Call of Duty: Modern Warfare - Anmeldelse

cod-modern-warfare-soldiers-uhdpaper.com-4K-5.981-wp.thumbnail
Call of Duty serien er gået tilbage til guldalderen for CoD serien og, har taget de ting med, som gjorde serien populær og finpudset dem af til 2019. Vi har taget et kig på Call of Duty: Modern Warfare, og giver vores mening med i en grundig anmeldelse.


Call of Duty serien er efterhånden en fast del af landskabet inden for gaming, og strækker sig tilbage til 2003, hvor det første Call of Duty spil udkom.

Serien har bragt mange gode oplevelser med sig og medrivende actionsekvenser i singleplayer historierne. Det er dog ikke til at komme uden om, at online multiplayer delen over de seneste par spil i Call of Duty: Modern Warfare serien, er det som har fyldt mest. 

Call-of-Duty-Feature-Image.jpg

Dette blev understreget i stor stil i sidste spil i serien, Black Ops 4, som slet ikke have en singleplayer del med i bagagen. Det udløste en del kritik af spillet, som kom i slipstrømmen på faldende popularitet, over de seneste par Call of Duty: Modern Warfare frigivelser.

Forsøg med forskellige indgangsvinkler til FPS genren, som Call of Duty på mange måder var med til at skabe, har ikke rigtigt fanget publikummet. SciFi og nær fremtids-verden med alternative tech våben og evner, har ikke helt slået igennem efter hensigten, og selv et spring tilbage til Anden Verdenskrig, var ikke helt nok til at få folk op og stå over Call of Duty. 

Et af de mest populære spil i serien har helt sikkert været Modern Warfare, og det er derfor måske ikke ligefrem en overraskelse, at udvikleren Infinity Ward, har valgt at vende tilbage til dette scenarie med det nyeste spil, Call of Duty serien, som har fået det samme navn som originalen fra 2007. 


Se vores anmeldelse i videoformat lige her eller læs videre længere nede.  


Det tekniske:

Call of Duty: Mordern Warfare er tilgængeligt på både PC, Xbox One og PlayStation 4. 


Minimum Requirements

· OS: Windows 7 64-Bit (SP1) or Windows 10 64-Bit (1709 or later)

· CPU: Intel Core i5 2500k or AMD equivalent

· Video: Nvidia GeForce GTX 670 2GB / GTX 1650 4GB or AMD Radeon HD 7950

· RAM: 8GB RAM

· HDD: 175GB HD space

· Network: Broadband Internet connection

· Sound Card: DirectX Compatible

team-cod-game.jpg


Recommended Requirements

· Requires DirectX 12 compatible system

· OS: Windows 10 64 Bit (latest Service Pack)

· CPU: Intel Core i7 4770k or AMD equivalent

· Video: Nvidia GeForce GTX 970 4GB / GTX 1660 6GB or AMD Radeon R9 390 / AMD RX 580

· RAM: 12GB RAM

· HDD: 175GB HD space

· Network: Broadband Internet connection

· Sound Card: DirectX Compatible


Vores version er testet på PC, hvor spillet skal installeres og køres igennem Blizzards Battlenet app. 


Testsystemet består af: 

Intel i9-9900K, 32 GB DDR4 RAM ved 3200 MHz og et RTX 2080Ti grafikkort. Spillet blev testet på en ultrawide skærm med en opløsning på 3440x1440, og indstillingerne var under testen indstillet på det maksimale med RTX funktionerne slået til. 


Singleplayer:

Det første nye tiltag er, at vi nu har singelplayer delen tilbage, hvilket er rigtigt lækkert. Personligt har jeg med stor fornøjelse spillet næsten samtlige singelplayer  kampagner i Call of Duty spillene. Selvom de ikke nødvendigvis er drevet af dybe og skelsættende historier, og kvaliteten af dem har varieret en del over årene, så har det været let tilgængelige og ikke mindst underholdende spil. 

cod-trailer-spil.jpg

I det nye Call of Duty er vi tilbage til de samme rødder, som gjorde Call of Duty fedt. Singleplayer kampagnen er helt klart den bedste i serien siden Black Ops 1 fra 2010. Der er få nye, men velimplementerede elementer, og ellers er det primært de elementer, som mange kender og elsker fra Call of Duty kampagner. 

Plottet er den klassiske kamp i mellem godt og ondt - med en masse moralske og etiske gråzoner. Jeg vil ikke gå alt for meget i detaljer med omtalte, men lade jer opleve den på egen hånd. Det er en moderne historie centreret omkring stormagters indbyrdes kamp, som kommer til udtryk både gennem moderne terrorangreb i London og en frihedskamp i et fiktivt mellemøstlig land. 

terror-london-call-of-duty.jpg

Det er en rå og brutal historie, og den advarsel om vold, der kommer hver gang man starter sit singleplayer spil op, er bestemt ikke bare for sjov. Call of Duty: Modern Warfare er ikke for de sarte sjæle, og både uskyldige, og tilmed børn, bliver fanget i krydsilden i den brutale singleplayer kampagne. 

Historien er ikke den dybeste i genren, men den fungerer som et godt bagtæppe, som spillets action-sekvenser kan spilles op af. I sidste ende er det netop de dele, og måske knap så meget historien, der er styrken ved Call of Duty, hvilket også har været tilfældet tidligere. 

I klassisk Call of Duty stil, er det et meget lineært spil. Det er langt fra de open world spil med en stor og verdensomspændende historie, der former sig efter spillerens valg, og det synes jeg ærligt talt er en god afveksling. 

Man bliver en del af en hæsblæsende actionfilm med en længde på omkring 5-6 timer, alt efter hvor mange gange man dør undervejs. Det hele er dog skruet så godt sammen, at jeg endte med at sidde tilbage og have lyst til mere. 

farrah-cod.jpg

Du følger flere forskellige karakterer igennem spillet, og oplever tingene fra deres del af historien, hvilket giver en god variation i de forskellige missioner, der stadig formår at være bundet rigtigt fint sammen.

Det er også et gensyn med fan favoritter som Captain John Price, der er tilbage med et brag. Der er også andre gode klassiske elementer, fra den originale Modern Warfare serie, som vender tilbage. Så der er fede sniper missioner, med dig og Price, der gemmer jer i skyggerne, og mulighed for at lade døden regne ned fra himlen fra en kamphelikopter. 

price-modern-warfare-pc.jpg

Det er i det hele taget en god tilbagevenden til den formel, der virkede så forbandet for Modern Warfare i sin tid. Det er lækkert at se det genskabt i det nye spil, som bygger fint videre på den verden, med små hints og henvisninger hele vejen igennem. 

Singleplayer delen er ubetinget den bedste jeg har spillet i et Call of Duty spil længe, og det er en som jeg sagtens kan se mig selv spille igennem flere gange. 


Multiplayer: 

Den del der dog uden sammenligning fylder mest med Call of Duty er naturligvis multiplayer delen. Her er posen også blevet rystet lidt i forhold til de sidste par spil i serien, og resultatet er efter min mening blevet rigtigt godt. 

Helt på samme måde, som de har gjort i Single Player delen, er det i Multiplayer også retur til det mere klassiske setup. Så væk er de SciFi elementer og historier fra den nære fremtid, med soldater med jetpacks eller andre mekaniske hjælpemidler, så der kunne springes super højt eller løbes på væggene.  

multiplayer-kill-cod.jpg

Det er mere realistisk og nede på jorden nu, hvis man da kan sige det, om de alligevel ret hæsblæsende kampe man kommer ud i. 

Hastigheden på spillet er blevet sat en anelse ned. Det er dels fordi det er uden alle de tekniske hjælpemidler, som betød man kunne løbe hurtigere og springe højere, men også til dels fordi det nu tager længere tid, fx at sigte ned af geværet eller se igennem sit scope. 

Samtidigt dør man også noget hurtigere end tidligere, så det sammen med de andre ting ligger lidt op til at man tænker sig lidt mere om, og ikke bare stormer frem over stepperne. 

Det vil der sikkert være nogen, der synes er et skridt tilbage, men personligt kan jeg rigtigt godt li’ det. Det give ren lidt mere realistisk tilgang til spillet, som jeg ihvertfald sætter pris på.  

Der er et væld af forskellige modes man kan spille, og hvilken man synes er den bedste er nok meget en smagssag. Der er naturligvis den klassiske Team Deathmatch, men også de mere objektiv baserede modes, som Headquarters, Domination og Search and Destroy.

multiplayer-score-cod.jpg

Der er dog også lidt nyt under solen i form af fx Cyber Attack, som er lidt en omvendt Capture the Flag, hvor de to hold skal finde en EMP detonator. Den skal derefter bringes til modstanderholdets base for at ødelægge deres data center. 

Gunfight spilles af to hold af to personer på meget små kort. Alle starter med nøjagtigt det samme sæt våben og udstyr, og så går det ud på at få ramt på det andet hold. Våben og udstyr skifter tilfældigt i mellem nogen af runderne, så man skal hele tiden forholde sig lidt anderledes til tingene. 

Endeligt er der Groundwar, som er Call of Duty versionen af Battlefield, hvor det er store hold på et større kort, og hvor der også er kørertøjer og andet udstyr, man kan bruge undervejs. Det er noget mere kaotisk og kan virke lidt uoverskueligt, hvis man ikke spiller sammen med nogen man kender, og man kan koordinere med. 

Det er sjovt og underholdende, men når ikke helt op på siden af Battlefield i graden af storslåede og episke kampe. Samtidigt er det ret begrænset med kun tre kort at spille på indtil videre, efter der er kommet endnu et kort med i seneste opdatering. 


Grej

En stor del af Call of Duty multiplayer er også at samle XP, for at kunne låse op for nye våben og evner, men også gøre det samme for de enkelte våben, for at få nyt tilbehør undervejs. 

Det fylder stadig meget i det nye Call of Duty, men heldigvis er det hele pt. spilbaseret. Det vil sige, at man ikke kan købe sig til store fordele ved at smide penge efter spillet. Det hele skal låses op ved at spille spillet og bruge de forskellige våben. 

weaponsmith-m4-cod.jpg

Der er UTROLIGT meget man kan låse op for, og det giver en dejlig tilfredsstillelse at kunne se tingene dukke op efterhånden som man spiller. 

Man kan tilpasse sin spillestil igennem valget af tilbehør til sit våben, der kan påvirke forskellige ting som hastighed, nøjagtighed og en masse andet. Det kan så suppleres af perks, som kan underbygge tilbehøret på dit våben eller give andre fordele. 

Det hele fungerer rigtigt godt, og for våbennørderne derude er der masser at kaste sig over i den del af spillet. Jeg har allerede brugt ret lang tid på at sidde, og tilpasse våben og prøve forskellige kombinationer af, for at få det bedste resultat. 

killstreak-modern-warfare-cod.jpg

En anden brik i det puslespil er Field Upgrades, som er en evne der kan give forskellige boosts, med mulighed for fx at blive sværere at høre når du bevæger dig rundt, giver dig en lille recon drone eller giver dig muligheden for at smide ammunition til dig selv eller dit hold. 

Field Upgrades har en cooldown, som varierer alt efter, hvilken evne der er tale om. 


Ydelse og grafik

Jeg har testet spillet på en PC med en Intel i9-9900, 32 Gigabytes RAM og et RTX 2080Ti grafikkort på en 100 Hz Ultravide skærm med en opløsning på 3440x1440, så jeg har haft nogen af de bedste forudsætninger for at nyde spillet i fulde drag. 

Modern Warfare ser forbandet godt ud, specielt hvis man har muligheden for at skrue op for detaljerne, og gøre brug af RTX belysningen. Heldigvis skalere det dog også godt, så selv på maskiner uden helt så mange hestekræfter, som den jeg har testet på, er det et smukt spil.

dark-call-of-duty-singleplayer.jpg

Call of Duty: Moderns Warfare er helt klart et af de spil, der er med til rigtigt godt at vise, hvad der er muligheder for med moderne PC hardware. 

Karakteranimationrene er også utroligt veludførte, og det er sammen med den generelle detaljegrad i spillet, med til at give en utrolig god oplevelse af spillet. 

Jeg oplevede et par bugs undervejs, men heldigvis var de fleste af dem ikke i selve gameplay delen af spillet. Af en eller anden grund, så lader det til at der er problemer med at få menuer og cut scenes til at virke ordentligt. 

Startskærmen i spillet hakker og fryser på vej ind i spillet nærmest hver gang. Det samme sker ind imellem med de cutscenes, der er i Singleplayer delen. Billedet fryser i kortere eller længere perioder, mens lyden fortsætter. Billedet forsøger så at indhente, hvilket kun lykkedes ind imellem, og ellers er man tvunget til at se resten igennem med lyd og billede ud af sync.

Det er små irritationsmomenter, men som sagt heldigvis ikke noget der påvirker spillet, når først man er i gang med missionerne. 

sniper-mission-modern-warfare.jpg

Jeg oplevede en enkelt gang en bug, hvor nogen af mine NPC følgesvende pludseligt mistede hovedet rent grafisk, men det var relativt kortvarigt. Eller har jeg et par gange også oplevet, at texturekvaliteten, på visse elementer i spillet, pludseligt blevet meget dårlig.

Bortset fra de problemer, der var med cutscenes mellem missionerne, så var de bugs jeg oplevede kun meget kortvarige, og de var kun af visuel karakter og ikke noget der forstyrrede spillet som sådan. 

Jeg oplevede på intet tidspunkt nogen bugs eller problemer i spillets multiplayer del, hvor det klart ville have været mere frustrerende.

Ellers var ydelsen i spillet super solid med en stabil framerate, der på lå omkring 80-100 FPS, alt efter hvilket map/mission jeg spillede. 


Lyd: 

Lyden er et kapitel for sig selv om fortjener ros. Hvis man har mulighed for det, bør man virkeligt spille Modern Warfare på et solidt surround anlæg, eller med et godt headset for der er kræset for detaljerne. 

Det er alt fra miljøet omkring en, til tilfredsstillende lyde på dine eller fjendernes våben, brugte pertrohylstre der falder til jorden og kuglerne der flyver hen over hovedet på dig. Lydbilledet er i den grad med til at trække dig med ind i handlingen, og man kan bruge de lyde, som omgivelserne og modstanderne laver, til at få overhånden.

Der er også indbygget små ordudvekslinger imellem dig og dine holdkammerater, som automatisk gør opmærksom på fjender, hvis de spottes tæt på dig, eller hvis en holdkammerat passerer dig. Når først man har lært de forskellige maps at kende i spillet, kan den information man kan få på den måde være guld værd i kampen.  

the-butcher-cod.jpg

Spillernes fodtrin er dog nærmest komisk overdrevne i lydbilledet, så de ind imellem kan høres over selv ret intense ildkampe. Det er uden tvivl gjort for, at man kan bruge dem til at orientere sig, og for at kunne retfærdiggøre forskellige stealth perks og Field Upgrads, men jeg synes det stikker lidt meget ud. 

Når først man har accepteret den del af Call of Duty virkeligheden, at soldater tilsyneladende bare har tunge fødder i stepsko, så glider det dog hurtigt i baggrunden. Bruger man ørerne kan man i den grad bruge lyden til at spore sig ind på modstanderne. Specielt i game modes som Gunfight, kan det hurtigt komme til at betyde meget.

breach-cod-modern-warfare.jpg


Konklusion: 

Call of Duty: Mordern Warfare er et lækkert spil, som ser tilbage og tager nogen af de bedste elementer frem, der i sin tid var med til at gøre Call of Duty serien til noget særligt. Tingene bliver pudset af og tilpasset til moderne tider, og der tilføjes tilpas meget nyt og anderledes til, at spillet virker som et friskt pust. 

Jeg har spillet Call of Duty siden det oprindelige Modern Warfare, og havde egentligt mistet troen lidt på serien efter de sidste par spil. Det har det nye og opdaterede Modern Warfare dog rettet godt og grundigt op på, og jeg er blevet bidt af en vild lejesoldat. 

rebel-modern-warfare-call-of-duty.jpg

Single Player delen er den bedste i mange år, og selvom jeg gerne have set den var længere, så var det stadig den bedste action FPS oplevelse jeg har haft længe. 

Multiplayer er tilfredsstillende og underholdende, selv om man ikke er hardcore elite spiller. Tempoet er blevet justeret lidt, og det giver mulighed for lidt mere taktisk spil, som giver det hele en god vinkel. 

Desværre betyder det også, at andelen af folk der camper er steget, så hvis man hader den slags så skal man være klar på det, for de nye spilmekanismer indbyder lidt til det. 

Teknisk set med grafik og lyd er det svært at sætte en finger på spillet, som lyder og ser fantastisk ud. Der er nogen må irriterende elementer, der ødelægger en ellers god oplevelse. Heldigvis er de dog, som sagt, mest isoleret til cutscenes og lignende omkring missionerne og ikke noget der påvirker gameplayet seriøst.  

captain-john-price-cod.jpg

Vi lander med en endelig karakter på 9 for et solidt spil, der i den grad sender Call of Duty ind på banen igen, med en smuk udførsel og nye tiltag der fungere. 

Så må vi bare krydse fingre for at Infinity Ward og Activision fortsætter med at udvikle nyt indhold til spillet, som ikke bliver druknet i loot boxes, ingame køb og mikrotransaktioner.


Godt: 
Lækker Singleplayer historie
Grafisk smuk at se på
Velfungerende Multiplayer
INGEN loot boxes (endnu)

Skidt: 
Mindre bugs der ødelægger helhedsoplevelsen

Vores partnere