et simpelt ”Hey Mercedes” efterfulgt af en kommando. Mulighederne virker nærmest endeløse – fra de helt forventelige som at indstille navigation, til de mere avancerede som indstilling af klimaanlægget og helt ud i de næsten eksotiske som vejrudsigter for destinationer og direkte adaption til den aktuelle fører. Du vil tydeligt mærke over tid, hvordan bilen lærer dig at kende og ud fra det ved hvad du vil, nærmest inden du selv ved det – imponerende!

Det kan hurtigt komme til at lyde som en ren hyldest til MBUX. Det er det sådan set også. Systemet er på mange måder revolutionerende i en bil og fungerer langt bedre end hvad jeg havde turde forvente. Integrationen med applikationen Mercedes Me er samtidig fejlfri og lige til.

Vores testbil var ikke udstyret med Apple CarPlay eller Android Auto (det kan dog tilkøbes direkte i bilen – hvor liret er det lige?!), men efter ugen i selskab med EQC 400 edition 1886, tør jeg også godt sige det ikke er et must.

Nu er det så også jeg falder og et personligt irritationsmoment. Jeg er en kæmpe Spotify-holic – jeg bruger det adskillige gange om dagen, og altid når jeg kører bil. MBUX og infotainment systemet tillader at jeg afspiller fra Spotify gennem Bluetooth til bilen. Det er fedt, og for de fleste sikkert også tilstrækkeligt.

MEN! Jeg synes det er drønærgerligt der ikke er en dybere integration med MBUX, som tillader søgning gennem både skrift og stemme, direkte i Spotify. Med alt det fantastiske sikkerhedsudstyr som EQC 400 byder på, så er det bare så trist at bilen næsten opfordrer sin fører til at anvende sin smartphone for at skifte musik.

MBUX og infotainment systemet kan naturligvis også kontrolleres på klassisk, analog, vis. Gennem ’puden’ i midterkonsollen har du med gestures adgang til at styre hele systemet. Det fungerer glimrende og i langt hovedparten af tilfældene ganske upåklageligt. Man skal lige vænne sig til følsomheden – men sådan vil det til enhver tid være. Et område hvor der også imponeres her er håndskriftsgenkendelsen. Dagene hvor du skulle sidde og efterlade fedtede fingre på en touchskærm, eller værre endnu klikke rundt på et virtuelt keyboard er ovre. Når man i den indbyggede navigation skifter til håndskriftsgenkendelse, bliver indtastning af din destination et leg – og det foregår uden fejl, selv med en ganske skrækkelig håndskrift som min.

Mercedes EQC 400 giver selvfølgelig også frihed til at vælge udseendet i dit cockpit. Ikke kun gennem ambientebelysningen, men også i de digitale dashboards. Der er flere forskellige muligheder, som du selv manuelt kan vælge. Lige fra det futuristiske og over til langt mere klassiske visninger. Det er kun et spørgsmål om personlig præference. Tilmed kan det hele styres direkte fra rattet, hvilket er utrolig lækkert og tilføjer endnu mere tyngde til Mercedes’ argument om at sikkerheden er i fokus med EQC 400.

Jeg er selvfølgelig også nødt til kort at komme omkring lydsystemet. Burmeister på 510W. Først og fremmest passer designet af højttalerne som fod i hose, i EQC 400. De er en perfekt kombination af futurisme og besindig elegance. Lyden, som kan justeres gennem MBUX/Infotainment, efterlader mig med et indtryk af, at der virkelig er lagt mange timer i udvikling her. Både effekter som kræver brug af den indbyggede surround sound, og almindelig stereo fungerer særdeles imponerende. Uanset om du er til tungere bastoner, eller fokus på diskant, så kan Burmeister systemet levere noget som vil få dig til at føle dig hjemme, og give dig plads til at nyde musikken.

mercedes_eqc_400_burmeister.jpg

Overordnet set, er MBUX en udsøgt fornøjelse at anvende og Mercedes Benz har utvivlsomt fat i noget her, som andre bilproducenter kan lære meget af. Stemmegenkendelsen er fejlfri og samtalerne med assistenten virker naturlige som bruger – har du problemer med en kommando, så spørger du bare om hjælp. Sublimt!

Førerassistenter & autonom kørsel

Som du nok hurtigt bemærkede i indledningen, så har EQC 400 et væld af førerassistentsystemer, som letter førerens hverdag og samtidig øger sikkerheden markant. Jeg får desværre ikke mulighed for at komme ind på alle assistenterne, men du er naturligvis meget velkommen til at kontakte os på redaktionen med specifikke spørgsmål, så fortæller jeg gerne om oplevelserne med systemerne.

Den første jeg ønsker at fremhæve, kan virke triviel – men den automatiske parkeringsassistent er noget af det jeg igen og igen bliver imponeret af ved Mercedes. I testbilen har Mercedes taget den et skridt videre end sidst jeg havde med assistenten at gøre. Parkeringsassisten slår automatisk til ved lave hastigheder (eller kan aktiveres med en knap i centerkonsollen) og leder således efter P-pladser med de indbyggede kameraer og sensorer. Assistenten er i stand til at parkere både parallelt og almindeligt, ved at bakke ind i en bås. Først og fremmest formår assistenten at klemme den halvstore EQC 400 ind på parallel-pladser, som formentlig ville gøre selv de mest kompetente lidt i tvivl om det kunne lade sig gøre. Men som noget nyt siden sidst jeg brugte funktionen i en Mercedes, er den nu fuldstændig autonom. Det vil sige at efter du accepterer parkeringen slipper du rat og pedaler og så parkerer bilen helt af sig selv. Den skifter mellem fremdrift og bakgear, styrer rattet, blinker, med videre. Sikke en udførelse.

Vi skal selvfølgelig også snakke kørsel på motorveje. EQC 400 edition 1886 kommer med en perlerække af funktioner som skal gøre livet lettere og mere sikkert på motorvejene. Jeg kommer til at løbe løst gennem dem og fortælle lidt om mine erfaringer.

Først og fremmest Blind Spot Assist i sidespejlene er en sand fornøjelse. Det tager endnu et skridt i retning af at sikre føreren følelsen af totalt overblik og systemet er fantastisk til at advare, selv hvis man overser den røde advarsel i spejlet, og samtidig vil rattet trække dig tilbage i din bane. 

mercedes_eqc_400_stranden.jpg

Lanekeeping assist kender de fleste efterhånden, men den fortjener en kort reference, da Mercedes har formået at gøre den mere behagelig og langt mindre invasiv end man ofte ellers oplever. 

Den automatiske fartpilot og tilhørende funktioner – DISTRONIC – fungerer upåklageligt og er lysår foran mange andre automatiske fartpiloter. Kørslen foregår behageligt og uden følelsen af unødvendigt kraftige opbremsninger. Accelerationer foregår kontrolleret, fornuftigt og stadig tilpas hurtigt. 

Som en del af fartpiloten ligger også skiltegenkendelse og justering af fartpiloten herefter. I det store hele fungerer dette udmærket. Jeg må dog konkludere, at der desværre er nogen uhensigtsmæssigheder, som Mercedes bør korrigere med en firmware opdatering. Det drejer sig eksempelvis om når du kører igennem et almindeligt kløver-motorvejskryds (eksempler inkluderer Aarhus og Odense), så har den automatiske fartpilot en ubehagelig tendens til at læse, og følge, hastighedsskiltene i de tilstødende baner. Det betyder at du kommer kørende med 110km/t og pludselig bliver korrigeret til 90 eller 70km/t. De medfører en kraftig (og potentielt farlig) opbremsning, som mildest talt er ubehagelig.

Tilbage til det positive så er Nødkorridor funktionaliteten og den udvidede igangsætning på motorvej utroligt lækre og gør det til en leg (hvis det nogensinde er tilfældet?!) at holde i kø på motorvejen. 

Tager jeg skeen i den anden hånd et øjeblik, så må jeg overordnet sige at førerassistenterne i EQC 400 er særdeles imponerende. Lige fra genkendelsen af, og advarslen om, fodgængere ved fodgængerfelter - til justering af hastighed ved brug af navigationen, inklusive nedbremsning og tilpasning af hastighed hen til, og gennem, rundkørsler. Det er ganske enkelt en fornøjelse at være fører i bilen med det niveau at autonomitet. På samme tid fratager det ikke køreglæden ved bilen. Det er en imponerende balance Mercedes Benz har formået at ramme.

Afrunding

Mercedes EQC 400 edition 1886 har været et fornøjeligt bekendtskab. Bilen besidder et hav af kvaliteter og har ganske få ting som trækker ned i bedømmelsen. Blandt ting jeg ikke endnu har nævnt, er der for eksempel intet mindre end 5… FEM! USB-C stik i bilen. Tre til de to forreste pladser og to til de billige rækker. Den automatiske bagklap, med ”kick” funktion spiller 100% og kombineret med en god læssehøjde og mulighed for nemt at lægge bagsæderne ned med knapper i bagagerummet er selv denne del af bilen en fornøjelse. Der er masser af plads under normale omstændigheder, og lægges bagsæderne ned er der tale om et helt ocean af opbevaringsplads. De mange assistenter gør livet til en leg – både på de brede motorveje og de smalle byveje i de større byer, til trods for EQCs størrelse. 

mercedes_eqc_400_storby.jpg

Men hvor lander vi på Tweak skalaen?

Mercedes Benz EQC 400 edition 1886 lander på et solidt 9/10 og en Safe Buy award. Så sidder du måske og tænker: ”Safe buy?! – Hvordan det?” 

Ganske enkelt fordi du under ingen omstændigheder kan gå galt med EQC 400. Medmindre du er ude efter en lav sportsvogn selvfølgelig. Nej EQC 400 er ikke den billigste bil, men det er bestemt heller ikke den dyreste elbil der findes, og den byder ind med et utal af fornøjelser og en komfort som er tenderende til umulig at beskrive på tekst.

Pros:

- MBUX!
- Stemmegenkendelse
- Navigation
- Assistentsystemer
- Bilen der tilpasser sig dig
- Udstyr

Cons:

-Trænger til firmware update på skiltegenkendelse
- Manglende fuld integration med Spotify

Vores partnere