I videoen herunder forsøger Iwiński at takle meget af den kritik Cyberpunk 2077 har modtaget siden udgivelsen den 10. december, hvoraf mange har drejet sig om ekstremt dårlig performance på PS4 og Xbox One og det faktum, at virksomheden tilsyneladende forsøgte at skjule denne version af spillet fra anmeldere inden frigivelse. Videoens oprindelse kom via Twitter
“Every extra day that we worked on the day zero update brought visible improvement [to the console version]—that’s why we started sending console review keys on the 8th December, which was later than we had originally planned,” forklarer Iwiński.
Læs også:
Det ultimative Cyberpunk 2077 build
I forsøget på at forklare forskellen i kvalitet mellem pc- og konsolversionerne citerer Iwiński problemer med at forsøge at skalere spillet ned for at imødekomme begrænsningerne i ældre hardware.
“We made it even more difficult for ourselves by first wanting to make the game look epic on PCs and then adjusting it to consoles—especially old-gens,”
“That was our core assumption. And things did not look super difficult at first, while we knew the hardware gap, ultimately, time has proven that we’ve underestimated the task.”
- lyder det fra Iwiński.
Iwiński delte også den aktuelle tidslinje for Cyberpunk 2077s fremtidige rettelser og opdateringer. Den næste store patch er programsat til at falde engang i løbet af de næste 10 dage, mens en anden større patch kommer i ugerne efter. Disse rettelser vil forsinke spillets første gratis DLC, som nu kommer senere på året end først antaget. Spillets næste generations opgradering til PS5 og Xbox Series X / S er også blevet skubbet tilbage fra første halvdel af 2021 til anden halvdel af året.
Cyberpunk 2077 roadmap
I føromtalte Q&A, men ikke i videoen, forklarer CD Projekt Red, at de vil arbejde intenst på at få disse opdateringer ud.
“The team is working to bring relevant fixes to the game without any obligatory overtime,”
“Avoiding crunch on all of our future projects is one of our top priorities.”
- skriver studiet.
Alt i alt leverer Iwińskis undskyldning og medfølgende Q&A ikke meget for faktisk at forklare, hvad der gik så galt med lanceringen af Cyberpunk 2077, eller hvorfor nogle spillere føler sig vildledt af den endelige version af spillet, især på konsollen. I mellemtiden siger CD Projekt, at det stadig tilbagebetaler anmodede refusioner for spillet som lovet, og arbejder på at få det tilbage på salgshylderne på PlayStation Store, hvor det blev fjernet kun en uge efter dets frigivelse.