Test af Call of Duty Black Ops 3

For lidt over en uge siden udkom det nyeste spil i Call of Duty franchisen. Med Call of Duty Black Ops 3, er Treyarch tilbage med en af de sjoveste, flotteste og mest hæsblæsende CoD spil til dato. Læs med her, og find ud af hvorfor vi på Tweak.dk er så vilde med den nye version af spillet.

Treyarch Activision er tilbage med endnu et spil i Call of Duty serien, nemlig CoD Black Ops 3. I de sidste par Call of Duty spil, har fornyelsen bestået i at sætte spillet til at foregå i fremtiden, hvor vi har fået mere tech, større, federe og endnu vildere våben, samt exo-skeletons. Call of Duty Black Ops 3 følger også dette mønster, og spillet foregår derfor i den nære fremtid, hvor man spiller en soldat som er halvt mand og halvt maskine.

 

tweak_dk_cod_blackops3_01 

 

Endnu engang bliver der introduceret nogle nye elementer til spillet, som formår at forny de efterhånden stereotype fremtids FPS spil, og dermed bibeholder Call of Duty Black Ops 3 en følelse af udvikling, samt morskaben ved at dykke ned i endnu et Call of Duty spil.

 

 

Gameplay:
Call of Duty er som altid en treenighed. Først og fremmest er der kampagnedelen, som på PlayStation 4 kan spilles af to spillere lokalt. Det gør kampagnen meget sjovere, at have en at dele den med. Spillet fungerer superfint i splitscreen.

 

Anden del, er den vanedannende multiplayer, som også er det, der gør at vi vender tilbage til Call of Duty franchisen år efter år. Sidst, men ikke mindst, så er der Zombie mode, som absolut er en af vores favorit features ved Call of Duty serien.

 

Treyarchs Black Ops serie er kendt for sine konspirationsteorier og historiske twists, og Black Ops 3 følger i de samme fodspor. Det meste af tiden i kampagnedelen går med at finde ud af hvad der rent faktisk sker historiemæssigt, fordi man bliver kastet fra den ene mission, til den næste.

 


Spillet finder sted i år 2070, hvor mekaniske supersoldater kæmper mod hære af robotter, i en verden som er i konstant krig. Efter at have gennemspillet en meget brutal åbningssekvens, ender man som hovedpersonen, med at være medlem af en eliteenhed af soldater med mekaniske arme og ben. 

 

Takket være et koncept i spillet, der kaldes DNI, eller Direkte Neuralt Interface, bliver soldaterne til supersoldater. DNI er et stykke hardware der opereres ind i en soldat, så man kan kommunikere trådløst med andre soldater i ens eliteenhed. Derudover giver DNI også mulighed for at hacke computere, droner, løslade sværme af nano-bots som forvirrer fjenden, og en række andre vanvittige evner, som man får mulighed for at låse op for og opgradere i løbet af spillet.

 

Historien har masser af potentiale, og allerede efter 5 minutter, var vi klar over hvorfor spillet er anbefalet fra 17 år og op. Der er vold og gore en masse. Men selvom historien starter med fuld fart på, så mister den momentum, og spillets historie er bare ikke i stand til at levere hvad det lægger op til.

 

Meget af dette skyldes at der er så meget forvirring om hvad der sker omkring én som spiller, hvem man kæmper imod i den næste mission, og hvorfor.

 

Fordi spillet foregår så langt ude i fremtiden er det svært at nikke genkendende til mange af de udtryk de bruger, de historiske begivenheder der bliver henvist til, og i det hele taget er det bare svært som spiller at finde et ståsted. Det er svært at føle en forbindelse med hovedpersonen og tage spillet seriøst, fordi alt er så fremmed, og fordi man aldrig finder ud af hvorfor alle de forskellige faktioner man støder på i spillet, er i krig med hinanden.

 

tweak_dk_cod_blackops3_04 

 

Black Ops 3 kampagnen har gode momenter, og nogle steder gør den det rigtig godt. Man har som spiller nu mulighed for at tilpasse ens loadout før en mission. Det inkluderer våben, cyber-abilities og udseende. Det sker i et ”safe house”, mellem missionerne. Manglen på mulighed for tilpasning af loadout, var et af kritikpunkterne vi havde mod sidste års Call of Duty: Advanced Warfare, og det er en kanon tilføjelse. Man har flere måder at løse en mission på, og det gør det bare sjovere at spille spillet.

 

Der er også tilføjet nye og mere hårdføre fjender, som i takt med at man kommer længere ind i spillet bare bliver mere frustrerende. De er så godt pakket ind i tung panser, at de tager hundredevis af kugler, granater og missiler for at gå ned.

 

En rar feature i spillet, er dog at man altid kan gå til menuen og justere sværhedsgraden. Det er ikke ret sportsligt, men enkelte steder er det bare nødvendigt i kampagnen, medmindre man har reflekser som et 10 årigt barn, eller Padic fra vores eget TeamTweak.

 

En ny super fed feature, er muligheden for at løbe på væggene. Ved at hoppe ind mod en væg når man sprinter, har spillere mulighed for at løbe på væggene. Det er et rent adrenalin sus at hoppe ud fra sit skjul, sprinte mod en væg, hoppe op på væggen og løbe mod fjende med siden til, for at sprøjte kugler til højre og venstre mod dem. Det er virkelig en god tilføjelse, og også en af grundene til at det føles som en videreudvikling i forhold til tidligere spil.

 

tweak_dk_cod_blackops3_03

Vores partnere