Der har, siden release af R9 290X 4GB, været rigtigt meget snak om hvordan R9 290 Non-X ville yde. Det har Tweak.dk nu svaret på, og vi er her klar med en anmeldelse af det længe ventede AMD Radeon R9 290 4GB grafikkort. Vi kan afslører, at der er tale om seriøs Bang for the buck!
For ganske kort tid siden testede vi den nye AMD Radeon R9 290X 4GB, som blev hypet til at skulle være en ren Titan killer. Der har siden lancering af AMD Radeon R9 290X 4GB, været mange blandet meninger, og de fleste forums tråde på nettet, har omhandlet punkter som varme, klage over reference køleren, ydelse vs. GTX780 og Titan, og nu er hypet gået over til, om nVidias kommende GTX780 Ti skulle kunne knække AMD\'s nye skud på grafik stammen.
Ligeledes har folk vendt blikket mod næste skud i bøssen fra AMD, AMD Radeon R9 290 4GB. Altså modellen de fleste omtaler som None X. Vi kan trygt starte med at fortælle, at kortet yder som et bæst, reference køler eller ej, og med en varme man slet ikke tænker på. AMD har gentagne gange været ude med riven imod de folk, der klager over varmen, og kommentarene er den samme, Kortet er bygget til den relative høje temperatur.
Lad os komme igang!
Opsummering:
Godt:
Skidt:
|
Der har været rigtigt mange rygter omkring dette kort og dets ydelse, og vi håber selvfølgelig alle, at AMD Radeon R9 290 4GB yder godt. Men spørgsmålet er, om det måske yder FOR godt og gør sin storebror overflødig? Det vil vi her tage et kig på og komme med vores konklusion.
Specifikationer
På papiret er der nogle ret store forskelle fra AMD Radeon R9 290 og op til R9 290X, men spørgsmålet er, hvor meget disse tal har at sige i forhold til ydelsen på kortet. R9 290 har ”kun” 2560 Stream Processors, hvor storebror 290X har 2816 enheder. Ligeledes leverer R290X en højere Compute Performance og ligger faktisk 0,7 TFLOPS over. På texture Units siden ligger 290 16 enheder under 290X. Så i teorien bør 290 jo ligge under 290X. Og mon ikke også det viser sig at holde stik.
AMD True Audio
TrueAudio er en programbar audio pipeline, der giver lydudviklerne frit spil under udviklingen af lydeffekter til producenternes spil. Systemet giver spillet/applikationen mulighed for at lægge et utal af lyde eller stemmer ind i et lydspor, tilføje fornødne effekter og lade TrueAudio skabe ægte Virtual Surround i realtime, som er tilgængelig helt ned i stereolyd.
Dette er noget, som tidligere audio engines ikke har været i stand til, som har skabt en uægte surround lyd, der har haft stor plads til forbedring.
AMD ZeroCore Power
ZeroCore Power er faktisk umådeligt nemt at forklare. Det går i al sin enkelthed ud på, at er dit system i idle så slukker din skærm. Dette kan konfigureres på alle PC’er. Der bliver så ”lukket” for strømmen til grafikkortet. Der kommer selvfølgelig en lille mængde strøm igennem, men dette er udelukkende for, at computeren stadig kan registrere grafikkortet, mens det er i sin ZeroCore Power state.
AMD PowerTune
AMD har videreudviklet deres PowerTune teknologi, som de første gang fremviste i fjerde kvartal af 2011 i deres Radeon HD 7900 serie. Kort fortalt er PowerTune teknologien opbygget efter fire grundpiller.
Anden generation af PowerTune teknologien har bare så meget mere at tilbyde, da den udfører realtime målinger på grafikkortet under performance, og det kan derved ændre fan-speed, clockfrekvens og voltage øjeblikkeligt med en responstid på under 10 µ-sekund, hvilket gør at spilleren altid får det bedste ud af sit grafikkort. Til at udføre denne realtime-måling er kortet udstyret med en masse sensorer, der hele tiden måler dets effekt på forskellige områder. De informationer sendes derfra videre til kortets DPM Arbitrator, som vurderer kortets temperatur kontra clockfrekvens og voltage, hvorefter den tilpasser begge, så brugeren altid får mest muligt potentiale ud af sit kort uden strømspild. For spildt strøm er det samme som spildt performance, hvilket er et citat fra AMD.
Radeon R-serien er bygget op omkring 2nd Generation PowerTune, og det er fully unlocked på voltage. Det har et 255-trins interval på 0.00V - 1.55V over normal baseclock. Endvidere har brugeren fri adgang til at ændre fan-speed, hvilket er helt nyt i forhold til den gamle PowerTune teknologi, der blot tillod, at man fastlåste fanspeed. På den måde kan kortet indstilles perfekt til både den avancerede storgamer, der vil makse sit overclock og brugeren, der stiler mere efter det stille setup.
Brugeren har frie muligheder til at indstille overclock, maks fan-speed og maks temperatur på kortet under load. Det kan endda styres direkte fra catalyst-driveren. Her ses en X/Y-akse med power ses på x-aksen og clockfrekvensen ses på y-aksen. Det graderede område rangerer fra grøn til rød med gule og orange nuancer mellem sig. Farverne illustrerer selvfølgelig den ekstra varmeudvikling, der kommer ved overclock, og den tilsvarende forsvinde varmeudvikling ved underclock. I catalyst-driveren hedder funktionen OverDrive, som også er en videreudvikling af den første PowerTune teknologis funktion af samme navn.
Alt det spiller godt sammen i kampen om at presse sit kort til det alleryderste, så man kan få mest muligt ud af sit system uanset anvendelse, og jeg synes, at teknologien er imponerende. Især hvis den yder lige så godt, som AMD påstår, den gør.