Hvad er AMD Mantle?

Tweak.dk kører i øjeblikket en konkurrence i samarbejde med PowerColor og AMD, hvor du kan vinde et PowerColor Radeon R9 280 grafikkort, hvis du kan finde anmeldelser af grafikkort, som understøtter AMDs Mantle-teknologi. Men hvad er Mantle, spørger du måske? Det får du svar på i dag, når vi i et knapt så langhåret hverdagssprog vil forsøge at gøre dig klogere på netop dette.

Hvis du sidder derude og klør dig selv i håret over, hvad Mantle er for noget, så frygt ej. Du får her en letlæselig gennemgang af Mantle-teknologien, så du også kan være med, når snakken falder på Tweaks sommerkonkurrence, som du i øvrigt finder ved at trykke på banneret herunder.

 

Intro

 

Hvad er Mantle, og hvad gør Mantle?

 

For at forstå, hvad Mantle er og gør, er man nødt til at forstå, hvordan software og hardware taler sammen i computeren. Software, såsom spil, taler nemlig et helt andet sprog end et grafikkort, så når man spiller, så kommanderer softwaren i sprog A, som CPU’en oversætter i en rasende fart til grafikkortet, som taler sprog B. Derfor er CPU’en meget belastet under spil og softwareafvikling, og denne kan således nemt blive en flaskehals i et ældre system.

 

Uden Mantle

 

Mantle er det, der kaldes for et API, eller Application Programming Interface. Det er en måde, hvorpå softwaren/spillet kan kommunikere direkte med anden hardware i computeren, f.eks. grafikkortet. Man kan sige, at det er en måde at skrive/programmere spillet på, så det skrives i et sprog, som eks. grafikkortet kan forstå, uden CPU’en behøver at bruge så mange kræfter på at oversætte det.

 

Mantle er faktisk en symfoni af flere ting. Dels kan man ikke klassificere det som enten det ene eller det andet, og det er derfor lidt flyvsk, og dels kræves der flere ting, før Mantle understøttes.

 

Før man kan få glæde af Mantle, kræver det:

  • En driver i AMD Catalyst driveren, der lader programmer og spil kommunikere direkte med Graphics Core Next arkitekturen
  • En GPU eller APU, der understøtter Graphics Core Next arkitekturen
  • Et program eller et spil, der understøtter Mantle

 

Har man ovenstående, kan man drage nytte af Mantle. Det betyder i praksis, at CPU’en nu har fået taget noget af læsset af skuldrene, da spillet/programmet nu til dels kommunikerer direkte med GPU’en. Det betyder så, at der kan programmeres tungere programmer/spil, da CPU’en nu har noget mere råderum.

 

Med Mantle

 

Med Mantle er man ikke i så høj grad tvunget til at skulle have en CPU, der var i samme ”liga” som grafikkortet, da meget af koden nu er skrevet, så CPU’en ikke behøver at skulle oversætte alt, der skal sendes videre til grafikkortet. I kender måske DirectX og OpenGL, som også er API’s, men Mantle er udviklet specielt til 3D spil, og især Battlefield 4 drager megen nytte af Mantle. Det er bl.a. dokumenteret, at i Battlefield 4 er Mantle op til 45% hurtigere end Direct3D.

Mantle optimerer shading og scaling, og siden hardware og software kan kommunikere direkte, skal systemet heller ikke bruge så mange kræfter på at opretholde en buffer. Det vil i daglig brug betyde, at spilafvikling i mange henseender foregår meget mere flydende, og det især med spilafvikling i høj opløsning og med high/ultra presets.

 

Hvis du vil have en liste over spil, der understøtter Mantle, kan en sådan findes via banneret

 

 

 

 

Der er meget mere omkring Mantle, end vi har valgt at tage med i denne artikel, men dette var den basisviden, du skal have for at kunne være med, når snakken falder på Mantle og Tweaks sommerkonkurrence.

Vores partnere