Nvidia genskaber Pac-Man gennem AI

pacman-4285160_960_720
Det er tilsyneladende 40-årsdagen for Pac-Man, og for at fejre dagen har Nvidia’s AI team skabt et nyt værktøj kaldet GameGAN og anvendte det på intet mindre end Pac-Man.


Helt kogt ind til benet står GAN for generative adversarial network, og er dybest set to maskinlæringsalgoritmer, hvor den ene er trænet til at generere data, der passer til en specifik model, og den anden er trænet til at bestemme, om dataene er ”reelle” eller ikke. GAN-værktøjet er blevet brugt på forskellige måder og er blevet mere og mere populære i machine learning segmentet, og selvom Pac-Man er et relativt forenklet spil efter dagens standarder, er den tilgang, Nvidia benyttede i denne ligning, anvendelig til mere komplekse spille-miljøer og andre real world scenarios.

Nvidia har via GameGAN trænet Pac-Man ved hjælp af data fra 50.000 Pac-Man-spil, som blev genereret af en separat AI, der specifikt blev trænet til at spille Pac-Man. Netværket modtog inputdataene (dvs. retningstasterne, som en afspiller ville trykke på), sammen med et tilhørende video-feed (billeder).  Ved a bruge disse stykker data kunne GameGAN lære og genskabe Pac-Man reglerne og kan nu simulere spillet - alt uden direkte kodning af spillet.

Det betyder, at GameGAN ved, at den gule Pac-Man-klat og spøgelsesklatterne ikke kan bevæge sig gennem vægge - ikke at den ved hvad vægge er. GameGAN tillæres, at, at spøgelserne bevæger sig mod Pac-Man, og når Pac-Man spiser en power pellet, bliver de alle lilla og flygter. Det skyldes, at Pac-Man ikke kun spiser prikkerne, men også lilla spøgelser - og konsumerede spøgelser bliver til øjenkugler, der vender tilbage til midten af skærmen og derefter kommer ud igen.

Det, GameGAN faktisk genererer, er en serie billeder, der er i overensstemmelse med dens træningsdata, som ender med at være Pac-Man. Det er ret simpelt set fra et teknisk perspektiv, skønt ting ikke altid går helt som planlagt.

GameGAN-versionen af Pac-Man er målrettet mod en lav outputopløsning på kun 128 x 128 pixels, hvilket er en endnu lavere opløsning end det originale arkadespil (224 x 288).

Den fuldt spillbare GameGAN-version af Pac-Man skulle blive tilgængelig på Nvidias AI Playground senere på året. Andre variationer af Pac-Man er også mulige med mere træning, hvilket sandsynligvis er en del af, hvad Nvidia arbejder på nu inden offentliggørelsen.

Hvad er næste mål, Crysis?


Source & Image credit:

Nvidia