Horizon: Zero Dawn til PlayStation 4

Guerilla Games er tilbage på PlayStation 4, med deres nyeste spil, Horizon Zero Dawn. Det er et open world spil, lavet eksklusivt til PlayStation 4. Læs med for at finde ud af hvorfor Horizon Zero Dawn allerede nu er kandidat til årets spil på PlayStation 4 platformen.

I sidste uge udkom et nyt spil til PlayStation 4, som du måske har hørt om. Det går under navnet Horizon Zero Dawn, og er allerede fra lanceringsdagen blevet hyldet som en af de bedste nye IPs der er kommet til i de seneste år.

 

Horizon Zero Dawn har været under udvikling i snart 5 år, og er netop lanceret her i starten af marts 2017. Det er en helt ny IP, og dermed et ubeskrevet blad inden for gaming og spilserier. Og det er fedt at se, at der stadigvæk bliver investeret masser af tid og penge i at udvikle store AAA titler, med masser af indhold!

 

horizon_zero_dawn_tweak_dk

 

Horizon er et kæmpe stort spil, der finder sted i et open world miljø, hvor man kan interagere med næsten alt. Det låner elementer fra Metal gear Solid, Witcher 3, og BloodBorne, som sammen skaber en gennemført helhed.

Spillet er fyldt med mekaniske monstre, og går i sin enkelthed ud på at udforske den verden spillet foregår i, gennemføre missioner, og komme til bunds i de mysterier som gennemsyrer det kæmpe store univers.

 

Der er noget helt specielt ved at åbne bogen på en ubeskrevet side, og gå i gang med at opdage, undersøge og lære om denne. Horizon Zero Dawn er netop dette. Et helt nyt og ubeskrevet spil, som byder på en stor og spændende verden, med fantastisk mytologi, uhyrlige skabninger i form af meget aggressive maskiner, og spændende spørgsmål, som efterlader os som spillere, med et behov for at lige spille 5 minutter mere, så vi kan få en bid mere af historien.

 

Maskinerne har rejst:
Horizon Zero Dawn er et fantastisk spil, der byder os op til en ukendt dans, og det er en ren fornøjelse at være en del af den fortælling som langsomt udfolder sig for øjnene, i takt med at man kommer længere ind i spillet.

 

fighting_horizon_zero_dawn_tweak_dk

 

Det er et meget moderne spil, der er fyldt med action og med et meget fleksibelt kamp-system, hvor man kan modificere sine våben og spille på mange måder. Det har en historie som berører temaer der den dag i dag er lige så relevante, som de ville være i en post apokalyptisk fremtid, og det er ikke en overdrivelse at sige, at det er et af de spil, som er meget svært at lægge fra sig, når dagligdagens gøremål står på spring. Den mest præcise beskrivelse jeg kan komme med af spillet, er at det er en hybrid af Jurassic Park, som møder The Matrix. Som stor fan af begge film, er det kun ment på den mest positive måde!

 

Specifikationer:

  • Udgivelsesdato: 28. februar
  • Genre: Action / Role-Playing Game
  • Udgiver: SCEE
  • Udvikler: Guerrilla Games
  • Størrelse: 41 GB

Husk altid at tage en tur forbi PriceRunner.dk inden dit næste onlinekøb. Det kunne være der var lidt penge at spare, ved at sammenligne før du handler?

 

tweak_dk_pricerunner_logo_576px

 

Spillets historie:
Horizon Zero Dawn foregår langt ude i fremtiden. Faktisk så langt ude i fremtiden, at mennesket og maskiner har kæmpet mod hinanden, og menneskeheden er blevet reduceret til primitive stammefolk, der er bange for alt mekanisk. På samme tid har resterne af menneskeheden besejret maskinerne, og lever nu i en forsigtig darwinistisk verden med og mod maskinerne.

 

Spillet begynder med Aloy som spæd, hvor hun bliver givet til en udstødt jæger kaldet Rost, som får til opgave at opfostre Aloy. Hele forløbet er omgæret af mystik, og der går lang tid før man får svar på nogle af de mest centrale spørgsmål i spillet.

 

 

Allerede her, i de første minutter af spillet, sørger Guerilla Games for at danne grundlag for et spil, fuld af spænding og spørgsmål. Og spændingen og forventningen fortager sig aldrig. Horizon Zero Dawn åbner som et stort mysterium, og det er også det, som i store træk sørger for at drive spillets historie frem. Aloys søgen efter svar er omdrejningspunktet i historien, og også hvor vores fokus som spiller ligger. Det, og så selvfølgelig at smadre dino-mechs til højre og til venstre.

 

Efter Aloy er vokset op, forsøger hun at blive optaget som et fuldblodsmedlem af den lokale stamme, gennem et ritual kaldet the Proving. Dette er første skridt på vejen, til at finde ud af hvilken verden det er vi befinder os i, i Horizon.

 

Historien er som sådan ikke original, men låner elementer fra så mange andre sci-fi spil, film og serier. Vi lever i et post-apokalyptisk samfund, hvor maskinerne har rejst sig mod menneskerne, ikke ulig Terminator historierne. Men menneskeheden har været i stand til at slå tilbage, og formået at skabe et samfund, som overlever til trods for maskinerne. Eller det er i hvert fald hvad vi som spiller får at vide. For vi ved i starten af spillet intet om hvad der er op og ned, og om hvorvidt der bliver løjet for Aloy.

 

 

Historien finder sted så langt ude i fremtiden, at menneskerne har forkastet al teknologi, og er vendt tilbage til naturen. Spillet er gennemsyret af religion og primitive stammeideologier, med alt fra sol-konger, til moder jord, kaldet The All-mother i spillet.

Der eksisterer en skrøbelig balance mellem de overlevende maskiner, som for det meste minder om vores forhistoriske kæmper, dinosaurerne, og os mennesker. Men det er en balance der hænger i en tynd tråd, da maskinerne er begyndt at være mere aggressive, og det bliver en af Aloys missioner at finde ud af hvorfor.

 

foraging_horizon_zero_dawn_tweak_dk

 

Det er en af Guerilla Games mange genistreger, at man har valgt at maskinerne skal imitere dinosaurer, som den dag i dag, stadig eksisterer i vores bevidsthed som noget større og mere fantastisk, end noget dyr findes i dag. De har formået at give liv til de her fantastiske skabninger, og giver os som spiller, fornemmelsen af at bevæge os rundt på Isla Sorna fra Jurassic Park III. En helt og aldeles vild natur, præget af brutale rovdyr, hvor man er tvunget til at udnytte alle tilgængelige ressourcer for at overleve. Man står tilbage med en æterisk følelse af, at have oplevet noget som kun få får mulighed for. Som Jeff Goldblum sagde I Jurassiv Park, ”nature will always find a way”.

 

I denne post-apokalyptiske verden, er det op til Aloy at genfinde hendes egen fortid, og finde ud af hvad der er der er sket, samt hvad det er der foregår i nutiden. Det er en historie der arbejder i flere dimensioner, men med fokus på Aloy og hendes udvikling. Det er også det som gør den spændende, og holdte og stadig holder mig fanget.

 

Det menneskelige element i spillet er det som holder os tryllebundet foran skærmen. Når man vandrer rundt i faldefærdige landsbyer eller store metropoler, kan man interagere med mange af NPC’erne der findes. De har hver især deres egen ofte rige historie at berette om og tilføjer meget til den store verden som Guerilla Games har bygget til os. Den er rig på lore og ting der skal udforskes. Følelserne står som skrevet i ansigtet på Aloy i spillet, og det er også en af de mest dragene ting i mellemsekvenserne. Specielt øjnene er udtryksfulde og har masser af liv.

 

 

Spillet er fyldt med ressourcer, ikke ulig Witcher 3 og Tomb Raider spillene. Man skal sørge for at samle urter, træ, metaldele fra robotterne man nedlægger osv op, så man kan gå til sin crafting menu, og crafte nye og bedre våben. Aloy har også her mulighed for at opgradere hendes våben med forskellige modifikationer. Aloys våben har primært rod i de klassiske hunter/gatherer typer af våben, såsom bue og pil, spyd og så videre, men disse kan alle opgraderes betydeligt med modificeringerne. Det kan være modificeringer som øger skade, hastighed og så videre.

Ressourcerne kan også bruges til at købe nye items hos traders man møder undervejs i spillet, hvor man kan købe nye og bedre våben, som så igen kan modificeres og opgraderes.

 

horizon_zero_dawnbattle_analysis_tweak_dk

 

I spillet findes der to primære kategorier af ressourcer. Der er herbs, som giver liv. Disse kan indtages ved at trykke pil ned på controlleren, og så er der craftable ressourcer, som metaldele man kan lave pile af. Og der er masser af ressourcer at samle op, så man kan komme i gang med at crafte. Man bruger i spillet trekanten på controlleren, til at samle ressourcer og loote nedlagte fjender.

 

Spillets karakterer:
Spillet er fyldt af karakterer, sidequests og lore, som kun bygger oven på det i forvejen store univers der er Horizon Zero Dawn. Der er masser af bi-karakterer i spillet, som Aloy møder, hjælper eller skændes med på sin vej.

 

Der er mange faktioner i spillet, og den føste vi møder er den meget primitive stamme som Aloy er blevet udstødt fra som spæd. De tilbeder jordens gudinde, kaldet The All-mother, og leder tankerne hen på en gammeldags indianerstamme, som lever gennem stammens shamaner.

 

Aloys personlighed er det der sørger for at holde os spillere fanget i universet i Horizon, og også det der gør at man investerer sig mere i hendes rejse mod sandheden og hendes personlige udvikling.
Hun fremstår som en charmerende ung kvinde, plaget af verdens måske mest centrale spørgsmål. Hvem er jeg? I Aloys tilfælde er det dog et meget konkret spørgsmål, da hun ikke kender hendes eget ophav. Aloy er en karakter som er sjov, charmerende og har lækkert hår. Hun agerer nobelt i næsten alle henseender, og er tilbøjelig til at hjælpe dem der har brug for hjælp. Hun er post-apokalypsens svar på Batman.

 

Horizon Zero Dawn™_20170302175629

 

En del af historien og karakterudviklingen i spillet er afhængig af de valg man foretager sig. På nøglesteder i spillet, får man mulighed for at vælge en eller flere handlinger, som kommer til at påvirke resten af spillet. Tænk på spil fra Telltale, så er du ikke helt gal på den. Det er dog kun i mindre grad at man skal foretage disse valg. Det meste af historien og karakterudviklingen er allerede forudbestemt.

 

Aloys dialog med andre karakterer i spillet er også præget af hendes til tider sarkastiske natur. Der er små jokes som de personer Aloy snakker med slet ikke fanger, hvilket kun gør spillet så meget sjovere for os. Vi kommer til at dele de små spidse kommentarer med Aloy.

 

Kamp systemet:
Spillets mest centrale element, er kampene mod maskinerne. De maskiner man oftest støder på, minder mest af alt om en raptor, og er yderst skrækindjagende. De er watchers, og fungerer som første mobile vagter for de andre maskiner.

 

Kampene foregår på et hav af møder, alt efter hvordan man vælger at organisere sit skill tree. Man kan gå i melee med sit spyd, hvor man svinger det rundt som en anden Donatello, til maskinerne ikke har mere lys i LED øjnene. Man kan angribe på lang afstand, med sin bue og pil, og nedlægge dem inden de kommer tæt på Aloy. Sidst, men ikke mindst, så har man mulighed for at udnytte sin stealth til at lave kills. Ligemeget hvilken af metoderne man vælger til at angribe med, er de alle karakteriseret ved at Aloy er et fysik pragteksemplar, der er meget smidig og har en nærmest uudtømmelig stamina. Det ser rigtig flot ud, og kan til tider minde mere om et action beat’em’up, end et open world spil.

 

horizon_zero_dawn_analysis_aloy_tweak_dk

 

Hver maskine har sine egne kendetegn og svagheder. Der findes i alt 26 arter af maskiner som løber frit rundt i den store verden. Alle maskinerne kan scannes, ved at bruge Aloys Focus, som man aktiverer ved at klikke på R3. Hendes Focus er et efterladenskab fra teknologi-tidsalderen, og er et af de eneste tilbageværende klenodier, som stadig virker. Med sit Focus, får Aloy en masse informationer serveret i en slags HUD foran øjnene. Det er ikke ulig systemet fra The Witcher.

 

Ofte er det en fordel at kombinere de forskellige kampstile, så man starter med bue og en flammepil, hvor man har mulighed for at detonere udsatte områder på maskinerne. Derefter ender kampene ofte i en melee dans mellem Aloy og bæsterne, som selvfølgelig skal have Aloy som sejrskvinde.

Det er et kampsystem der virker flydende og særdeles veludviklet. Der er stor synergi mellem de forskellige måder at kæmpe på, of det udvikler sig oftest til en hektisk kamp for overlevelse, hvor det gælder om at have aflæst og lært ens måls taktikker. Det er sjovt og udfordrende, og en af de mest tiltalende dele ved Horizon Zero Dawn.

 

Det er et nådesløst system, hvor alle maskiner reagerer aggressivt over for Aloy, lige så snart hun er spottet. Når de agerer og reagerer på Aloy, er alle maskinerne nærmest fotorealistiske. De slår med halen, bider med munden, eller angriber ved at charge mod Aloy. Man er derfor ofte nødt til at lære dansen der består i at væve sig udenom angreb, lave kropsfald til siden for at manøvrere rundt om maskinerne, for så at angribe dem på flankerne.

 

horizon_zero_dawn_mount_avatar__tweak_dk

 

Aloy udvikler sine talenter via et skill tree, som man får point til hver gang man stiger i level. Der findes tre retninger man kan gå, hvor den ene er Prowler og udvikler hendes steath potentiale. Den anden retning er Brave og handler mere om direkte combat, mens den sidste er som Forager, der selvsagt handler om de ressourcer som Aloy samler ind i spillet.

 

Af de mest nævneværdige, er der mulighed for at lære en bullettime skill, som sænker tiden mens man sigter med buen, i få sekunder. Så har man bedre mulighed for at ramme de svage punkter på maskinerne. Eller muligheden for at Override maskinernes styresystem, så man kan kontrollere dem i begrænsede tidsintervaller.

 

 

Derudover får hun undervejs i spillet adgang til en række redskaber, som for eksempel hendes Ropecaster, der skyder reb, der binder sig om hendes fjender. Der findes en række af disse gadgets, som både er sjove i teori og praksis. Anvendeligheden af dem derimod, er ikke så stor i spillet. De virker fint, men der er ingen grund til at bruge dem.

 

Senere i spillet, lærer Aloy at tage kontrol med nogle af maskinerne, og kan dermed få dem til at kæmpe imod hinanden, eller bruge dem som transportmidler.

 

Gameplay:
Spillet er en fornøjelse at fordybe sig i, fordi det er gennemført ned til mindste detalje. Det gælder også gameplayet, som sidder lige i skabet. Der er en god balance mellem action, udforskning og historie, og spillet styrer perfekt. Alt kan tilgås let og hurtigt fra controlleren, og har du spillet et hvilket som helst tredjepersonsspil på PlayStation før, vil du ikke få problemer med at komme i gang med, og mestre Aloy.

 

Horizon handler i store træk om at bevæge sig fra A til B, samle ressourcer undervejs, og nedkæmpe fjender ved punkt B. Dette gentager sig igen og igen, men bliver aldrig kedeligt, da man kan vælge at spille spillet på flere måder. Derudover er der stor variation i hvordan fjenderne agerer, da der findes en masse unikke bevæge- og angrebsmønstre, og forskellige reaktioner på de aktioner som Aloy foretager sig.

 

horizon_zero_dawn_map__tweak_dk

 

Selve forager systemet fungerer fint, og Aloy er i stand til at samle herbs op undervejs i spillet, som hun kan bruge til at crafte potions og få mere HP, når det er nødvendigt. Derudover er Aloy også i stand til at harvest ressourcer fra metalkæmperne hun nedlægger, som kan bruges til at crafte og opgradere våben.

 

Grafik:
Horizon Zero Dawn er noget af det flotteste som PlayStation 4 kan præstere på nuværende tidspunkt. Har man en PlayStation Pro, kan man spille i 4k ved 30 fps. Og det er med HDR.
Under testen, glimrede spillet ved, at få min PlayStation Pro til at brokke sig under længere gaming sessions. Blæserne kom på en prøve. Det er det første spil som virkelig har presset den nyere Pro på denne måde.

 

Grafikken er som sagt i en klasse helt for sig på PlayStation 4 platformen. For det første er karaktermodellerne af hovedpersonerne helt gennemført, ned til mindste detalje. Som nævnt tidligere, er specielt øjnene særdeles udtryksfulde.

 

 

Karaktermodellerne og animationer er flotte og livagtige at se på, og miljøet man bevæger sig rundt i er meget dynamisk. Der er mulighed for at interagere med næsten alt, som kan ødelægges eller reagerer på Aloys tilstedeværelse. Man kan se vinden bevæge sig hen over sletterne, ved at græsset forsigtigt bøjer sig i vinden, ligeledes kan man se når Aloy bevæger sig ind i skjul i det høje græs. Som noget helt specielt, skal lyspartiklerne nævnes, som er utroligt flotte, og hjælper med at give nogle af de her helt fantastiske screenshots som I kan se her i anmeldelsen.

 

Rent grafisk, er Horizon Zero Dawn i en klasse for sig selv inden for konsol-platformerne. Der er meget få spil der har præsteret noget lignende. Detaljegraden er utrolig høj, specielt for karaktererne og mecha-dinosauerne.

Landskabet er det som fuldender det grafiske udtryk, hvor Guerilla Games ikke har efterladt noget til tilfældighederne. Det post-apokalyptiske landskab er på en og samme tid utroligt flot at se på, og til tider særdeles skræmmende. Der er snefyldte bjergtinder og sommeragtige enge, blandet sammen med små områder der minder mere om et efterår.

 

fighting_horizon_zero_dawn_tweak_dk

 

Alt dette er omgivet af meget flotte lyspartikler, og en låst FPS på 30. Det er noget som konsoller får masser af kritik for, men det er ikke noget der påvirker Horizon Zero Dawns fantastiske opbygning. De 30 FPS kører som smurt, og man oplever på intet tidspunkt et fald i frames.

Jeg runder testen af spillet af med at sige at det er det mest imponerende spil jeg har haft fornøjelsen af at spille i år, og jeg håber at se mange flere af disse i resten af 2017. Det er ikke for tidligt at udråbe Horizon til et af årets bedste spil, og jeg håber på at få muligheden for at spille mange flere som disse i løbet af 2017.

 

Pris:
Spillet kan købes online i PlayStation Store, eller i butikker. Vi har været et smut forbi PriceRunner.dk og fundet den bedste pris til dig. Horizon Zero Dawn kan erhverves for 449,00.- DKK inkl. fragt. Det er en standard pris for et helt nyt spil, og en rigtig god pris, for et at årets bedste spiludgivelser.

 

Er du interesseret i at læse mere om spillet, kan du klikke på PlayStation logoet herunder, for at kommer til PlayStation danmarks hjemmeside.

 

tweak_dk_ps4_logo_576px

 

Konklusion:
Jeg er så imponeret over Guerilla Games og deres nye spil, Horizon Zero Dawn. De har formået at gøre hvad kun få spil stadig kan, ved en efterhånden voksen mand, med et barnligt sind. For mig, er Horizon Zero Dawn et spil der drager mig ind i historien, og formår at få mig til at investere mig i karaktererne. Det er en smukt fortalt historie, som bliver leveret på bedste maner. Horizon Zero Dawn kunne lige så godt være HBOs nyeste serie, i stil med Game of Thrones, men HBO ville aldrig være i stand til at fortælle historien på samme overbevisende maner. Horizons historie, er et stort mysterium som tigger om at blive løst. Og det er jeg ikke stærk nok til at sige nej til.

 

Spillet bygger hovedsageligt på kampelementer, som er gennemført på smukkeste vis. Det er yderst tilfredsstillende at udforske ens skill tree, og udarbejde strategier til at nedlægge fjenderne. Det visuelle udtryk fuldender et næsten komplet spil, og der er ikke en finger at sætte på det. Guerilla Games har formået at presse citronen maximalt i forhold til hvad der er muligt at presse ud af et PlayStation 4 system. Og de har fået imponerende resultater.

 

Historien i Horizon er fuld af mysterier fra start til slut, og rigtig godt skrevet. Alt i alt, er Horizon Zero Dawn et rigtig godt bud på årets PlayStation 4 spil, eller endda årets bedste spil i 2017. Horizon indeholder alt det der gør et spil stort, og vil være mit go to spil, når jeg skal anbefale et spil med mange timers underholdning i den nærmeste fremtid.

 

Vi slutter af med at give Horizon en karakter på 10 ud af 10. Det er et sublimt spil, som alle gamere bør få mulighed for at spille, og hvis du ejer en PlayStation 4, vil jeg anbefale dig at anskaffe Horizon Zero Dawn lige så snart du har tid til at fordybe dig i spillet.

 

Godt:

  • Flot grafik
  • God historie
  • Let at gå til
  • Helt ny IP, så alt er ukendt
  • God dialog
  • Masser af indhold i spillet

 

Mindre godt:

  • Låst til 30 frames per second

 

English summary:

I am so impressed with Guerilla Games and their new game, Horizon Zero Dawn. They have managed to do what few games still has the ability to do to a now grown man with a childish mind. For me, Horizon Zero Dawn is a game that draws me into the story and manage to get me to invest myself in the characters. It is a beautifully told story, which is delivered in the best possible manner. Horizon Zero Dawn might as well be HBO's newest series in the style of Game of Thrones, but HBO would never be able to tell the story in the same convincing manner. The history of Horizon, is a great mystery, begging the player to be solved. And I'm not strong enough to say no to.
 
The game is based mainly on combat elements, carried out beautifully. It is extremely satisfying to explore the skill tree, and develop strategies to take down enemies. The visual expression completes an almost perfect game, and there is not a finger to put on it. Guerilla Games has managed to squeeze the lemon, in relation to what is possible to squeeze out of a PlayStation 4 system. And they have had impressive results.
 
The story of Horizon is full of mysteries from start to finish, and very well written. Overall, Horizon Zero Dawn an excellent example of this year's PlayStation 4 games, or even the year's best games of 2017. Horizon provides everything that makes a game great, and will be my go-to game when I have to recommend a game with many hours of entertainment in the near future.
 
We conclude with giving Horizon score of 10 out of 10. It is a sublime game that all gamers should get the opportunity to play, and if you own a PlayStation 4, I recommend you to acquire Horizon Zero Dawn as once you have the time to immerse yourself in the game. 

 

Good:

  • Beautiful graphics
  • Great story
  • Easy to learn to play
  • New IP, everything is unknown and exciting
  • Great voiceover and script
  • Lots of stuff to do besides the central story

Less good:

  • Locked at 30 frames per second

Vores partnere