BMW 330e Touring: TEST

BMW 3-serie Touring 2020
Som det seneste skud på stammen af biltests har på Tweak.dk har vi denne gang haft fornøjelsen af at prøve BMWs nyeste benzin og el hybrid, 330e Touring. Som altid vil vi tage et dybdegående kig på hvordan bilens førerassistent- og multimedie systemer fungerer, og i dette tilfælde også kort kigge på køreglæden i en hybrid.

Hybrider er blevet ekstremt populære her i Danmark. De giver os forbrugere muligheden for at køre vores daglige småture på grøn strøm og giver samtidig fleksibiliteten i at køre uden at skulle lade med X kilometers mellemrum. Derfor kan man bekymringsfrit besøge Tante Oda ude på landet eller køre syd på, uden bekymringer om at finde ladere.


BMW 330e xDrive Touring lever netop op til dette med en rækkevidde på el på 52-57km (WLTP) samt en tank på 40 liter til benzin. Det officielle forbrug er sat til 62,5 til 71,4 km/l.

BMW_330e_skraa_front.jpg

bmw 330e udstyr

Inden vi dykker dybere er her et overblik over de vigtigste almindelige specifikationer for BMW 330e xDrive Touring. Fulde specifikationer kan ses hos BMW: 

  1. Tophastighed: 230 km/t (140km/t på el)
  2. Acceleration: 0-100 km/t: 5,9
  3. Bagagerum: 410-1420 liter
  4. Anhænger (med / uden bremse): 750/1500kg
  5. Dækstørrelse: 225/50 R17 98Y XL

BMW_330e_motor.jpg

BMW 3-serie Touring: Designlinjer & udstyr

 BMW 330e Touring kan erhverves fra godt og vel 582.000 gode danske kroner. Pressebilen vi har kørt i denne omgang kommer med en del ekstraudstyr og kan købes for 630.000 kroner inklusive ekstraudstyr. Vi skal også lige have et sammendrag af noget af det væsentlige standard og ekstraudstyr, inden for alvor kigger nærmere på 330e Touring:

Standard udstyr

  1. BMW Live Cockpit Professional inkl. Navigation - 12,3” + 10,25” skærm 
  2. Connected Package Professional 
  3. Aktiv Fartpilot m. stop/go 
  4. Sportsæder 
  5. Ambient Light 
  6. Parkeringssensor for/bag 
  7. Automatisk bagklap 
  8. Active Guard Plus – inkl. Kollisionsadvarsel, vejbaneassistent mm.
  9. Akustisk fodgængeradvarsel
  10. Nedfældelig nakkestøtter, bag 
  11. DAB-Tuner 
  12. M Læderrat 
  13. M Aerodynamikpakke 
  14. M Sportsbremser 
  15. BMW Service Inclusive 3 år / 40.000 km 

Ekstraudstyr

  1. Opgradering til 19” alufælge
  2. Ratvarme
  3. Fjernlysassistent
  4. Driving Assistant Professional
    *Kamera- og radarbaseret assistentsystem med advarsel for vognbaneskift, styre- og vejbaneassistent, sidekollissionsadvarsel, advarsel for påkørsel bagfra, advarsel for krydsende trafik, Wrong-Way-advarsel (f.eks. på motorveje og rundkørsler), Speed Limit info, Speed Limit Assist, samt aktiv fartpilot med Stop&Go-funktion.

BMW_330e_skraa_front_motorvej.jpg


Udstyrsniveau

Efter den gennemgang af blot noget af udstyret du vil finde i en BMW 330e Touring, bør der for de fleste ikke herske nogen tvivl. BMW har virkelig formået at udstyre 330e Touring med et fornuftigt, højt niveau af førerassistenter såvel som deres velkendte, og ofte roste, BMW Live Cockpit Professional.

P90395668-highRes.jpg


Interiør

Interiøret er i høj grad moderne, med lækre store skærme til både infotainment og dashboard funktionaliteter. Her skal det især nævnes at de begge er utrolig klare og gengiver information detaljeret, præcist og særdeles tydeligt. Når vi kigger netop på dashboardet, ville det dog være en lækker detalje hvis BMW gav mulighed for lidt flere layouts – som mange andre i denne prisklasse tilbyder.

Linjerne i cockpittet er elegante, sporty og med en fantastisk sans for detaljen. Der er flotte lædersyninger på alle de rigtige områder, panelerne og klappen over opbevaringsrummet foran gearstangen er udført i et materiale som efterligner årene på et træ.

BMW har formået at bringe minimalismen ind i cockpittet på en respektfuld måde og samtidig været respektfulde overfor deres egen arv. Virkelig en præstation der fortjener ros i modsætning til mange andre (billigere) el og hybrid biler, som alle synes uhæmmet at praktisere ”less is more”. Det er altså ikke altid tilfældet!

Knapper, håndtag med videre er alle udført i høj kvalitet, hvilket man som bruger af bilen ikke er i tvivl om. Der er præcis den rette mængde modstand i tryk mv. og man føler sig konstant i kontrol – uanset om man holder stille eller kører under betjeningen. Feedbacken i form for lyden er også helt i top.

BMW_330e_cockpit.jpg


Infotainment - BMW Live Cockpit Professional

BMW er tidligere blevet rost for deres Live Cockpit Professional infotainment system, og påstår selv at man vil opleve ”konnektivitet på højeste niveau” med det og deres sprogassistent.

Med kommandoen ”Hey BMW” (som i øvrigt ikke taler dansk) oplåses den personlige assistent som BMW har udviklet. Ligesom vi oplevede hos Mercedes lærer assistenten dig at kende over tid og vælger derfor dine foretrukne indstillinger og typiske valg. Det fungerer super godt!
 Du har også mulighed for at stille spørgsmål til bilen, og igen må vi bare lægge os ned og sige at implementeringen er glimrende. Der er enkelte små udfald, så der er stadig plads til forbedring, men overordnet må den siges at være veludført. Skal vi komme med et ønske, må det være en implementering af dansk sprog – som vi f.eks. kender det fra andre intelligente assistenter som Google og Apples Siri.

Det er også muligt at få informationer, som er direkte relevante for din tur – f.eks. hvordan vejret er i Århus i morgen. Hvornår det nu lige er at flyet mod Amsterdam letter (ja, altså når der ikke er Human Malware og alle flyene står som ornamenter i lufthavnen). Alt dette klarer det som BMW kalder Concierge service for dig – du kan bestille bord på en restaurant, et hotelværelse eller sågar biografbilletter. BMW fortæller sågar at det også er muligt at foretage betalinger gennem dette system (ikke testet!). Det må på alle måder siges at være smart.

Gennem assistenten kan du også få hjælp til at klare dig gennem en stresset hverdag – ligesom vi har oplevet på andre biler. En fed feature til firmabilen eller den kørende sælger. Sig f.eks.: ”Hey BMW, I’m feeling stressed”. Så aktiverer din BMW Intelligent Personal Assistant et specielt Caring Car relax program. Kan det fjerne al stress? Nej selvfølgelig ikke. Kan det give dig en velfortjent pause og et klarere hoved? BESTEMT!

Det fortjener selvfølgelig også kort at blive nævnt at BMW software-opdaterer din bil OTA, så bilen altid er fuldt up to date. Men det må også siges at være forventelig i 2020.

Betjeningen af infotainment systemet foregår gennem BMWs iDrive Controller. Navigationen må siges at fungere fejlfrit og præcist i BMW 330e Touring. Det er en fornøjelse at betjene og man oplever det effektivt og simpelt at navigere.

BMW_330e_infotainment.jpg

Connected Music er en anden unik funktion for BMW. Den tillader dig at høre din yndlingsmusik på vejen – problemfrit. Der er ubegrænset streaming via det indbyggede SIM-kort i bilen og du kan høre op til 30 millioner sange gennem BMW’s partnere, som heldigvis bl.a. inkluderer Spotify og Deezer!

Sidst men ikke mindst skal vi selvfølgelig også runde Apple Carplay. Det er en funktion som vi tidligere har oplevet enten blive nedprioriteret i biler med omfattende infotainmentsystemer, eller ganske enkelt være besværligt at bruge med en meget ”enten eller” mentalitet.

Hos BMW er det dog anderledes!

Først og fremmest er der selvfølgelig wireless Apple Carplay, samt opladning. Dernæst er det utroligt nemt, med ganske få klik på din iDrive Controller at skifte mellem det indbyggede, og glimrende, infotainment system og Apples Carplay univers.

I tider som disse hvor alle prøver at overgå hinanden er det særdeles forfriskende at se BMW ikke blot levere et solidt infotainment system, men også omfavne at forskellige mennesker har forskellige præferencer gennem en problemfri switch frem og tilbage. Kudos!

BMW_330e_navigation.jpg

App – BMW Connected

App’en til BMW 330e Touring fortjener store roser. Den fungerer ganske enkelt fantastisk. Og det er ellers noget vi ofte har oplevet giver problemer, selv på de fuld-elektriske biler vi tester.

Inden vi kaster os på hovedet ud i et orgie af roser, skal det dog lige nævnes at opsætningen – første gang (vel at mærke!) kan give lidt kvaler. Personligt vil jeg foreslå at de knap så tech-savvy beder deres forhandler om at få hjælp til at komme i gang. Men så åbner et sandt overflødighedshorn af oplevelser sig også!

Første funktion der helt sikkert fortjener at blive fremhævet spiller direkte sammen med BMW Live Cockpit. Det er nemlig deres Connected Command. Det tillader alle i bilen at kontrollere infotainment systemet. Det kan være konen er smidt ind på bagsædet med veer og du skal koncentrere dig om at få bragt hende (og den kommende arving) på hospitalet i en sørens fart. Det er jo ikke lige situationen hvor du vil tage øjnene fra vejen – så kan fruen sætte navigationen til det korrekte hospital (som du selvfølgelig, i dit ansigts sved, har glemt hvilket er) og når hun nu er i gang, så kan hun lige finde lidt meditativ musik, som kan hjælpe hende gennem veerne.
 Hun kan også justere klimaanlægget. Perfekt!

Vi er også nødt til at runde en anden vigtig mulighed i appen. Nemlig muligheden for at gøre bilen ”klar til afgang”. Med et enkelt klik i appen kan du starte klimaanlægget, ratvarmen og sædevarmen – en funktion jeg personligt ville elske at have i min hverdag her i Danmark. Jeg har præsteret at sende kommandoen til bilen fra min lejlighed på anden sal, tage sko på og taske på skulderen og da jeg kom ned til bilen var den lækkert varm, ingen dug på ruderne og samtidigt var rattet og sædet også varmet op. Det er simpelt drønlækkert!

P90395665-highRes.jpg

Sidst men ikke mindst skal muligheden for at brugen appen som nøgle også fremhæves. Jeg er personligt kæmpemæssig fan af at læsse funktioner ind på min telefon. Alt som fysisk fylder i mine lommer til dagligt må gerne erstattes af min telefon. Her spiller bilnøglen selvfølgelig ind! Implementeringen af at skabe en digital bilnøgle er super, og en andre kunne lære meget af. Der er alligevel face-ID godkendelse, så hvorfor ikke?

Førerassistenter

BMW 330e Touring er udstyret med et hav af førerassistenter – præcis som man vil forvente af en moderne bil i denne prisklasse. Fælles for den alle er at implementeringen er præcis, detaljeret og diskret. De er effektive uden at være invaderende. Lad os kigge på et par stykker

Styre- og vognbaneassistenten indeholder for eksempel en påkørselsalarm, som hjælper dig undgå påkørsler i situationer hvor man har en tendens til at slå hjernen lidt fra – køer eksempelvis. Ved hastigheder op til 210 km/t hjælper den dig på behagelig, og ikke invaderende, vis med at styre bilen – uanset vejtypen. Samtidig er der aktiv (eller semi-aktiv) hastighedsregulering og skiltegenkendelse. Især den semi-aktive (hvor du selv skal bekræfte hastigheden med et enkelt klik) hastighedsregulering fortjener en STOR stjerne. I min personlige bog er dette den uden sammenligning bedste hastighedsregulerende fartpilot med skiltegenkendelse jeg har kørt med!
 Alle de problemer jeg har oplevet i andre (også dyrere) biler med forkert skiltegenkendelse på motorveje og pludselige opbremsninger er løst. På simpel vis endda. Jeg bekræfter blot selv, om systemet har ret.

Er det en perfekt løsning på den lange bane? Ikke nødvendigvis (i forhold til fuld selvkørende), men der hvor teknologien er på nuværende tidspunkt, så er det en sublim løsning.

Ved brug af navigation og selvkørende elementer formår BMW 330e Touring også selv at bremse ned til komfortable hastigheder ved indkørsler (og gennemkørsler) i rundkørsel. Noget som andre producenter tilsyneladende også har svært ved at få helt styr på. Igen et bonuspoint! Det bliver dog mere sketchy hvis der kører en anden foran dig, så er det som om bilen ikke helt ved om den skal bruge data fra navigationen eller fra afstandsmåleren (og forankørende fra tid til anden ”forsvinder” i en rundkørsel).

BMWs vejkrydsadvarsel med bremseindgreb registrerer for eksempel lyskurver, færdselstavler og krydsende køretøjer. Dette system kan også mindske skaderne hvis en kollision for eksempel er uundgåelig.

BMW_330e

Parking Assistant Plus kommer vi heller ikke uden om. Jeg har tidligere bl.a. rost Mercedes for deres fantastiske parkeringsassistent, men BMW kommer helt op på siden og måske endda et mulehår foran!
BMWs Parking Assistant Plus er nem at bruge og formår at krænge bilen nøjagtigt ind uanset om der er tale om parallel eller bakkende parkering. I parallelle situationer formår den også at parkere som ”sidste bil” i en lomme, hvilket er ganske imponerende og med ufattelig stor præcision.

Konklusion

At være i selskab med BMW 330e Touring over en hel uge har været en fornøjelse. Bilen er særdeles velkørende og giver et solidt indtryk af en bil som lover meget, men også indfrier sine løfter. Interiøret er lækkert og føles (som det også skal) dyrt og implementeringen af førerassistent- og infotainmentsystemer er svære at sætte mange fingre på.

Såvel appen som bilen fungerer i høj grad upåklageligt og der er kun ganske få ting vi kan sætte fingre på. Nogen som endda ikke kan påvirke karakteren, da det er en biltype finurlighed, snarere end BMWs skyld.

Tale-interaktionen med assistenten er god, men kan blive bedre og vi ønsker os også en implementering af dansk talegenkendelse.

Sidst men ikke mindst kunne det være lækkert med et større batteri. Plug-in hybrider ligger i dag altid omkring 50km på el (best case). Og det tager samtidig relativt lang tid at lade dem op. Der kunne det være rart med 100km på el og en CCS lader. Det er selvfølgelig ikke noget der kommer 330e Touring til last i bedømmelsen.

Godt

  1. Infotainmentsystem
  2. Førerassistenter (funktionelle, uden at være overtagende)
  3. Parkeringspilot
  4. Interiør
  5. Køreoplevelse / glæde
  6. App
  7. Fuld Spotifyintegration
  8. Let og problemfrit skift mellem Carplay og Infotainment

Mindre godt

  1. Udfald i forståelsen på assistenten når der tales
  2. Ingen dansk i assistenten

 

Image credit: BMW

Vores partnere