Hvis du er en dedikeret gamer har du måske gået med tanken, om det kunne være muligt at tjene penge på noget af al den tid du investerer i de computerspil du spiller, ved eksempelvis at sælge digitale genstande i form af in-game valuta, items, skins osv.
For folk som ikke spiller computerspil og ikke kender gamer-verdenen, kan det forekomme besynderligt, at høre nogen har købt en virtuel genstand i et computerspil. Med den tid det i dag kan tage spillere at opnå de bedste, mest sjældne og eftertragtede items, er det ikke så underligt at der er et helt marked for handel af digitale genstande.
Spillere fra hele kloden bruger mange af døgnets vågne timer på deres foretrukne spil, og investerer store summer af penge på alt fra våben, udstyr og skins, til services som achievement unlocking og powerleveling, hvor spillere betaler andre for at spille på deres konti og få dem til at stige hurtigere i level.
Markedspladser dukker op i hvert hjørne af verden, og tilbyder forskellige services for at lette handelen af digitale genstande, for både sælger og køber. Derudover bliver spiller-til-spiller-transaktioner også mere almindelige, hvor spillere handler privat in-game, eller finder hinanden på diverse handelsplatforme på internettet.
Hver dag forventes der at være over en milliard spillere online fordelt på de forskellige spilplatforme, og tallet er støt stigende år efter år. I 2018 blev den globale gaming industri og spilbranche estimeret til 30 milliarder amerikanske dollars, og i 2022 lød tallet på imponerende 50 milliarder dollars.
Med en stigning på over 66% over en fireårig periode i global markedsværdi, er spilbranchen tydeligvis en god forretning, og det vurderes at det globale spilmarked for nyligt er blevet vurderet til at være mere værd, end film- og musikmarkedet sammenlagt.
Selvfølgelig er beløbene der handles for i spillene og på de digitale markedspladser, langt lavere end den samlede markedsværdi for spilbranchen, men tallet fortæller noget om beløbene som spillere er villige til at investere i deres foretrukne spil.
For eksempel viser billedet nedenfor et skin til spillet PlayerUnknown’s Battlegrounds, som på tidspunktet for denne artikel solgte for 500 amerikanske dollars.
Det virtuelle outfit ovenfor ligger lidt i en niche-kategori indenfor digitale skins i spillet, og er selvfølgelig ikke 500 dollars værd for den gennemsnitligt PUBG-spiller. Dog er handler af digitale genstande i dette prisleje, langt fra en sjælden hændelse i de populære spil.
Prognoserne for udviklingen af spilbranchen og hele medfølgende markedssegment ser lyse ud, og det er bestemt muligt at tjene penge på en hobby som gaming, hvis du vel at mærke investerer din din tid, i nogle af de mere populære spil på markedet.
Online handel af digitale genstande og services finder sted i en lang række af de moderne online-spil, og findes i alt fra førstepersons skydespil som Counter-Strike: Global Offensive, Call of Duty og, til online mmorpg-spil som World of Warcraft, Final Fantasy og Elder Scroll Online.
Andre spiltitler som har udbredt handel med virtuelle items og digitale vare er PlayerUnknown’s Battlegrounds, Team Fortress 2, Dota 2, samt overlevelses-spillene ARK Survival Evolved og Rust.
Disse 10 spiltitler har på nuværende tidspunkt de mest aktive markeder, inden for handel med digitale varer og services.
Nogle af de store spiludbydere som har valgt ikke at gøre det muligt for spillere at handle genstande fra deres spil uden om deres platform, er eksempelvis Epic Games med spillet Fortnite.
Især spiludgivere der har udgivet free-to-play-spil, nyder godt at forretningsmodellen og den stigende popularitet i handel med digitale vare og services. Her lader spiludgiveren deres kunder prøve spillet gratis, og når de har lært spillet at kende, finder de efterhånden ud af alle de mange fordele de kan opnå, hvis de er villige til at ofre små gentagne beløb i form af mikrotransaktioner.
Nogle spiludbydere er blevet anklaget for at drive en urimelige forretning, hvor de tvinger deres spillere til at blive ved med at investere penge i spillet, for overhoved at have en chance for at konkurrere med de andre spillere som betaler. Denne forretningsmodel kaldes ofte for pay-to-win modellen, og kan resultere i et dårligt omdømme for spiludbyderen.
I dag findes der mange digitale markeder og handelsplatforme, som giver spillere mulighed for at veksle deres spilletid til indtjening. Omvendt er det også muligt for spillere at spare tid, ved at købe sig til genstande som ville have taget dem selv enormt lang tid at opnå. Nogle spillere sætter endda hele deres spilkonto til salg på disse platforme.
Nedenfor finder du en liste over nogle af største og mest anerkendte onlinemarkeder og handelsplatforme, som er sikre at handle på:
Hvis du køber ting direkte fra spiludgiveren, er der generelt ingen nævneværdig risiko involveret. Men vælger du at handle med nogle af de mindre udbydere, eller i direkte spiller-til-spiller-handel, er det værd at være forsigtig.
Tilfælde af snyd og bedrageri i online handel er ret udbredt, da det er forholdsvis let at stjæle virtuelle vare, og risikoen for at det får konsekvenser er meget lille. Derudover er det ofte svært for spiludbydere og deres kundeservice, at efterforske og behandle sager med snyd, når de ikke finder sted på udbyderens egen platform.
Nedenfor finder du en liste over de mest omtalte risici, i forbindelse med handel af digitale services og virtuelle genstande.
For sikkert at kunne handle med andre brugere på diverse digitale markeder og handelsplatforme, har vi nedenfor sammensat en liste af gode råd og anbefalinger, til de af jer som er nye til online handel.
Prognoserne for udviklingen af spilbranchen og hele medfølgende markedssegment ser lyse ud, og det er bestemt muligt at tjene penge på handel med digitale vare og virtuelle genstande.
Er du opmærksom på disse punkter når du begiver dig ind på onlinemarkedet og handelsplatforme, er vi sikre på at du er bedre stillet, og nu trygt kan handle med digitale genstande, og måske endda opnå en ekstra månedlig indtjening på din hobby som gamer.
Kilder: Statista | Medium | THC Pathfinder | Scamadviser