NVIDIA dropper SLI: Afslører nyt koncept

nvidia dropper sli
I en overraskende pressemeddelelse meddelte Nvidia i torsdags, at de cutter livslinjen fuldstændigt til sin nuværende model af SLI, som giver mulighed for mere end et Nvidia-grafikkort samtidigt for bedre ydelse.

Nvidia har overført alle ansvar for implementering af SLI til spiludvikleren og game-engines og frigiver ikke nye SLI-driverprofiler til RTX 20-serien og ældre GPU'er fra 1. januar. MVIDIA informerer om tiltaget i deres seneste pressemeddelelse

"For GeForce RTX 3090 and future SLI-capable GPUs, SLI will only be supported when implemented natively within the game,"

“DirectX12 games that already support SLI natively in-game include Shadow of the Tomb Raider, Civilization VI, Sniper Elite 4, Gears of War 4, Ashes of the Singularity: Escalation and Hitman”

GTX 900-serien var den seneste arkitektur fra Nvidia, der fuldt ud understøtter SLI, specifikt 3-vejs og 4-vejs SLI-konfigurationer.

Begyndende med Pascal påbegyndte Nvidia langsomt udfasningen af SLI. NVIDIA begyndte med at låse 3-vejs og 4-vejs SLI ved at kræve en særlig softwarenøgle. Dette blev udvidet med Nvidia droppede kravet om denne softwarenøgle og begrænsede i stedet disse konfigurationer til kun benchmarks. Derefter debuterede Turing og cuttede alt ud over 3-kort SLI-konfigurationer, hvilket begrænsede RTX 2080 og RTX 2080 Ti til 2-vejs SLI.

Nu, med Ampere, har NVIDIA begrænset SLI til RTX 3090. Men der er følge NVIDIA en god grund til dette.

Siden starten har SLI været fyldt med fejl, crashes og drop i framerates, hvilket resulterer i lag i gameplay. At få teknologien til at fungere korrekt kræver en masse optimering fra spiludvikleren og fra NVIDIA’s side.

Derudover er der ikke et stort marked for gamere, der kører mere end et grafikkort på deres pc.

Læs mere her