Cyberpunk 2077: Fejl, mangler og rodet udgivelse

photomode_07012021_205610
Cyberpunk 2077 udkom til stor skandale d 10 december. Spillet er, og var i manges øjne ikke et færdigudviklet spil, og manglede både at glatte fejl ud, men også store dele som man forventer af AAA RPG spil. Ting som mulighed for at købe nye boliger og garager, at kunne ændre udseende ved en frisør eller endda udskifte kropsdele og ændre ansigts form i en verden, som af alle burde tillade kropslige modifikationer.

Hvor er min V lavet af massivt guld, og hvor er mine dreadlocks lavet af kabler. Man kan udpege rigtig mange ting, som ikke fungere eller mangler. De ting er dog blevet sunget fra toppen af mega-bygningerne, og gospelen er blevet hørt af langt de fleste. Jeg vil derfor ikke bedømme ud fra tekniske fejl, som måske kan rettes i fremtiden, eller mangler som CDPR allerede har sagt de vil kigge på. Det ville ikke give et retmæssigt billede af hvad spillet egentlig kan, og hvor det falder for kort på steder, der ikke bare lige kan ændres på.

Herunder ses de forskellige niveauer af grafisk ydeevne man kan forvente med et givet setup. Det endelige resultat kan dog variere. Lige nu er det ikke fordelagtigt at spille på konsol og det frarådes derfor, uanset om der er tale om en ps4, ps5 eller xbox varianterne.pasted image 0.png


Testmaskinen falder et sted mellem recommended og high, og består i grove træk af følgende:

- Processor: Ryzen 5 3700x ved 4200mhz
- Grafikkort: NVIDIA 1660TI
- RAM: 16GB Corsair 3200 MHz

Spillet ramte som regel omkring 60-80 frames med medium til high settings. Dog var der flere fald, hvor vi ramte 30 til 40 frames.

 

Story

Cyberpunks historie tager udgangspunkt i overlevelse og kammeratskab. Det er her, spillet prøver at gøre sig identificerbart, så man som spiller kan leve sig ind i verdenen og karaktererne. Historien er fra start til slut en følelsesmæssig rutsjebane med frygt for døden, frygt for livet og frygt for sine kompagnoners velbefindende. Der bliver fra start sat et klart billede af en kold og ubarmhjertig verden, hvor ingen er over eller under døden og patroner. 

Man spiller som V. En person du selv skaber i dit billede, med et ry som skal opbygges og en lidt for tidlig udløbsdato. Er du en hårdkogt gadedreng med kontakter på gadeplan, eller er du en corpo med kontakter i Night City’s top et procent? Uanset hvad går du ikke fri fra at blive snydt, svindlet og skudt efter på din færden igennem Cyberpunk.

photomode_07012021_205947.pngV og Jackie bryder sammen ind hos Arosaka for at stjæle en chip, som skulle være nøglen til evigt liv. Dette viser sig dog at være både rigtigt og forkert. Den har nemlig, ligesom spillet selv, nogle problemer og fejl som der ikke var taget højde for, og V ender med at må gå i symbiose med chippen, og dermed den legendariske rocker dreng Johnny Silverhand. Det er nu op til V at finde en måde at få fjernet chippen på, før det engram som fulgte med chippen overtager hendes krop.

Det er altså både en kamp mod tiden, men også Arosaka, som nu er på jagt efter V for at få chippen tilbage. Verdenen er dog ikke skabt sort og hvid. Der optræder ikke en skurk som er mere ond end andre. Dine venner bliver til fjender, og du finder dig selv i en verden, hvor den eneste du kan stole på, er dig selv. 


Gameplayphotomode_07012021_203401.png

Cyberpunk 2077 er et open world action role playing game, hvor du selv bestemmer hvor du bevæger dig hen, hvem du er og hvilken indflydelse du har på verdenen. Du har mulighed for at vælge egne dialog muligheder, disse kan variere alt efter dit niveau i spillets forskellige evne kategorier samt dit valg af baggrunds historie. 

Pistoler, rifler, shotguns, sværd og alt derimellem er at finde i Cyberpunks våben arsenal. Du har derfor rig mulighed for at vælge, hvordan du vil dræbe de folk, som står mellem dig og dit mål. Er du mere til at snige dig gennem skyggerne, og overraske dit offer er der våben som nanowire, der gør det muligt at hacke på afstand og neutralisere modstandere uden at blive opdaget. Du kan opgradere dine evner inden for forskellige kategorier som “Body,” her kan du styrke dine nærkamps evner og mængde af liv. “Reflexes” styrker dine evner med sværd, og hvor effektivt du bevæger dig rundt. “Technical ability” kan gøre dig til en håndværks og hacker ekspert, her kan du opgradere dine evner inden for crafting og åbne nye muligheder for at hacke objekter samt personer. 

Cyberpunk har genretræk fra GTA og andre open world spil, men skal ikke forveksles med nogen af dem. Du kan stjæle biler og deltage i ræs rundt om i verdenen, du kan gå amok i den indre by, og skyde alt og alle hvis det er hvad du ønsker. Dog skal det siges børn og dyr ikke kan slåes ihjel.  photomode_07012021_204537.png

Grafik og lyd

Spillet er sat i Night City, en by fyldt med liv død og ødelæggelse. Mega-bygninger som strækker sig langt over skyerne med sol badet gader, der vrimler med folk om dagen. Når natten falder på bliver byen en anden, her oplever man spektakulære lysshows med hologrammer af diverse dyr og kæmpe neonskilte med reklamer for alt fra sex og våben til tøj og mad. Spillet har sine smukke øjeblikke og sine knap så flotte, om dagephotomode_12122020_201421.pngNu kan bygningerne se grå og kedelige ud, med textures som er meget “glatte,” hvor mørket gør det mindre åbenlyst, og ens fokus bliver rettet på de oplyste skilte.

Bevæger man sig uden for byens grænser, vil man finde sig i “Badlands,” et ørkenområde som kredser rundt om Night City. Her finder man små landsbyer med forskellige nomader, som i flok bevæger sig rundt i ørkenen for at finde jobs og reservedele til deres pimpet off-road biler. Om dagen er det et goldt og dødt område med store industrielle bygningsanlæg og en uendelig mængde af skoldet sand. Her vil man opleve en fred og stilhed om natten, med stjernehimmel og en atmosfære der fremgår så ren sammenlignet med byen, at man næsten kan dufte det. photomode_12122020_024555.png

Musikken er generelt din klassiske “nu er der fare på fære,” lyde med intense trommer og bas når der er kamp, og en mere afdæmpet stil når du bevæger dig rundt under missioner. Det interessante musik er det, som er skabt specifikt til spillet. CDPR har skabt et metal band “Samurai” komplet med originale sange og musik, som har sin helt egen dystopiske lyd med referencer til hændelser tilbage i spillets 20’erne. Samurai er bandet Johnny Silverhand, var en del af. 

Derudover har du mulighed for at skifte mellem radio stationer, når du cruiser langs Night citys gader. Vil du gerne uploade gameplay kan du slå copyrighted musik fra.


Pris

Standard edition - 440 kr.- på GOG, kan findes til <300 kroner på diverse sites.
Collectors edition - 1499 kroner

Indhold: Cyberpunk 2077 spil

  • Collector's edition-boks

  • Boks med spildisketter (xbox/ps4)

  • Boks med spilkode og soundtrack cd'er (pc)

  • Vendbart cover

  • Samler-steelbook®

  • 25 cm/10 tommer stor statue af v - spillets hovedperson - i aktion

  • Hardcover kunstbog

  • Metalstiftsæt

  • Quadra vtech metalnøglering

  • En annoteret kopi af en gæsteguiden til night city forseglet i en ncpd-bevispose

  • Broderede lapper

  • Verdenskompendium med detaljer om spillets rammer og fortællinger

  • Postkort fra night city

  • Kort over night city

  • Klistermærke bombesæt


Konklusionphotomode_07012021_210044.png

Cyberpunk er en rutsjebane af fantastiske øjeblikke når det virkelig fungere, og enormt dybe lavpunkter når det ikke fungere. Cyberpunks historie er ikke noget banebrydende, men formår alligevel at holde en fast, som man kommer igennem den. Spillet er langt hen af vejen båret af voice actors, som virkelig bringer liv til karakterne, og er med til at skabe verdenen. Selv side karaktere har en dybde til sig, man ikke ser i mange spil, og i nogle tilfælde er side missionerne så lange, at der faktisk er en form for karakter udvikling. Hvilket i sig selv er en bedrift. Det er dog synd, at hovedhistorien ikke er længere. Efter hver lifepaths slutning er der en montage, som viser hvordan du opbygger et kammeratskab med Jackie. Hvorfor fik vi spillere ikke lov til at gennemspille det? Hvis man vil have en anstændig mængde timer ud af cyberpunk, er side missionerne et absolut must, de spiller også en vigtig rolle da de låser op for andre slutninger. Det kan dog være svært at vurdere hvilke er vigtige, hvilke er nødvendige og hvilke der bare er “for sjov,” da alle missioner har den samme markør på kortet. Alt i alt er historien det stærkeste punkt for cyberpunk, og det er klart, at CDPR har haft en vision med den. Desværre har den nogle ret betydelige faldgruber, specielt slutningen kan du være uheldig med, hvis du tager det “dårlige” valg. Selv hvis du vælger en god slutning, er det stadig vandet sammenlignet med resten af rejsen. På trods af alt det kan man ikke lade vær med at glæde sig til næste mission igen og igen.

Gunplay og nærkamp

Combat efterlader mange ønsker og rum for forbedring. Det er klart, spillet har andre forcer som kommer først, og det er fint, men det er absolut det mest banale, og kun lige eksisterende combat jeg har oplevet. Våben føles ikke godt at bruge, om det er en pistol eller riffel, er der ikke meget sjov at hente. Det eneste lyspunkt er katanaer, men de er det rene vand skade mæssigt sammenlignet med mantis blades, og bliver derfor hurtigt irrelevante, medmindre du virkelig satser alt på at opgradere dem.
photomode_07012021_203832.pngCrafting er et nøgleelement i RPG spil. Det lader dig opgradere og bygge nye og bedre våben. Cyberpunk gør dog ikke meget for at introducere dig til det udover at nævne kort, at der er nogle specifikke våben, som er gode at beholde, da de kan opgraderes. Hvordan du får materialer, bliver der ikke nævnt noget om. Jeg forsøgte i mine 48 timer spillet at crafte bare en item fra rare til legendary uden held. Problemet ligger i at de gode crafting evner ligger låst bagved højere levels i crafting, og selvom du ligger mange point i crafting, får du ikke adgang til dem. Du kan nemlig både level dine evner op med point og ved at bruge dem, som i det her tilfælde ville være at crafte en masse ubrugelige items. De to ting bidrager ikke til samme level system, hvilket kun er til forvirring. crafting.PNGLevels.PNGLevels1.PNG

Dine transport muligheder i cyberpunk er biler og motorcykler, alle med hver sin “feel”. At kører rundt i Night City føles okay så længe man er i tredje person. Første persons perspektivet er et mareridt at benytte, da kameraet er placeret i midten af brystet, og 80% af din skærm er et rat. Det kunne have været nogenlunde, hvis vejene ikke havde været så “stive”. Bakker har ikke glidende overgange, og i visse tilfælde ser de næsten så skarpe ud, at du kan skære dig på dem. Kantsten er din værste fjende, og et møde med en kan resultere i flere personers død, og generel kaso da det ikke er til at sige hvordan din bil reagere.photomode_07012021_204041.png

Verdenen og det grafiske har meget at sige. På trods af de grafiske fejl der er at finde, og som spontant opstår, har CDPR skabt en reel verden. Ja den har sine mangler i form af personer og adgang til bygninger, men at cruise fra slummen og ind i midtbyen bliver aldrig kedeligt. Der er klare overgange fra fattig til rig og til industriel, hvert område har sin egen stemning og tone, som er med til at skabe en fornemmelse af, at det virkelig er sit eget økosystem med forskellige klasser og personer. Downtown byder på høje skyskrabere og tæt bebyggelse med veje på gadeplan og motorveje hængende i luften, mens steder som Japantown er mere subtilt og “gadekøkken agtigt”. Man kan ikke lade vær med at kigge op i overraskelse, første gang man besøger et nyt område. Det gør at den grind som spillet byder på og downtime mellem missioner, fortsat kan nydes.photomode_07012021_211331.png

Spillet kan meget og på samme tid meget lidt. Små ting som at V sover på tværs af sengen, eller at man ikke kan udsmykke sin lejlighed, virker som misset muligheder, i et spil der ellers gør så meget i forhold til opbygning af verdenen og indlevelse. Overordnet er spillet en god oplevelse, og der er rigtig meget sjov at hente når det fungere. Derfor anbefaler jeg at vente til Januar eller Februar, hvor der vil komme større opdateringer, som forhåbentligt introducere nye ting, og fikser de eksisterende fejl.

Spillet rygtes for at først have været designet som et “lineært” spil. Altså hvor verdenen ikke var åben til at gå på opdagelse i og man hoppede fra mission til mission. Rygtet er ikke umiddelbart blevet verificeret af CDPR, men flere ting i spillet, som jeg har nævnt igennem artiklen, taler for denne teori og er med til at kaste et lys på hvorfor Cyberpunk 2077 endte med at blive udgivet i det stadie det gjorde.

Der er bred enighed blandt folk på redaktionen som har haft spillet mellem hænderne, om at CDPR burde have udskudt spillet ydeligere, eller ihvertfald have udgivet det som en “beta”. Per dags dato er vi ved hotfix 1.06, så mange små patches over så kort tid, med små justeringer og rettelse af fejl, ligner mere et spil i et beta eller alpha stadie. 

Der er under skrivelse af artiklen kommet flere og flere leaks og udtalelser fra både toppen af CDPR men også spil udviklere ansat for firmaet som bryder tavsheden og kaster lys på hvad vi kan forvente os af CPR på Cyberpunk af CDPR. Rygterne går på udvidelse af verdenen, nyt eller ændret AI kode til både politi og civile, en komplet omskrivning af kode til ældre generations konsoller samt nye missioner og genintroduktion af udeladt indhold.

Karakter

Lige nu kan spillet ikke få mere end et 7 tal. Det er uden medregning af de bugs og fejl, som er der i øjeblikket kan findes. 

Pros

  • Dybe og interessante karaktere
  • Voice acting
  • Stærk world building
  • Gode historie elementer

Cons

  • Uinteressant combat
  • Begrænset adgang til bygninger
  • Mangel på crafting vejledning/materialer
  • Kørsel og design af veje
  • Mangel på udsmykning af karakter








Vores partnere