GameStop og Microsoft indgår strategisk samarbejde

Gamestop
Selvom dette ikke nødvendigvis har en markant indflydelse på kunderne, kan det være mere en gevinst for Microsoft at få flere virksomheder til at bruge virksomhedens forretningsværktøjer. GameStop får fordel af strømlinede forretningsprocesser og værktøjer, men det hjælper sandsynligvis ikke med at få flere kunder inden for døren.

Hårdpressede GameStop har annonceret et "flerårigt strategisk partnerskab" med Microsoft. Aftalen er stort set centreret omkring GameStops back-end-systemer og har ikke meget kundepåvirkning. Alligevel er denne aftale vigtig for Microsoft, da de tidligere i år lukkede sine egne butikker.

I henhold til aftalen vil GameStop implementere Microsofts løsninger til forretningsdrift såsom Dynamics 365, Microsofts skybaserede forretnings- og kundedataplatform. Internt skifter virksomheden også til Microsoft 365, som inkluderer alle Microsofts værktøjer til virksomhedssamarbejde som Office og Teams. GameStops medarbejdere i butikken får også Surface-enheder til den daglige drift i i butikkerne.

GameStop bekræftede, at de vil tilbyde Xbox All Access-programmet, der giver kunderne mulighed for at betale for en ny Xbox-konsol med månedlige betalinger over to år. All Access inkluderer Xbox Live og Game Pass Ultimate (som i sig selv inkluderer cloudstreaming). Dette er ikke breaking news, eftersom Microsoft allerede tilbyder All Access gennem andre detailforretninger som Target, Walmart og Best Buy.

GameStop har fortsat sine egne udfordringer at kæmpe med trods af højt antal forudbestillinger af næste generations konsoller. Virksomheden rapporterede rekordtab i 2018, og lukkede som følge af dette deres ThinkGeek online-forretningsdel.

Et kig ind i horisonten, med både Microsoft og Sony, der frigiver kun digitale versioner af næste generations konsoller, vil GameStop fortsætte med at kæmpe med fysisk salg.


Source & Image credit:

Gamestop, Microsoft