Diablo IV BETA oplevelser

Fjz1eSyWQAAQYwk (1)
Den første omgang af Beta test på det kommende, og længe ventede, Diablo IV spil er lige løbet af stablen. Jeg har henover weekenden brugt en god stak timer på eventyr i Sanctuary på jagt efter Lilith. Selv om spillet først lander i sin fulde udgave til juni, var det en lækker og underholdende oplevelse på PC.

Mere Diablo II end III

Det har været kendt et stykke tid nu, at den stil som Blizzard i denne omgang er gået efter med Diablo, kigger mere tilbage på Diablo II spillet, end på det nyere Diablo III. For hardcore Diablo fans har andet spil i rækken, ofte stået som det bedste i serien. 

Personligt nød jeg mine efterhånden mange timer i selskab med Diablo II,I men foretrak alt andet lige, den noget mere mørke og gritty tone, som der var i Diablo II. 


Den stil og tone er i høj grad tilbage med Diablo IV, som er en mørkere og mere grimdark version af Santuary. Det er tydeligt hele vejen igennem både cutscenes og selve in game delen af spillet. 


Masser af Beta indhold

Hele første Act af spillet var inkluderet i Beta testen hen over weekenden, og man havde adgang til fire af de i alt fem karakterer, man kan spille når spillet landet. Man kunne vælge imellem barbarian, Sorcerer og Rogue. Hver af disse karakterer kunne man spille op til level 25. 

Diablo IV stemning.jpg

Rent indholdsmæssigt endte man med, at nå sin level grænse MEGET hurtigere end man nåede grænsen for indhold, bare i den første del af spillet. Jeg spillede rigtigt meget lørdag og en smule i løbet af søndagen. I løbet af den tid endte med med en Barbarian på omkring level 23. Jeg følte dog stadig kun, at jeg lige have kradset lidt i overfladen af det meget store kort, som var tilgængeligt. 

Der er MASSER af dungeons, side quest, class quest og generelt bare historie elementer, som fylder den smukke, omend mørke, verden godt ud.

Der var ikke rigtigt noget, som jeg stødte på i mine timer med spillet, som føltes som fyld. Alt virkede til at have rigtigt god rod i både historien, og den verden man spiller i. 

Samtidigt er der også MASSER loot naturligvis. Det er jo trods alt Diablo vi spiller. Det var faktisk lige før jeg en kort overgang følte, at fedt loot droppede FOR hurtigt. Jeg var lige nået at blive glad for et specielt stykke armor eller et lækkert våben, og så droppede der noget der var bedre, men på en lidt anden måde. 

Diablo IV inventory.jpg

Heldigvis opdagede jeg dog, at der var mulighed for, via crafting systemet, at tage egenskaber fra et stykke udstyr og flytte det over på et andet. Fantastisk mulighed, som tager lidt af tilfældigheden ud af, om man kan finde et armor eller våben setup, der komplimenterer det skill build, du har valgt for din karakter. 

Det kræver blot, at man finder udstyr med egenskaber eller boosts man gerne vil have med videre, og så at man samler ressourcerne, som det kræver at flytte tingene over på et andet stykke gear. 

Det skaber et meget flydende system, som man har en stor indflydelse på, at kunne tilpasse som man vil. 

Det samme gør også med over i udseendet på dit udstyr. Det er muligt at ændre udseendet på dit gear, så du kan få lige netop det badass look, som du gerne vil have. Det kræver blot, at du har fundet udstyr med det look, og samler “opskriften” til din samling. 

På samme måde som med dit udstyr, er der også rigtigt gode muligheder for at tilpasse dine skills. Hver karakter har et STORT skilltree at vælge fra, og dine valg kan have ret stor indflydelse på, hvordan det er at spille din karakter. Det er så udpræget, at to Barbarians på samme level, kan have MEGET forskellige spillestil, alt efter hvordan de har fyldt deres skill tree ud. 

Diablo IV skilltree.jpg

Op til level 15 var det gratis at lave et respec på din karakter, og man kunne frit få nogen eller alle sine skill points tilbage og fordele dem på ny. På den måde var det let at skifte rundt og prøve nye ting af, hvis man havde lyst, eller måske havde brug for en anden tilgang, til en særligt hårdfør boss fight. 

Selv efter level 15 var omkostningerne ved at lave et respec så lave, at det ikke var en hindring. En lækker detalje som, hvis det trækkes med over i det fulde spil, helt sikkert vil betyde, at det er lettere at blive ved med at spille den samme karakter, og finde det interessant. 

Jeg fandt et build jeg var godt tilfreds med, men helt som med resten af indholdet, så følte jeg efter en weekend i selskab med min Barbarian, at jeg kun lige havde kradset i overfladen, i forhold til de muligheder der var med skills og udstyr. 


En er godt men flere er sjovere

Diablo IV kan sagtens spilles selv, men det bliver lidt mere underholdende, når man er flere sammen. Tilgangen i det nye spil er mere af en Open World, og selv om man er flere i en gruppe er man ikke bundet til at skulle løbe op og ned af hinanden, men kan frit løbe rundt. Historien er dog bundet op på gruppens leder, så det giver god mening at følges af. 

Hvis du ikke er i gruppe med nogen, kan du let finde nogen i spillet. Alle byerne i spillet er hub zones, hvor du kan løbe på andre spillere. Det er med til at den store verden føles mere levende, og det betyder også, at du kan teame op med andre spillere “on the fly”. 

I det hele taget fungerer den sociale del af spillet rigtigt godt. Det er let at hurtigt at slutte sig til dine venner, som måske allerede spiller, når du logger på. Et par hurtige klik, og så er man med. 

Diablo IV dead.jpg

Spredt rundt i verdenen er der også flere open events, som er begivenheder som andre spillere kan dukke op i. Det er elemente,r som man kender fra andre lign. online spil, som Destiny osv. Det fungerer rigtigt fint her også, og er igen med til at verdenen føles mere levende. 

I det hele taget har Blizzard taget elementer fra mange andre online spil, og krydret Diablo oplevelsen med dem på den god måde. Indtil videre ihvertfald, for vi skal jo huske på, at der stadig er tale om en Beta. 


Smukt og veludført på PC

Diablo IV ser forbandet godt ud på PC, og kørte stort set hele min Beta weekend uden de store issues for mig. Jeg spillede på et Ryzen baseret system med et RTX 4070Ti grafikkort og en 4K 120Hz skærm. 

Blizzard har formået at skabe en verden, som på en og samme tid er mørk og “grim,” men stadig forbandet smuk. Gode sprøde textures og animationer kombineres med god lyssætning og effekter, sammen med en super effektfuld lydside. 


Jeg oplevede ind imellem ret massive framedrops og en del texture pop ins, men det var heldigvis ret korte episoder, og ikke det generelle billede. 

Jeg oplevede ikke nogen egentlige bugs i løbet af weekenden, og ej eller nogen episoder, hvor spillet crashede. Min kammerat, som var kommet forbi et et Diablo IV Beta LAN party, oplevede dog et par cashes, på et lidt mindre beefy AMD Ryzen baseret system, med et RTX 2070 grafikkort. Det begrænsede sig dog til omkring fire cashes, på en hel eftermiddag og aftens spil. 


Meget godt i vente

Jeg har været super fan af Diablo serien, siden det første spil landede way back. Min tid med denne omgang af Beta adgang, har givet mig lyst til meget mere. Taget i betragtning, at det var en Beta test og at der stadig er tre måneder til det fulde spil lander, er det meget lovende. 

Den del af spillet, som vi kunne spille her i weekenden, var meget veludført og ihvertfald for min side, stort set uden problemer. 

Med yderligere tre måneders tid til finpudsning og tilpasninger, så glæder jeg mig til at kaste mig over det fulde spil, og alt hvad Santuary kan byde på. 

Diablo IV Dungeon.jpg

Beta testen fortsætter i den kommende weekend, hvor det er en Open Beta med adgang for alle, også konsol spillerne. Samtidigt vil der også blive åbnet op for de sidste to karakterer Necromanceren og Druiden. 

Hvis du er Diablo fan og nysgerrig på det nye spil, så vil jeg bestemt anbefale dig at springe på Open Beta delen i weekenden, og snuse lidt til spillet. 


Jeg skal helt sikkert se, om jeg kan finde lidt tid til at starte en Necromancer op. 

Hvis Blizzard fortsætter samme stil, som de har gjort i betaen her, så har jeg store forhåbninger til spillet. Der har ikke været skyggen af de pay to win elementer, som mange frygtede ville snige sig med over, fra et spil som Diablo Immortal. Lad os håbe det holder, og at Blizzard igen kan gøre sig fortjent til fansenes respekt. 


Vores partnere